Chyťte mimozemšťana Cibulku!
- Komiksy
- Vytvořeno 31. 3. 2014 3:00
- Autor: Petr Kuběnský
V Česku vydávaná manga přitvrzuje. To je zřejmě první věc, která člověka napadne, zalistuje-li startovním dílem nové japonské komiksové řady, za kterou scenáristicky i kresebně stojí Hiroja Oku. Fyzické násilí střídají erotické motivy a o nějaký ten cákanec krve (ač v černobílém provedení) není nouze. Přičtěme k tomu nějaké ty emzáky, futuristické zbraně a halucinační atmosféru… To všechno je Gantz.
Když v květnu roku 2011 vykoplo nakladatelství Crew do českého komiksového hřiště první díl áčkové manga série Crying Freeman a o několik měsíců později ji následovala první kniha Zápisníku smrti a Naruta, začalo být zřejmé, že stojíme na počátku nové etapy Crwe. Ostatně bylo víc než načase. Japonská pop-kultura se v posledních desetiletích v tuzemské kotlině pevně usadila, což potvrzuje mimořádný zájem o titulky k anime seriálům, obrovský převis zájemců o studium japanistiky a konečně i podivně oblečení teenageři na českých fantasy conech. Vydání tedy padalo na úrodnou půdu; ještě pozitivnější však je, že zmíněné tituly dokázaly oslovit i širší čtenářskou obec, která pravidelně nesjíždí stránky s amatérskými elektronickými překlady zahraniční mangy.
Gantz je ale jiná káva. Nejde o typickou fantasy žánrovku (Bleach), nervydrásající detektivku (Death Note), ani gangsterku (Crying Freeman). A rozhodně se to neblíží přestávkovému čtivu pro školou povinné (Naruto). Považte sami…
Hlavním hrdinou je arogantní teenager Kei Kurono, který si jednoho dne ukracuje čekání na metro prohlížením lechtivých fotek v časopisu, takže si málem nevšimne opilce, který si ustele přímo v kolejišti. Z nečinného okounění ho probere až o poznání akčnější přístup jeho bývalého spolužáka Masarua, jenž se rozhodne nebožáka zachránit. Kei mu proti svému – horšímu – přesvědčení nakonec přispěchá na pomoc. Jenže v ohybu trati už se blíží světla vlaku. Následuje výkřik, náraz a smršť utrhaných končetin. Jenže tady příběh nekončí, ale začíná. Kei a Masaru se zcela zdraví objeví v centru Tokia. V bytě, z nějž nevede žádný východ, na ně čeká nesourodá parta lidí, kteří sem byli přemístění za podobných okolností. Nechybí mezi nimi stárnoucí politik, dva bijci Jakuzy, učitel, ani nahá sexbomba s proříznutým zápěstím. Společné mají pouze to, že měli být v danou chvíli už po smrti. Uprostřed místnosti pak trůní černá koule, která jim začne udílet pokyny. Jejich prvním společným úkolem je polapit mimozemšťana s omezenou slovní zásobou, který páchne po cibuli.
Rozjezdový díl nové komiksové série se nese ve znamení velmi pomalé expozice děje a nejistoty ohledně pravidel, jimiž se fikční svět řídí. Nechává čtenáře tápat, jaké jsou motivace a schopnosti člověka, který stojí v pozadí dosavadních událostí, a otevřená je i otázka, zda je to, co ústřední postavy prožívají, reálné (tematizována je zvláště hypotéza zvrácené reality-show), nebo jestli jde o nějakou kolektivní halucinaci. S ohledem na to, že nás čeká ještě třicet šest pokračování – definitivně poslední kniha vyšla v zemi vycházejícího slunce minulý rok –, je příliš brzy cokoli předjímat. Jisté se zdají být jen dílčí premisy. Zaprvé - hlavní hrdina Kei je nesympatický fracek, což je ovšem ideální výchozí pozice pro potenciální transformaci v hrdinu, v jehož rukou spočívá osud univerza (vzpomeňme na Ičiga Kurosawu z populární série Bleach nebo třeba na Hala Jordana aka Green Lanterna). A zadruhé – hlavním rozpoznávacím znakem Gantze jsou především silné prvky exploatace, zpřítomňované extrémním násilím, relativní psychologickou plochostí postav, všudypřítomnou akcí a nepokrytou zálibou v anatomických detailech ženského těla.
Gantz přebírá po Plačícím drakovi štafetu dospělé mangy, ale estetiku akčních filmů osmdesátých let nahrazuje spíš prvky videoherní atrakce. Plynutí děje je daleko dynamičtější, motivy jsou řazeny do eklektické mozaiky a otázek je více než odpovědí. Jestli Gantz nabídne do budoucna i zajímavý příběh nebo jen lineární arkádu, se teprve ukáže.
OKU, Hiroja. Gantz. 1. vyd. Praha: Crew, 2013. ISBN 978-80-7449-198-6.
Aktuality
-
Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě
V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit dvou živých rozhlasových vysílání.
Číst dál... -
Česká vlna nakladatelství Host
Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.
Číst dál...
Knihy
Z čtenářského deníku
-
Jarmila Glazarová: Vlčí jáma
Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.
Číst dál... -
Drašar
Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.
Číst dál...