Recenze: Recenze knih

Z města do přírody s Michaelem Freemanem

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
il

Knihy Michaela Freemana z edice Fotografie v praxi nejsou pro čtenáře Vašeliteratura neznámé. Využiji doplněné shrnutí důležitých aspektů všech knih této edice, které jsem popsala již dříve.


knihaJak samotný název napovídá, hlavním námětem knihy jsou rady pro praktické fotografování. Zatímco v ostatních publikacích se fotograf probírá spíše teorií, v této sérii nás Michael Freeman vyzývá k akci. Ale protože slova jsou jen slova, která nás k praxi nepřimějí, hned v úvodu se můžeme dočíst, že speciálně kvůli těmto publikacím autor založil na internetu stránku www.mfphotoschool.com, na které mohou čtenáři publikovat výsledky své práce jednotlivých cvičení, která se nachází na konci každé kapitoly. Ostatní jim je pak mohou ohodnotit, díky čemuž získají zpětnou vazbu. Knihy tak dostávají nový rozměr, stávají se výzvou.

V únoru 2014 vyšly další dvě publikace, a to Krajina a Pouliční fotografie (neboli „street“). S každou následující knihou se stává dotěrnější otázka, zda je Michael Freeman génius rozumějící všem žánrům (dosud Krajina, Pouliční fotografie, Portrét) a aspektům fotografie (dosud Kompozice, Expozice, Digitální úpravy, Světlo a svícení, Černobílá fotografie), přestože hodně z nich jde ruku v ruce, nebo musí být knihy zákonitě průměrné. Když prozkoumáme knihy pozorněji, všimneme si, že každá publikace vznikla za spolupráce dalšího člověka, který je uveden na titulní straně hned pod jménem Michaela Freemana. Těžko se ale dohledává, o jaký typ spolupráce jde, v knize to uvedeno není, a tak je otázka stále otevřená.

Jisté je, že kknihanihy nejsou určené pro úplné začátečníky v oblasti fotografování obecně. Nevysvětlují základní principy focení, ovládání fotoaparátu atd. Přínosem mohou být pro začátečníky v daném žánru, popřípadě pro ty, kteří chtějí zkusit i další možnosti a své vědomosti si ucelit. Do hloubky však knihy nejdou, ale to ani není jejich účelem. Michael Freeman se snaží zohlednit všechny aspekty daného žánru a milé je, že zdůrazňuje roli samotného autora, jak se dočteme v díle Krajina: „Proč znovu a znovu vytvářet něčí cizí interpretaci dané scény, když můžeme vytvořit vlastní? Mnozí začínající fotografové se ostýchají vtisknout dané scéně svůj vlastní punc – koneckonců, kdo jsme, abychom se přeli s mistry? To by však nemělo být účelem fotografování. Každý z nás je jedinečný a má vlastní pohled na svět utvářený osobními zkušenostmi a vlastní povahou. Fotografování nám umožňuje sdílet náš pohled s ostatními. Říká se, že každá fotografie má v sobě kousek svého autora. Prosté dokumentování dané lokality z téhož místa, jako to před námi dělali všichni ostatní, nijak nevystihne naše jedinečné vnímání světa.“ [1] Zdůrazňuje také hlavní aspekty krajinářské fotografie: „V podstatě je světlo pravděpodobně nejdůležitějším faktorem v krajinářské fotografii. Samozřejmě že svou roli hraje i mnoho dalších faktorů, zejména kompozice, ale světlo vytváří snímek.“ [2] Byl by hřích, kdyby Freeman v této knize vynechal jméno Anselma Adamse. Toho, kdo je jeho fotografiemi nadšený, jistě potěší poslední kapitola věnována Barevnému stylu, ve které se Freeman věnuje kromě mlhy také dramatickým zpracováním krajiny do černobílé. Dále zde najdete tipy ohledně kompozice, světla, vymezení objektu, perspektivy a další.

Publikace Pouliční fotografie nabízí různé fotografické postupy od zachycení nestřeženého okamžiku po komunikaci se subjektem. Také nastiňuje situaci na ulici, jak fotografovat jednotlivce i skupinky, na co a kdy využít jaké objektivy, jak si poradit se špatným světlem nebo jak se posunout díky experimentování se stylem. Cvičení jsou zde snazší než u krajinářské fotografie, protože stačí vyrazit do města a náměty se vám rojí před očima. Fotografie Freemanových studentů jsou v tomto díle obzvlášť povedené.

Fotografujie v praxi se dá označit jako shrnutí žánru nebo aspektu fotografie. Obohatí, ale skutečné poznání získáte stejně až samotnou praxí, k čemuž vás také Freeman vede.

FREEMAN, Michael. Fotografie v praxi: Pouliční fotografie. Brno: Zoner Press, 2014. ISBN 9788074132452.
[1] FREEMAN, Michael. Fotografie v praxi: Krajina. Brno: Zoner Press, 2014. ISBN 9788074132445. s. 78.
[2] Tamtéž. s. 102.

 

Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení