
Jde již o 6. ročník tohoto víc než chvályhodného počinu, za nímž stojí pánové z Labyrintu a jehož ústředním tématem je médium komiksu a jeho propagace. A to na mnoha frontách, jež v sobě zahrnují výstavy, film, divadlo, přednášky, workshopy i slavné hosty, kteří jsou posléze obsaženi i ve sborníku identického názvu jako samotná akce. Ta je pak završena udílením prestižní ceny Muriel, a to hned v několika kategoriích.
Letos lze za dominantní a nepřehlédnutelné veličiny považovat Dave McKeana a Pascala Rabatého.
Brit McKean – mistr neoexpresionismu, inovátor a tvůrce spjatý s Neilem Gaimanem, jenž společně s Alanem Moorem patří mezi světovou scénáristickou komiksovou špičku. McKean se proslavil především svým nevšedním přístupem k vizuálnímu ztvárnění, což se týká kupříkladu užití koláží a různých dalších „deformací“ klasického pojetí, které byly do té doby v tomto médiu nevídané a jež rozvinul do úrovně srovnatelné s jakýmkoli jiným uměleckým odvětvím. Vlastně mu svým přístupem dodal zcela nový, neotřelý rozměr a punc bytostně svébytné originality. Není proto asi náhodou, že právě tomuto tvůrci je v tištěné publikaci Komiks Fest 2011 věnován i obsáhlý a zasvěcený doslov z pera Paula Gravetta. McKean je ryze renesanční osobností, neb s otisky jeho neoddiskutovatelné geniality a ohromujícího tvůrčího nasazení se setkáme ve světě knižních ilustrací, designu a v řadě neposlední i filmu.
A právě v oblasti kinematografie nalezneme styčný bod s další hvězdou, tentokrát komiksu francouzského, a to s Pascalem Rabaté, jehož snímek Les petits ruisseaux (Potůčky) dosáhl značného ohlasu jak mezi diváky, tak i u kritické obce.
V Karlových Varech pak na 46. mezinárodním filmovém festivalu obdržel cenu za režii svých Prázdnin u moře, němé grotesky, jíž za předlohu posloužily právě jeho autorské komiksy.
V současnosti mu u nás komiksové nakladatelství Mot vydalo knihu Ibikus, což je volný přepis románu Dobrodružství Něvzorova od Alexeje Nikolajeviče Tolstého, vzdáleného příbuzného mnohem známějšího Lva Nikolajeviče Tolstého. Děj je zasazen do reálií Velké říjnové revoluce, která se odehrála v listopadu.
Kromě těchto dvou asi nejvýraznějších osobností je ve sborníku zastoupen i známý ruský tvůrce Konstantin Komardin či Argentinec Dario Adanti, Němka Anke Feuchtenberger, z Čechů pak stojí za zmínku Nikkarin se svojí poetikou neodbytně připomínající Malého prince Saint-Exupéryho či již žijící klasik Karel Jerie nebo Václav Šlajch. A z řad bratrů Slováků uchvacující Jozef „Danglár“ Gertli.
Neuvedl jsem všechna obsažená jména a k nim přináležející ukázky jejich tvorby, každopádně nám Komiks Fest a vše, co se k němu váže, poskytuje průřez tím nejlepším, co ve světě moderního komiksu vzniká a čemu bychom měli věnovat zvýšenou pozornost.
Komiks je stále se rozvíjející médium, které nám v budoucnu jistě poskytne nejedno milé překvapení, už jenom proto, kolik existuje mimořádně talentovaných autorů, a to nejen z řad kreslířů, ale i literátů.
Součástí letošního Komiks Festu je i příloha Arnal, která vznikla na podkladě soutěže, jejímž úkolem bylo nakreslit superhrdinu či superpadoucha, přičemž ti nejlepší obdrželi formu tištěného ztvárnění.
„Konec s výsadami, konec s ‚pány hrabaty‘ a se vší parádou!
Bolševici vyhráli! Vyhráli jsme!“
„Tak vidíš, kamaráde, že nejsme jediný komunisti v tomhle baráku…
Letíme na sovět, budou rádi, až uslyší, že i náš domovník patří k našim…“
„…to bych do pana hraběte nikdy neřek… Hezký den…“
(Kol. autorů. Komiks Fest 2011. Labyrint: Praha 2011, s. 27.)
Publikaci Komiks Fest 2011 vydalo nakladatelství Labyrint