
„Pokud něco neděláte znamenitě, nedělejte to vůbec. Protože pokud to není znamenité, nebude to ani výdělečné ani zábavné. A pokud neděláte byznys kvůli pobavení nebo zisku, tak proč ho, sakra, děláte,“ řekl kdysi americký byznysmen Robert Townsend, jeden z těch mužů a žen, kteří se ve světě byznysu cítili jako ryba ve vodě.
Právě o těchto lidech, jejich úspěších i přešlapech a o jejich „dětech“, světově známých společnostech, které každý rok trhají rekordy v prodeji a poskytování služeb napříč společenským spektrem, pojednává kniha Svět byznysu, kterou právě vydává nakladatelství Mladá fronta. Kniha je věrna svému podnázvu Průřez světem ekonomiky a obchodu, protože se skutečně jedná o přehledně zpracovaný a do logicky návazných bloků uspořádaný souhrn informací, z nichž některé jsou známé, některé méně a o některých jste možná nikdy neslyšeli.
Na knize se podílela mimo jiných celá řada slavných jmen ze světa ekonomiky a managementu, především na ní spolupracoval kolektiv autorů z prestižního týdeníku The Economist. Mezi autory nechyběli například Andrew Palmer, finanční editor týdeníku The Economist, Bob Tricker, autor knihy Directors: An A-Z Guide, nebo Alexander Walsh, nezávislý spisovatel a výzkumník.
Kniha osloví především ty čtenáře, kteří mají blízko ke světu ekonomiky a mezinárodního obchodu, kteří si rádi rozšiřují své obzory a nechávají se inspirovat úspěchy druhých. Chtěli jste vždycky dokázat něco velkého, ale nevíte, kde začít? Walt Disney už v šestnácti letech opustil své rodné Chicago a vydal se do Francie, kde řídil sanitku Červeného kříže. Až o mnoho let později proslul jako muž, který stvořil Mickey Mouse, kterému mimochodem propůjčil také svůj hlas. John Davison Rockefeller, který svého času kontroloval podstatnou část produkce ropy v USA, začínal kdysi jako podnikový účetní. Co stálo za úspěchem těchto mužů? To se můžeme jen dohadovat. Snad intuice, snad náhlá inspirativní myšlenka. V každém případě jsou nesmrtelným důkazem toho, že každý jednotlivec po sobě může zanechat něco velkého, co bude jmenováno a obdivováno ještě mnoho let po jeho smrti.
Publikace vás seznámí s největšími světovými společnostmi, největšími přerozdělenými odměnami vrcholových manažerů, nejmocnějšími ženami v byznysu nebo také se zeměmi, kde se to v byznysu úplatkářstvím jen hemží.
Jako ekonom jsem si knihu přečetla skutečně s chutí. Ocenila jsem na ní především přehledné uspořádání údajů do tabulek proložené zajímavou teorií o zajímavých lidech, o stylech řízení, manažerských taktikách a nejslavnějších marketingových sloganech. Zamýšlela jsem se nad částí věnovanou nejslavnějším výrokům, které pronesla ústa byznysmenů zvučných jmen, a nad celou řadou jsem se musela chtě nechtě pozastavit a ocenit spojení jednoduché myšlenky s genialitou ducha.
Říká se, že člověk může být hloupý, ale musí umět googlovat. Možná na tom něco bude, možná je to jen vtipná fráze. Každopádně jsem z knihy Svět byznysu vybrala na závěr ukázku, která je věnována právě filozofii společnosti Google, kterou, jak věřím, není nutno blíže představovat.
Google má za úkol uspořádat svět informací, učinit ho dostupný a užitečný všem. Naše filozofie zní: vždy usilovat o to nejlepší.
Deset věcí, které podle Googlu platí:
1. Zaměřte se na uživatele a všechno ostatní přijde samo.
2. Nejlepší je dělat jednu věc opravdu, ale opravdu dobře.
3. Rychle je lepší než pomalu.
4. Demokracie na webu funguje.
5. Nepotřebujete být ve své kanceláři, abyste se dozvěděli odpověď.
6. Můžete vydělat peníze, aniž byste páchali špatnosti.
7. Mnohem více informací je pořád mimo.
8. Potřeba informací boří všechny hranice.
9. K tomu, abyste působili seriózně, nepotřebujete oblek.
10. Být velký pořád není dost dobré. (s. 52)
Knihu Svět byznysu vydalo nakladatelství Mladá fronta