
Chcete pomocí her zatraktivnit výuku jazyků? Není to tak obtížné, na pomoc vám přichází Petr Hladík se svou knihou.
Aktivity v knize jsou na základě cílů rozděleny do šesti částí:
-aktivizující hry,
-seznamovací hry,
-konverzační hry,
-konverzační a gramatické hry,
-gramatické hry,
-hry pro rozvoj psaní.
Všech šest částí obsahuje úvod, ve kterém jsou dané aktivity stručně popsány. K čemu slouží, pro koho jsou vhodné, jaké jsou jejich výhody a zejména k jakému cíli směřují.
Součástí každé aktivity jsou tyto informace:
-čas – je pouze orientační, odvíjí se od velikosti skupiny a dovedností jednotlivých žáků,
-jazyková úroveň - značení podle Společného evropského referenčního rámce (např. A1, A2, B1), vždy je uváděna nejnižší možná úroveň, na které by žáci měli být,
-organizační forma - seznamuje s doporučeným uspořádáním práce a vhodným počtem žáků (např. skupinová práce, práce ve dvojicích, 3 a více hráčů),
-studijní cíl - blíže určuje cíle, ke kterým daná aktivita směřuje (např. seznámení žáků, řečové dovednosti, opakování slovní zásoby),
-pomůcky – přináší přehled o všech potřebných pomůckách pro danou aktivitu, k některým hrám jsou připojeny přílohy k vytištění (obrázky, otázky a různé kartičky), které jsou ke stažení na internetových stránkách nakladatelství Grada.
Většinu aktivit doplňují příklady, které pomáhají lepší představivosti a aplikaci v praxi.
Některé aktivity jsou doplněny variantami, jak hru lze přizpůsobit jinému než doporučenému počtu žáků nebo ji učinit obtížnější.
Autor připojuje také několik rad: vzbudit zájem žáků, srozumitelně vysvětlit pravidla, ujistit se, zda všichni rozumí, dostatek času pro aktivitu, neopravovat v průběhu aktivity chyby a na závěr zhodnotit samotný průběh i aktivitu jednotlivých žáků.
Ukázka z knihy
Konverzační hry – Chňapačka
Čas: 10 – 15 minut
Jazyková úroveň: A1+
Organizační forma: 1 a více hráčů, skupinová práce, plénum
Studijní cíl: poslech, porozumění, opakování slovní zásoby
Pomůcky: příloha (na stránkách nakladatelství), seznam slovíček k procvičování (str. 65)
Jedná se o hru, která slouží především k upevňování slovní zásoby, tím, že ji žáci používají při této aktivitě. Žáci mají před sebou obrázky různých předmětů, případně reálné předměty. Hra nabízí variantu jednodušší i složitější. V jednodušší variantě vyučující říká názvy předmětů v cizím jazyce, v té složitější popisuje předmět v cizím jazyce bez použití kořene slova. Cílem žáků je, aby co nejrychleji daný předmět získali pro sebe. Vítězem hry se stane žák s největším počtem předmětů.
Všechny hry si může vyučující přizpůsobit věku žáků, jazykové vybavenosti žáků, případně i cíli a vytvořit si vlastní varianty. Aktivitu Chňapačka lze upravit také pro rozvoj řečových dovedností u menších dětí, kdy jedno dítě popisuje daný předmět v českém jazyce a ostatní děti se snaží daný předmět získat co nejrychleji.
Mgr. Petr Hladík, autor této zdařilé publikace, studoval v Plzni na Západočeské univerzitě magisterský obor Učitelství českého a německého jazyka pro střední školy. Zabývá se výukou německého jazyka, češtiny pro cizince, ale také metodikou výuky. Knihou 111 nových her pro atraktivní výuku jazyků navazuje na své dvě publikace, a to 111 her pro atraktivní výuku angličtiny a 111 her pro atraktivní výuku němčiny. Petr Hladík propaguje výuku formou her a stojí si za tím, že díky tomu je osvojení učiva efektivnější a také rychlejší.
Knihu bych doporučila všem, kteří se snaží o hravou formu výuky, bez rozdílu, na kterém vzdělávacím stupni učí a o jaký jazyk se jedná. Nezáleží na tom, jestli učíte angličtinu, ruštinu nebo češtinu. Hlavní je spousta nápadů a tipů, jak výuku vést a učinit ji zábavnější. Stačí si jen vybrat, který typ hry potřebujete, jestli se bude jednat o hru aktivizující na začátku výuky nebo hru zaměřenou například na gramatiku.