Recenze: Knihy pro dospělé

Šifra mistra Leonarda s muslimským nádechem

1 1 1 1 1 (1 hlas)
Recenze
Vytvořeno 10. 6. 2013 3:00
Autor: Sabina Huřťáková Hašková
il

Knižní trh zaplavují knihy, které si ve větší či menší míře pohrávají s konspiračními teoriemi. Některé přináší zcela nové poznatky, míchají smyšlený příběh s realitou, a přesto jsou zcela originálním přínosem na literární trh. Na druhou stranu spousta těchto knih obrací dokola stále ty samé problémy a podobná témata váže na podobné dramatické události. Snad jen jméno autora a hlavní hrdinové se liší. To se však nedá říci o knize Istanbulská mozaika, jež je prvotinou irského autora Laurence O´Bryana.


knihaLaurence O´Bryan je rodák z irského Dublinu a psaní se věnuje od svých deseti let. Na dráhu profesionálního autora se však dostal až ve chvíli, kdy se zúčastnil spisovatelského workshopu Southern California Writers Conference, kde zvítězil se svým příběhem Istanbulská mozaika. Díky vítězství mohl autor vydat tři knihy, z nichž jako první vyšel tiskem právě vítězný příběh.
   
Hlavním hrdinou O´Bryanovy knihy je Sean Ryan, zaměstnanec a spolumajitel Institutu pro aplikovaný výzkum. Právě probíhá jejich archeologický výzkum v Istanbulu, když se dozví hroznou zprávu – jeho kolega a přítel Alek byl brutálně zavražděn. Sean zprvu odmítá uvěřit, ale když spatří odkazy na internetu, které směřují ke smrti jeho přítele a zároveň se mísí s nekalými zprávami kolem islámu a jeho stoupenců, vydá se do Istanbulu vypátrat, co se ve skutečnosti stalo. Místo přívětivého přijetí a vysvětlení, co se událo, mu někdo začne okamžitě usilovat o život. Sean se však nenechá zastrašit ani neodjede na výzvu britského konzulátu zpět do Londýna a začne pátrat na vlastní pěst. 
   
O´Bryan rozehrává hru na život a na smrt, kterou bravurně prokládá bohatými znalostmi o Istanbulu a jeho architektonických a archeologických památkách. Oceňuji, že autor prokazuje poměrně dobrou znalost reálií, ovšem trochu mě mrzí, že jsou promíchané s fikcí, kterou nemá možnost běžný čtenář a neznalec této problematiky šanci poznat. Autor sice na konci knihy informuje čtenáře, že ne všechny informace jsou skutečné, ovšem kdyby tento poznatek rozšířil o upřesnění, co všechno je skutečné a co je fikce, bylo by to mnohem přínosnější. Přestože kniha nemá za úkol přinášet poznatky a skutečnosti z archeologie, problematiky islámu či tureckých zvyků, čtenář by to možná ocenil.
   
I přesto však musím uznat, že autorova prvotina je po literární stránce velice zdařilá. Nedovolí čtenáři, aby se ani chvilku nudil, a je to přesně ten typ knihy, která vás nutí číst stále dál a dál. Není to jen stylem psaní. Je to také vědomým kouskováním hlavního děje do kapitol, které končí vždy v tom nejnapínavějším okamžiku. Mezi ně pak autor vložil vždy kapitolu, která informovala o postupu „druhé strany“, tedy skupiny, která všechny vraždy prováděla. Nyní jsem prozradila, že vražd bude ve skutečnosti více. A bude také mnoho napětí a dobrodružství.
   
Laurence O´Bryan svou prvotinou ukázal, že se právem octl rychle na literárním výsluní, a já věřím, že další knihy (Jeruzalémská mozaika a Newyorská mozaika) jen dokážou, že se na tom výsluní dokáže i trvale udržet.

Knihu Istanbulská mozaika vydalo nakladatelství Knižní klub