Příběhy, v nichž jde o život

knihy

Sotva Vlastimilu Vondruškovi v Moravské Bastei Mobě vyšel další, už šestý díl Letopisů královské komory, nedočkavě jsem se do něj pustila. Od nejnovějšího počinu svého oblíbeného autora jsem se nemohla odtrhnout a za víkend jsem měla dočteno…

knihaKniha se skládá ze dvou povídek, z Otráveného poháru a Smrti mučednice. V první z nich je královský písař Jiří Adam z Dobronína svým letitým přítelem pozván na hrad Krakovec, kde se má konat svatba schovanky hradní paní a bratra jejího manžela. Lov, hostiny... Všechno vypadá na úžasný odpočinek během deseti dní volna. Alespoň do té doby, než dojde k několika osudným omylům, které nenávratně změní další život mladé Marie z Všesulova. A nejen to, pán z Dobronína rozkryje dobře ututlanou rodovou aférku…

Ve Smrti mučednice se královna Anna rozhodla překvapit svého manžela hrou o sv. Dorotě, kterou podle jejího přání mají secvičit děti z významných šlechtických rodů. Krátce po příjezdu komediantů hrajících jakési „křoví“ se stane neštěstí spouštějící podivnou řetězovou reakci. Na místo přijíždí královský písař se svým tajným posláním. Nikdo neví, komu půjde o život příště…

Děj obou historických krimi příběhů se odehrává v Českém království za vlády Ferdinanda I. Habsburského. Hrdinové, přestože jsou zaměstnaní na pražském Hradě, jezdí po zemi, kam je potřeba a kam je pošlou nadřízení. Vondruška tak může čtenáři ukázat, jak v 16. století vypadala česká krajina.

Ty, kteří znají předchozí díly Letopisů královské komory, může šestý díl trochu zklamat. K hlavnímu hrdinovi královskému písaři Jiřímu Adamovi z Dobronína už od prvního dílu neodmyslitelně patří jeho pomocníci syn plzeňského rychtáře Petr Korec a Rozárka, na které však autor v Otráveném poháru jaksi zapomněl. Uznalý čtenář však pochopí, že jen těžko by je mohl umístit na svatbu šlechticů. Všechny příznivce této dvojice si udobří ve druhém příběhu, kdy svému pánovi pomáhají odkrýt zákulisí vraždy na divadelním jevišti. V nejnovějším dílu se opět objeví Adamův přítel, se kterým se čtenář mohl setkat už v předchozích knihách. Jenomže teď se pokouší zločin vyřešit společně s královským písařem.

Oba příběhy si jsou svým způsobem podobné. Pokaždé řetězec zločinů odstartuje jeden omyl nebo náhoda, kterou by možná ani nemuselo být nutné řešit.

Knihu doporučuji všem milovníkům historických románů s krimi zápletkou.

Přihlížející čeleď na nádvoří propukla v jásot. Bakalář Petr se dal do běhu. Minul schody a zabočil. Doběhl k Rozárce, pevně ji uchopil v bocích a křikl nahoru, aby ji kejklíř pustil. Ale ten ji držel dál. „Musíte být dva,“ volal kejklíř zadýchaně. „Jinak se ti převáží. Tohle já znám. Kolem boků ji musíš obejmout, nestačí jen přidržovat. Jeden musí držet a druhý táhnout. Stojí příliš šikmo a víc už ji spustit nedokážu.“
Za Petrovými zády vrzly dveře a vedle něj se objevila Polykarpa z Vartemberka. Zvedla ruce a podepřela Rozárčina záda.
„Pomalu skrč ruce,“ křičel shora Aureus Miracle. Rozárka poslechla. (…) To už ji bakalář Petr dokázal pevně obejmout v pase. „Můžeme,“ křikl. Kejklíř Rozárku pustil. Petr pod váhou jejího těla zakolísal, ale Polykarpa naštěstí nebyla slabá. Společně se jim povedlo vtáhnout Rozárku na pavlač. Opatrně ji postavili na nohy.

(Vondruška, V.: Letopisy královské komory VI. Brno: Moravská Bastei MOBA 2011, s. 259.)

Knihu Letopisy královské komory VI vydalo nakladatelství Moba