Pětice oceněných povídek

Letos už podruhé nakladatelství Fragment pořádalo soutěž pro dosud nepublikované autory - Hledá se autor bestselleru. Ročník měl téma O vztazích s humorem a porota vybrala pětici nejlepších povídek. Tak vznikla knížka, která před časem vyšla.

knihaČtenáři se v knize setkají s díly dvou mužů a tří žen, které spojuje nejen téma, ale také vítězství v soutěži. Převážná většina z nich psala o lásce a partnerských vztazích, ale nechyběl ani příběh o „obyčejném“ dobrém pocitu z pomoci někomu, kdo to potřebuje, a o jiném pohledu na svět.

První povídkou je Směju se čím dál víc od Pavla Hawlita. Těžko ji nějak charakterizovat, ale na první pohled čtenáře zaujme, že je psaná v ich-formě z pohledu ženy. Dá se říct, že je poněkud abstraktní a každý si ji musí přečíst sám, aby objevil, co jí chtěl autor vlastně říct.

Následuje Robolovers od Nikoly Najbrové. Jde o komický příběh ženy, která začne být závislá na robotických milencích. Její děti tráví víkendy u tet, aby si se svými partnery mohla nerušeně užívat. Nakonec sice uzná kamarádčin názor, že tohle není normální, ale krátce na to dojde ke zvratu, který čtenáři vyrazí dech…

Třetí z úspěšných autorů je Markéta Skrbková se svojí povídkou Klára. Celý příběh začíná hravým objasňováním povahy všech Klár (z nichž některé by se měly jmenovat Helena) a Mirků (ti se totiž vždycky nakonec s Helenou ožení). Všechno působí jako rodinná idylka – dokonalé děti, žena na mateřské, muž v dobré práci. Později situace přechází do únavné rutiny, která vadí především muži. Pohrává si s myšlenkou, že by opustil rodinu. Jak by to bylo nejlepší Kláře sdělit? Vymýšlí si různé scénáře, až zvolí ten nejlepší. Povídka končí v okamžiku, kdy hrdinové mají jen dvě možnosti, a je na čtenáři, aby si domyslel, jak to dopadne.

Další z povídek je Ledové víno od Lenky Neterdové. Postavy vypadají na první pohled jasně – kamarádky, z nichž jedna chodí s úžasným chlapem, zamilovaný kolega v práci, který není tím, kým se zdá být, a vinař ze Znojemska.  Později se děj zamotá natolik, že na jednu stranu vzniknou bláznivé scénky, ve kterých ovšem čtenář může vidět zoufalství jednotlivých postav. Některé z nich časem zmizí, ostatní však mají zásadní úkol, který se projeví až v samotném závěru.

Pětice povídek je ukončena příběhem Jitka od Tomáše Kadlečka. Příběh začíná zdánlivě obyčejně tím, jak Karel jde do parku na Vyšehradě a potká Jitku. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby Karel nebyl slepý a Jitka dívka na vozíčku, která chce z vyhlídky fotit Prahu při východu slunce. Jsou tu jen oni dva a vzájemně by si mohli pomoct a později zjistí, jak si výborně rozumějí…

Některé příběhy jsou možná hodně otevřené, jiné spíš děj ukazují v náznacích. V každém případě si mezi nimi každý dospělý najde jasného favorita.

Knihu O vztazích s humorem vydalo nakladatelství Fragment