Jíst, meditovat, milovat v podání Haliny Pawlowské

Všem dobře známá spisovatelka, scenáristka a moderátorka Halina Pawlowská se na konci minulého roku přihlásila se svou novou knihou Strašná nádhera. Upřímnost, bujarost a schopnost užívat si všech darů života z ní dýchá na každé stránce. Je to kniha o tom, co nás činí šťastnými. Nás všechny bez rozdílu. Protože co vždy a spolehlivě naplní naše životy blahem? Láska a milování, vzrušení z cestování, rozkoš z báječného jídla a uspokojení ze skvěle odvedené práce.

knihaKniha Strašná nádhera je takovým typicky českým návodem, jak dobře jíst a milovat – a u toho si třeba i v podání autorky zameditovat a psát. O všem, co náš život činí barevným a veselým, ale třeba i plným trapasů či konců navozujících lepší začátek. Máte pár kilo navíc? Dejte si dortík v nejlepší cukrárně ve městě a užívejte si to! Vaše charisma a váš úsměv na rtech a nehynoucí sebevědomí už si toho pravého nápadníka hravě ohlídá! Vaše léta vysněná láska vám dala vale dřív, než jste se stihli vyjádřit? Odjeďte do teplých krajů, užívejte si exotiky, hotelových masáží i pozornosti urostlých krasavců – alespoň do té doby, než vám svou mentalitou začnou připomínat ty neexotické, domácí.

Halina Pawlowská nám svou knihou dává návod na život, který se nepřežívá, ale užívá. Navíc nám otevírá dvířka upřímnosti a vy můžete jen hádat, zda nám opravdu sděluje pikantnosti ze svého života, nebo zda je sem tam lehce přibarví. Každopádně ale musíte ocenit její odvahu odhalit své názory a pocity závěrečně plynoucí z různých svých nemálo osobitých příhod. Styl jejího psaní je zároveň malebný, syrový i rázovitý, má v sobě zkrátka drzost a odhodlání sebejisté a charismatické ženy, která si ze sebe dokáže udělat legraci. Která si dokáže naplno užít předložené dávky lásky, jídla i exotiky, která se nenechá snadno rozhodit a za každé situace je sama sebou. A možná právě proto je tak obdivovaná širokou (a nejen mužskou) veřejností. Protože si je tak moc jistá vším, co chce dělat, protože je hrdá a sebejistá. To je to, co jí dodává punc ženskosti, charismatu, neodolatelnosti a krásy. A tohle všechno, co si Halina časem plným úspěchů i neúspěchů posbírala, chce svou knihou o vytříbených darech našeho žití nabídnout i svým čtenářům a čtenářkám. Které možná příliš mnoho meditují a málo jí a milují.

Ve Vipitenu se mluví italsky i německy. Slyšeli jsme taky slovenštinu. Servírka v restauraci u městské brány totiž byla původně z Prešova. Do Vipitena se provdala za Rakušáka a řekla nám, že Vipiteno se ani moc k Itálii počítat nemůže, protože v něm panuje rakouský dril a stres, ale že ještě větší stres měla na Slovensku, protože tam pro ni nebyla žádná práce.
Scarlino je kamenné městečko přímo na kopci. Mezi kostelem a klášterem se tu táhnou řady úzkých kamenných domků. Hned u kostela je plácek ohraničený starobylými hradbami a právě zde prosperuje místní restaurace. Vedou ji dva mladí muži, nosí dlouhé černé zástěry a všem vám přeju, abyste se mohli dívat na moře, nad sebou měli věž s hodinami, které odbíjejí každou čtvrthodinku, a hezký Ital vám přinesl Bistecca fiorentina. Tenhle florentský biftek je toskánskou specialitou. Jsou k němu potřeba býci, kteří se pasou nedaleko Florencie, a kteří mají na práci jen to, aby snědli co nejvíc místních voňavých bylinek. Tito býci dosahují nejvyšší hmotnosti ze všech býků světa a mohu potvrdit, že jejich maso je nesmírně lahodné. Jedna porce Bistecca fiorentina je obrovský flák masa, který musíte zkonzumovat minimálně ve dvou a který je navrchu do křupava opečený a uvnitř tmavě červený a vlhce měkký.
Bistecca fiorentina obsahuje dva druhy biftekového masa v jednom. Maso je totiž sekané přes obratle. K masu jsme pily červené místní víno, jedly grilovanou cuketu a opečené maličké brambůrky. Jako dezert jsme si daly zmrzlinu s oříšky, která připomínala studený a měkký turecký med.
Už nemůžu psát dál, hned si musím dát něco k jídlu. Asi si skočím do italského shopu a koupím si aspoň kousíček mortadelly a pár oliv.
A vám všem doporučuji: Jeďte do Toskánska! Není lepší místo na světě k jídlu, meditaci a lásce.
A… nemusíte zažít všechno najednou!