
Název článku je možná trošku zavádějící. Proto rovnou upozorňuji, že další text se netýká pohádkového příběhu o malé rybce, která se nešťastnou náhodou ocitla daleko od domova, a tak ji musel hledat láskyplný tatínek a jeho přátelé. Onou avizovanou osobou je někdo úplně jiný, a to Joker, šílený zločinec, který se vrací na scénu v komiksu nedávno vydaném v českém překladu u nakladatelství BB/art.
Komiks Joker je dalším drsným románem Briana Azzarella, který má na svém kontě další slavné kousky, jako je Hellblazer nebo 100 nábojů. Už při zmínění názvů těchto komiksových řad se vám asi vybaví jejich drsný styl, někdy až vyvolávající ve čtenáři depresivní stavy. Není tedy divu, že se Azzarello cítil při tvorbě zde recenzovaného komiksu jako ryba ve vodě (když už jsme v úvodu nakousli onen svět pod vodou). Temné uličky Gotham City plné šílených padouchů, jako je Two Face, Killer Croc nebo Abner (známý pod přezdívkou Tučňák), totiž nabízí spoustu příležitostí pro vylíčení noirové atmosféry, jež na vás bude sálat z každé stránky.
Příběh začíná propuštěním Jokera z Arkhamské psychiatrické léčebny zpět na svobodu. Bývalý superpadouch se vrací na své staré pískoviště, zjišťuje ale, že je už zabráno jeho bývalými známými, kteří se svého nově nabytého jmění nechtějí jen tak vzdát. S tím Joker nemá žádné problémy – kdokoliv se mu postaví do cesty, toho zlikviduje a ještě se u toho skvěle pobaví. Jako by vraždění lidí byl podařený vtípek, jehož on je strůjcem. A tak s Jokerovou snahou o znovuzískání bývalého impéria začínají pořádně krvavá jatka, která oživí starou zvrácenost u hlavní postavy neštítící se ničeho. Morbidní události se kupí, dokud nezasáhne jiná hvězda Gotham City, sice už nějakou dobu užívající si klidného důchodu, avšak donucená Jokerovou hrou opět nasadit si černou masku na tvář a sundat černý plášť z věšáku.
Vyprávění je ozvláštněno přidáním zcela nové postavy, která dosud v komiksech o Batmanovi nevystupovala. Je to Jonny Frost, neznámý lump, který se jako jediný dobrovolně přihlásil, že Jokera vyzvedne z blázince po propuštění. Po šílencově boku poznává, jaké to je mít ve svých rukou moc nad lidskými životy, zároveň má možnost pozorovat propukající šílenství u svého šéfa i krvavé následky. Jonny se zapletl do nebezpečné hry, kterou nám líčí poměrně objektivním způsobem, bez vlastního hodnocení a emocí, přestože je v ní on sám jednou z postaviček na pomyslné šachovnici.
Gotham City se stává místem, v němž se právě otevřel dlouho zastíraný, leč stále se zvětšující vřed. Z něj tryská všechno zlo, které dosud bylo dobře skryto za zdmi blázinců nebo věznic. Jak příhodné téma pro české poměry v tuto dobu po prezidentské amnestii! Jak brilantní obraz pro svět, ve kterém je velkým problémem přeplněnost věznic! Brian Azzarello, možná nevědomě, vytvořil alegorii pro dobu, kdy se dostanou na svobodu všichni blázni a zločinci, kteří by správně měli být selektování od „slušné“ společnosti. A možná, že Azzarellův svět za chvíli bude obklopovat i nás, až se naplno projeví nemoc, která je všudypřítomná. Čtenáře budou při pročítání komiksu napadat různé pesimistické myšlenky, bude ho žrát pocit hnusu a bezmoci. Stejně jako mě. Ale takový je dnešek a zítřek asi nebude o nic růžovější.
Tento prožitek ve vás budou navíc umocňovat skvělé kresby, jichž se ujal Lee Bermejo. Přestože znal řadu starších děl o Batmanovi, v nichž se mohl inspirovat, zpracoval danou látku zcela podle svého. S notnou dávkou temnoty v ulicích i v srdcích postav, jimž šílenost změnila vzhled i pohyb. Nehledejte v kresbách žádnou snahu o idealizaci prostředí, připravte se na podivné kreatury, které vás nenechají spát.
Komiks Joker vydalo nakladatelství BB/art