
Warren Ellis nás v Transmetropolitanu zavádí do města, které je hlavní hybnou silou ve státě, jenž není blíže specifikován, ale může nám být zřejmé, že jde o USA. Avšak dost dobře by se o ně jednat nemuselo.
Warren Ellis nám ve své sérii, jíž kraluje novinář Spider Jerusalem, v podstatě předestírá dystopii.
Vrcholní politici jsou krutí a cyničtí. Pokrytecky se usmívají, v soukromí páchají úchylné perverznosti a v zájmu své strmé kariéry neváhají jít doslova přes mrtvoly. Umře nejen ten, kdo jim stojí v cestě, ale každý, pokud se skon dotyčného hodí, byť třeba k tomu, aby byla pozornost voličů odvedena jinam, nebo za účelem zvýšení popularity. Vražda nevinného vždycky dojímá a zvyšuje preference.
Neoblomný reportér Spider Jerusalem se vzepře celému systému a vytáhne na křížovou výpravu. Ví, že jej samotný nemá naději porazit, ale opře se přímo do prezidenta, jemuž vyhlásí nesmiřitelnou válku.
Série Transmetropolitanu se dá brát svým způsobem i za moralitu. Obráží se v ní různorodé společenské problematiky soudobého světa, za jejichž pojítko můžeme považovat sociálně kritickou rovinu.
Tím, že děj situoval do blíže neurčité budoucnosti, si Warren Ellis ponechal prakticky bezmezný prostor pro svoji bujnou fantazii, která nezná téměř hranic. Postrádá sice mystičnost Moora či Gaimana, ale vynahrazuje ji takovými detaily, jako jsou trpasličí sexynácci či přerozenecké kurvy.
Ve svých vizích dovádí potenciální možnosti lidského vývoje do absurdních poloh, z nichž se však mnohé mohou později ukázat jako přímo vizionářské.
Za koho vlastně Spider Jerusalem bojuje a stojí o to vůbec někdo? Nebo se jen tak umanul? Zešílel?
Ve světě Warrena Ellise, zdá se, lidé docela ztratili soudnost a smysl existence. Sjíždějí se na drogách a pornu. Ulítávají na obskurních fanatických sektách, kříží svůj genom s mimozemským. Snad co zůstalo bez valnější změny, je touha po penězích a moci. Bezohledný přístup k anonymním masám. Sociální nerovnost.
Jsme pouhá čísla ve statistice. Procenta. Je nás moc. Lehce se ztratíme, snadno jsme nahrazeni, jsme zanedbatelní, jen občas důležití tím, abychom udělili hlas pokud možno té největší svini ze všech. Takto by se dalo charakterizovat pomyslné podhoubí, či snad spíš základy, na nichž psychedelický Transmetropolitan stojí.
Warren Ellis samozřejmě nezapomíná na zábavu a to samé by se dalo konstatovat i o kreslíři Daricku Robertsonovi, jejich humor je temno temný a jdoucí na dřeň. Dalo by se konstatovat, že neznají slitování a zhola nic jim není svaté.
Transmetropolitan je bezesporu jedna z nejlepších komiksových sérií, které aktuálně v České republice vycházejí. Jde o vysoce nadprůměrné dílo, navíc kypící životem a dynamikou.
„Je tu někde?“
„Jo. Celý ráno sbíral na zahradě žáby a teď je háže na televizi.“
„Jak je na tom?“
„Fyzicky nabral síly.
Mentálně… nevím. Včera zapomněl slovo „tužka“, ale vypadá to, že se mu dneska vrátilo.“
„Před lety zapomněl v Budapešti na tři dny svoje vlastní jméno. Ale když jsme dojeli do Prahy, tak se tomu parchantovi vrátilo. Kurva, to byla absolutní noční můra. Vyprávěl ti někdy o příšerný noci s telefonem?“
(ELLIS, Warren. Transmetropolitan 9: Lék. Přel. D. Šmíd. Praha: BB/art, 2013. s. 66.)
Komiks Transmetropolitan 9: Lék vydalo nakladatelství BB/art