
Kniha Management s podtitulem Organizování, rozhodování, ovlivňování autora Ladislava Blažka je vhodná jak pro studenty vysokých škol různých zaměření, tak pro cílevědomé potenciální uchazeče o vedoucí pozice, kterým nechybí ambice stát se schopným a úspěšným manažerem.
Dílo se, jak je zřejmé z podtitulu knihy, zaměřuje především na procesy organizování, rozhodování a ovlivňování náležící manažerské pozici v organizaci.V první části knihy se dozvídáme o obecných východiscích managementu a jeho novodobé historii. Druhá část knihy se zaobírá procesem organizování. Nejprve se v teoretické rovině dozvídáme, co je to organizace, jaká je její podstata, jak je možné organizace sdružovat, dále též jaké jsou vhodné organizační struktury podniku. V závěru kapitoly jsou předloženy možné typy dělby práce, rozpětí řízení a dělby pravomocí v organizaci, což pomáhá manažerovi zvolit si nejvhodnější variantu pro daný podnik.
Následující kapitola je věnována rozhodování. Zprvu jsou rozebrány poměrně známé poznatky, a to rozdíl mezi kolektivním a individuálním rozhodováním a příprava rozhodnutí. Poté autor přechází k analýze procesní stránky rozhodování, kde rozebírá fázi definování problému, jeho analyzování, generování řešení, klasifikaci navržených řešení a nakonec samotné přijetí rozhodnutí. Rozhodování dle autora probíhá ve třech situacích, a to za podmínek jistoty, nejistoty či rizika, přičemž druhá jmenovaná podmínka je v praxi nejčastější.
Poslední kapitola se věnuje ovlivňování. Řeč je především o motivaci zaměstnanců k lepšímu výkonu a větší oddanosti firmě. Jak pracovníky správně motivovat, aby cíle firmy považovali za cíle vlastní? Je vůbec možné tohoto v podstatě ideálního stavu dosáhnout? A jak vysoké náklady tomu organizace jako celek musí obětovat?
Ukázka z knihy:
„Zatímco zajištění kvalitních materiálních podmínek může být finančně značně náročné, u společenských podmínek tomu tak není. Jde pouze o to, aby se k sobě dostali lidé, kteří si dobře rozumějí a jsou schopni vytvořit dobrý kolektiv. Pokud se takového stavu podaří dosáhnout, přináší to, zejména u tvůrčí práce, mimořádně pozitivní efekt. Ne vždy je však výběru lidí dle jejich potenciálu vytvořit dobrý kolektiv věnována patřičná pozornost.“
Na konci každé ze čtyř kapitol nalezneme užitečné otázky a náměty k zamyšlení.
Prof. Ing. Ladislav Blažek, CSc. v současné době působí jako vedoucí katedry podnikového hospodářství na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity. Zaměřuje se na problematiku obecného managementu, především na oblast organizačních struktur, rozhodování a motivování. Působí také jako vedoucí řešitelského týmu zabývajícího se problematikou hospodářské úspěšnosti a konkurenceschopnosti podniků, a to v rámci Centra konkurenční schopnosti české ekonomiky. Je autorem či spoluautorem více než sta odborných publikací v České republice i v zahraničí.
Publikaci Management: Organizování, rozhodování, ovlivňování vydalo nakladatelství Grada