
Mary Shelleyová (1797–1851), manželka anglického básníka Percy Bysshe Shelleyho (1792–1822), od pohledu navozující dojem éterické křehkosti, se stala známou především svou makabrózní novelou Frankenstein, která poprvé spatřila světlo světa v roce 1818, a už tehdy zaznamenala ohromný úspěch, jaký se jí již s žádným jejím dalším titulem nepodařilo zopakovat.
Nicméně i přesto je zakotvena v podvědomí lidí bezesporu mnohem více než její manžel, jehož částečným souputníkem byl Karel Hynek Mácha, a které kromě poezie pojí i smutný osud předčasného skonu, přičemž u něj významnou roli sehrál vodní živel. V Shelleyho případě se jednalo o utonutí a u Máchy nejspíš zavinil infekční chorobu, která byla pravděpodobnou příčinou jeho smrti.
Frankensteina můžeme z dnešního pohledu považovat za archetyp monstra a stejně tak i hororového žánru jako takového. Snoubí se v něm prvky gotického románu s romantismem, ale i jistým futurismem. Dá se brát jako nadčasový už jenom z důvodu reminiscence navozené soudobým problémem klonování člověka, ale především trvalým zájmem, jenž o něj trvá a nejspíš i trvat bude. Kromě pravidelných reedic, a to v mnoha jazycích, nám jako důkaz můžou posloužit jeho četná převedení na filmové plátno. Je totiž vděčným tématem, které člověku dokáže stále nahnat husí kůži. Zdrojem inspirace je však i pro leckteré moderní spisovatele.
Frankenstein je i vysoce psychologickou knihou, kdy mladý vědec v postavě Viktora Frankensteina nedokáže přijmout zodpovědnost za vytvoření umělého člověka, z čehož vyvřou následky nedozírné tragičnosti, jak pro něj a jeho blízké, tak i pro samotného netvora.
Atmosféra knihy je plna dusivého napětí a strachu z nadcházejících událostí, které nemohou být jiné než hrůzné. Děj je prostoupen bezohledným sadismem kreatury mstící se za svoji osamělost a vykořeněnost z lidské pospolitosti.
Je zrůdou na okraji společnosti. Tvůrce se zřekl svého nepřirozenou cestou vzniklého plodu, který se nachází někde na pomezí člověka a zombie. Obluda přitom netouží po ničem jiném než po lásce. Té se jí však pro vlnu znechucení a odporu, jež vyvolává, nedostává.
Umělý člověk se nezrodil jako zlá bytost, tou se stal teprve až vlivem okolností. Vyvstávají tak před námi četná dilemata spadající do oblasti filozoficko-teologické, s nemalým důrazem na mravnost.
Do jisté míry by se tedy Frankenstein dál brát i jako moralita upozorňující na odvrácenou stranu lidské duše. Neschopnost tolerovat cosi, co je jiné a co není nutně nebezpečné.
Lze zde tedy spatřit zárodky šovinismu a xenofobie. Neb právě z předsudků a strachu z neznámého se líhnou zavrženíhodné ideologie typu nacismu a fašismu, které jsou i dnes tolik aktuální, a jejichž projevy by se neměly jakkoli podceňovat.
Komiksové adaptace tohoto díla se zhostil Lloyd S. Wagner coby scénárista a vizuální podoby se ujal Naresh Kumar, jemuž se podařilo sugestivně vystihnout genia loci té doby i knihy samotné.
Nikdo si neumí představit hrůzu mé tajné práce, když jsem se lopotil ve vlhkých hrobech. Sbíral jsem kosti z márnic a potom začal skládat dohromady vlastního tvora.
Pitevní místnost a márnice zajišťovaly řadu lidských ostatků, které jsem potřeboval pro sestavení lidského těla.
(Shelleyová M. Frankenstein. Přel. S. Votavová. Grada: Praha, 2010, s. 18.)
Knihu Frankenstein vydalo nakladatelství Grada