Nezapomenout

1 1 1 1 1 (18 hlasů)

Pro témata svých knih sahala Alena Mornštajnová doposud do reálné historie, i v tak malé zemi, jako je ta naše, je jich mnoho a stačí jen hledat. Tentokrát však došlo ke změně a nový román Listopád je zčásti fikcí. Prozrazuje to již anotace – jak by to vypadalo, kdyby se listopad 1989 odehrál jinak.

Premisou příběhu je odstranění jednoho muže. Běh světa by se asi nezměnil, pokud by tímto mužem nebyl Gorbačov. Sovětský svaz bez Gorbačova znovu začne podporovat komunisty ve svých satelitech, jejich armády tvrdě potlačí revoluce, které propukají. Nás samozřejmě zajímá ta naše, listopadová. Alena Mornštajnová se soustředí na osudy jedné rodiny. Mája, Joska a jejich dcera Magda jsou rozděleni, Mája je odsouzena na dvacet let, Joska se někde ztratí, zřejmě přišel o život, Magda skončí v dětském domově.

Obsah, shrnutý do jediného odstavce, vypadá velmi jednoduše, autorka však rozvíjí děj mnohem košatěji. Nyní jedna odbočka, která je však pro román poměrně důležitá: existují knihy, jimiž se musí čtenář doslova prokousat, a naopak takové, které přelétneme během několika hodin. Ty druhé mívají zpravidla nevalnou hodnotu a jsou určené pro odreagování v době odpočinku. Listopád rozhodně neplní relaxační roli, ale spád má takový, že na jeho přečtení stačí jen relativně krátká doba. Možná je to správný způsob, jak s knihou zacházet. Proč? K tomu se ještě dostaneme.

Aby autorka popsala dění v Československu po neúspěšné revoluci, nebylo potřeba příliš fantazie, stačilo vycházet ze situace padesátých a sedmdesátých let dvacátého století. Politicky nepohodlní lidé byli zavíráni a likvidováni nejen proto, aby se jich režim zbavil, ale také aby zastrašil případné další odpůrce. Lidé mizí, vnucuje se vzpomínka na repliku ze Skřivánků na niti – kam zmizel Mlíkař? Alena Mornštajnová dokáže fascinujícím způsobem popsat tuto alternativní realitu s použitím minimálních prostředků. Právě tím, že se soustředí pouze na jednu rodinu, vtahuje čtenáře do příběhu na emoční úrovni.

Se svou pochmurnou vizí přišla Alena Mornštajnová v době, kdy vnímáme, že by naše demokracie i relativní nezávislost mohla být ohrožena. Proto ji považuji za velmi důležitou a kniha podle mého názoru přesahuje svou nespornou literární hodnotu. Možná to autorce ublíží jako spisovatelce, ale jako člověk tím naprosto jednoznačně projevila své názory.

Způsob, jakým na čtenáře bude román působit, se odvíjí od jeho životní zkušenosti. Ti mladší si možná nedokážou představit život v reálném socializmu a nepochopí, jak jsme mohli žít uprostřed takových lží. Kdo nezažil, těžko chápe. Ti, kteří se v tomto zřízení cítili spokojeně (v románu Listopád najdeme i takové postavy), budou popírat i zjevné skutečnosti. Podle volebních výsledků strany, která dnes přivedla komunisty znovu k moci, je takových lidí znepokojivě mnoho.

Po velmi úspěšné knize Hana asi leckdo pochyboval, že se Alena Mornštajnová dokáže dostat přes vysokou laťku, kterou si sama nastavila. Po přečtení Listopádu musím konstatovat, že to udělala s neskutečnou lehkostí. Jako zkušená autorka nedělá chyby v koncepci textu, děj plyne přirozeně, dialogy jsou uvěřitelné, nic neruší poselství, které knihou autorka čtenáři předává. Snad se na jistých místech projevuje zkratkovitost, ale i tu oceňuji. Kdyby autorka děj víc rozvíjela, mohlo by ho to retardovat do té míry, že by přišel o část své působivosti.

Listopád není odpočinková kniha. Naopak, nutí k zamyšlení a její děj je do značné míry depresivní, což je umocněno tím, že se historie velmi snadno může opakovat. A fikce Aleny Mornštajnové je v podstatě pouhé opakování toho, co náš národ již musel prožít. Přeji knize, aby se stala bestsellerem, a zejména to, aby ji čtenáři vnímali jako memento.

Název: Listopád

Autor: Alena Mornštajnová

Nakladatelství: Host