Hají belí, koně v zelí a hříbátka v petrželi

kun

V autorském kolektivu veterináře a spisovatelů (a milovníků koní), ve složení  Marty Becker, Audrey Pavia, Gina Spadafori a Teresa Becker, vznikla kniha Proč spí koně vestoje: 101 odpovědí na zvídavé otázky týkající se záhad spojených s koňmi, s jejich veterinárními zvláštnostmi a podivným chováním (Práh, 2010). Kniha je věnována památce hřebce Barbara a „zanechání světa v lepším pořádku, než jsme ho při narození našli“ (Monty Roberts, autor The Man Who Listens to Horses). Na sto padesáti osmi stránkách se můžete lépe seznámit se světem těchto rozpustilých (a často zlomyslných) společníků člověka. Víte například, proč se používají rčení jako „podívat se někomu na zoubek” nebo „darovanému koni na zuby nehleď”?

knihaNa zoubek knihy Proč spí koně vestoje jsem se podívala já… Celá kniha je pojatá formou otázek a odpovědí, některé z nich jsou legrační (např. Co to znamená, že ho má jako kůň? Proč koně ve filmech tolik řehtají?), některé zvláštní (např. Mají koně stejnou chuť jako my?).

Zlomyslnost není vlastní jen lidem, koně jsou opravdu rošťáci. Nedávno jsme se vrátili z ranče, já se smíchem, manžel s obtiskem zabláceného kopyta na stehně. Vlastně by do knihy měli zařadit otázku, proč se opravdu nepřibližovat ke koni zezadu… ale to bych musela dodat „a k hloupému člověku z žádné strany”. A to jsme u jedné z otázek, která mne docela šokovala – Opravdu se staří koně posílají do továrny na výrobu klihu či lepidla? Asi nemá cena plakat nad osudem koní, dokud existují děti, které svoje rodiče odvezou s jednou taškou a jogurty z diskontu do domova důchodců a zastaví se za nimi jen o státních svátcích…

Snad se letos také poprvé podívám na svět ze hřbetu nějakého zlomyslného „natřepávače”. Vždycky obdivuji hřívu „našeho” černého poníka, na kterém se náš syn učí jezdit. Je obdivuhodné, že to zvíře zůstalo při jeho prvním „řevu” v klidu (když jsou tedy lekaví), že když cítí, že se opratě jen tak „genglají”, zůstává ve stejném tempu, a že pozná okamžik, kdy chce synek „utéct”, protože pak se náš kamarád pustí do legračního poklusávání, při kterém se malý Čingischán natřepe do „hodnosti”.

Knížka mne zaujala hlavně jako první seznámení se světem koní (poníků, mezků, mustangů). Spousta otázek přišla až na poslední straně… Pokud také sníte o svém koníčku jako koníčku, kupte si tuto útlou knížku, která by mohla stát někde vedle životních příběhů veterináře a kočičích balad. Pro vás ostatní jsem dnešní recenzi doplnila krátkým rozhovorem s koňačkou, Lenkou Šomanovou, ze stáje Lipina.

Odkud pochází koně?

Praprapůvodně žili koně (velikosti lišky) s největší pravděpodobností po celém světě. Z nějakého důvodu později koně v Americe vyhynuli a dál se vyvíjeli pouze v Asii a Evropě. V dnešní době zjednodušeně dělíme plemena koní podle místa vývoje jejich předků na koně východní stepní, což jsou koně jemnější, ušlechtilejší, pohyblivější, s živou povahou (též koně teplokrevní), na koně západní (robustní, klidné, silné povahy, které využíváme hojně v tahu - koně chladnokrevní) a pak koně severské - pony.

Rozdíl mezi koněm a mustangem je…?

Mustang je KŮŇ jako každý jiný, jen se jedné o zdivočelého koně, jehož předkové dorazili do Ameriky především se španělskými kolonizátory. Koně jim buď utekli, nebo je sem tam někdo i záměrně pustil do volné, obrovské přírody. Koně se, podle své přirozenosti, seskupili do stád a žijí si dodnes „svým" životem.

Čeho se koně nejvíce lekají?

Koně se nejvíce lekají nečekaných rychlých pohybů - vyskočí srna, vyletí pták... nebo nečekaného nenadálého hluku - zatroubení auta, prasknutí větve… Všechno z toho se dá ovlivnit a potlačit výcvikem, nicméně běhat a křičet koním za zadkem se vřele NEDOPORUČUJE!  :o)

Kde končí závodní koně?

Po sportovní kariéře jdou (většinou) koně do „důchodu", což znamená, že se lidé začnou s těmito profesionály setkávat v nejrůznějších jezdeckých školách, turistických jízdárnách nebo třeba i u někoho doma „na zahrádce". Jsou to koně, od kterých se noví adepti jezdeckého sportu mohou spoustu věcí naučit. :o

Jak dlouho žije kůň?

Průměrný věk koně využívaného a „šlechtěného" lidmi se pohybuje někde kolem 20 - 25 lety. U tzv. primitivních plemen koní (bez velkého zásahu člověka), jako jsou pony plemena nebo huculové, je průměrný věk vyšší asi o 10 let.

Proč spí kůň ve stoje?

OBROVSKÝ MÝTUS! Pokud se kůň cítí ve svém prostředí bezpečně, klidně, nerušeně, spokojeně a dovoluje mu to jeho zdravotní stav a věk, pak koně leží a „chrápou jako dřevorubci".  A to ať už ve stáji v boxu, nebo v trávě či klidně i ve sněhu na pastvině. Nicméně končetiny koně jsou vybaveny speciálním závěsným systémem, který jim umožňuje odpočívat a dřímat i ve stoje, kdy dochází k „odpojení" unavitelných struktur (svalů) a celé tělo koně podpírají neunavitelné kosti a šlachy.

Mají koně smysl pro humor?

Ano, jsou to věční srandisti.  Ale humorné situace určitě nevymýšlejí záměrně. Spíš jde vždycky o to, že se koně snaží nějak si ten náš svět přizpůsobit sami sobě, jsou zvědaví a zvídaví a následkem toho vymyslí i nevymyslitelné. Takže z počátku se třeba bavíte tím, jak máte „chytrého" poníka, který si umí otevřít dveře do stáje, průhon na pastvině... ale zaručuji vám, že pokud začne zmíněný zlosyn toto praktikovat každý den, dohřeje vás to tak, že vymyslíte cokoliv, jen abyste si byli jistí, že dotyčného darebáka najdete tam, kde si myslíte, že by měl opravdu, ale opravdu být!

Co dělají koně v zimě?

To samé, co celý rok, jen možná ze začátku méně intenzivně. Koně chodí každý den do výběhů, jezdí se na nich. Do Vánoc většinou málo, protože odpočívají po sezoně, ale v lednu už jim začíná příprava na sezonu novou. A to ať už sportovní, nebo i turistickou, protože pokud jsme zodpovědní, musíme si i toho „špacíráka" nachystat na vyšší zátěž během jara a léta.

Koně a děti, jde to dohromady?

Ano, jdou dohromady velice dobře. Jen bych doporučovala zodpovědné chovatele, majitele, cvičitele a tím pádem i zodpovědné koně. Třeba vysloužilé sportovce. Protože při požadavku „chceme naší Mařence (10 let a zatím viděla koně v ZOO a v cirkuse) koupit hříbátko!" mne jímá děs a hrůza! Takže nejlepší kombinace je: chuť se učit, zkušený kůň-učitel, pravidelná péče o něj a docházka na výcvik (ideálně 7x týdně) pod zkušeným a zodpovědným dozorem. Pokud jsou splněna tato základní pravidla, pak neznám pro děti (většinou holčičky) lepší náplň volného času než u koní.

Za rozhovor děkuji Lence Šomanové ze stáje Lipina.

Pokud máte další otázky, můžete napsat autorům (koukněte na www.petconnection.com), zřejmě připravují další knihu… nebo dodejte odvahy některému českému koňákovi. Hezký den.

Knihu Proč spí koně vestoje vydalo nakladatelství Práh