Knih se jen tak nezbavíme

knihy

Kniha, která vyšla minulý rok v nakladatelství Argo, je rozhovor, který vedl Jean-Claude Carriére, renomovaný scénárista, divadelník a esejista, a Umberto Eco, sémiolog, filozof a estetik. Rozhovory se točí kolem budoucnosti knih a jsou přerušovaně vedené v bydlišti Jeana – Clauda Carriéra v Paříži a v domě Umberta Eca v Monte Cerignone.

knihaKnihy v papírové podobě, tak jak je známe dnes, nezaniknou. To je jasný závěr obou diskutujících. Fenomén elektronických knih lze přirovnat k vynálezu knihtisku. Poté, co Gutenberg představil svůj geniální vynález, se tištěné knihy začaly šířit po celé Evropě. Neznamenalo to však konec knih ručně psaných. Kodexy existovaly dál. Elektronická kniha a kniha tištěná tak vedle sebe mohou existovat. Je otázkou času, která z těchto dvou se stane žádanější. To vše ukáže čas. Tištěná kniha navíc překonala všemožné nástrahy minulosti. Ať už to byly zásahy cenzorů, zabavování celých knihoven, vyřazování svazků, nebo dokonce i pálení knih.

Co bude ale znamenat přijetí elektronické knihy? Již odpadne listování a obracení stran. Možná se vytratí i to kouzlo nakupování knih a pouto autora se čtenářem. Poctě se tu dostává i hlouposti (např. kapitola Chvála hlouposti). Umberto Eco například tvrdí, že bilance mezi vysokými duševními schopnostmi a nízkými činy člověka je přibližně neutrální. Člověk na jedné straně jako tvůrce mnoha vynálezů a krásných uměleckých děl, a na straně druhé člověk válečník a ničitel. Člověk je tedy bytost napůl geniální, a napůl hloupá. Z toho tedy plyne, že se nezbavíme hloupých a lživých děl. Jean - Claude Carriére se také připojuje. Spolu s Guyem Bechtelem je autorem Slovníku hlouposti, na kterém začali pracovat v šedesátých letech. Kniha jistě zaujme všechny zájemce o budoucnost čtení, ale i elektronické knihy.

„Když se na posledním summitu v Davosu v roce 2008 probíraly události, jež v příštích patnácti letech vyvolají velké zvraty, jeden dotazovaný futurolog navrhl, aby se pozornost věnovala pouze čtyřem hlavním, zato však zaručeným záležitostem. Tou první bude barel ropy za 500 dolarů. Druhá se týká vody, která se zřejmě stane obchodním artiklem stejně jako ropa. Kurz ropy budeme sledovat na burze. Třetí předpověď se týká Afriky, jež se v příštích desetiletích stane ekonomickou mocností, jak si všichni přejeme. Čtvrtým fenoménem je podle tohoto profesionálního proroka zánik knihy. “
(Jean-Claude Carrière; Umberto Eco. Knih se jen tak nezbavíme. Argo, Praha 2010. str. 13)

Publikaci Knih se jen tak nezbavíme vydalo nakladatelství Argo