Káva jako životní styl

kava

Pro všechny milovníky kávy a nejen ty vydalo nakladatelství Grada v loňském roce praktickou publikaci Káva jako životní styl, která pojednává o historii pěstování kávovníku, o způsobu zpracování kávového zrna a také o tom, jakým způsobem se v různých koutech světa káva vaří a pije.

knihaPublikace Martina Pössla Káva jako životní styl čtenáře ve své první části provází tajemným světem kávy. Seznámí je s průmyslovým pěstováním kávovníku, způsobem zpracování kávových zrn i konkrétními zeměmi, které jsou významnými producenty kvalitní kávy. Mezi tyto země patří například Brazílie, Kolumbie, Etiopie a Indie.

Čtenář v knize rovněž nalezne několik návodů, jak si přichystat dobrou kávu. Ať už se jedná o původně italské espresso, arabskou, tureckou a bosánskou kávu vařenou v džezvě (tj. nádobě kónického tvaru se širokým dnem a zužujícím se hrdlem s dlouhou rukojetí), překapávanou kávu nebo kávu připravovanou ve french-pressu.

Druhá polovina knihy Káva jako životní styl je plná receptů na nejrůznější kávové speciality. Naleznete zde recepty nejen na teplé a studené kávové nápoje, jako je například káva na marocký způsob, lotyšská káva, dánská kávový punč nebo eskymácká balada. Kniha obsahuje rovněž recepty na výborné moučníky, které jsou ke kávě jako stvořené.

V knize Káva jako životní styl jsem mimo jiné nalezla zajímavou ukázku, která se věnuje vzniku kaváren v českých zemích:

V Čechách se první kavárna objevila v Praze a založil ji muž jménem Georgos Hatalah El Damaški. Byl to původem Armén, který se usadil v Čechách. Zde se nazýval Jiří Deodat.  Nejprve prodával kávu jen tak na ulici. Vodu vařil v přenosných kamínkách na dřevěné uhlí. V roce 1707 se stal staroměstským měšťanem, oženil se a v lednu roku otevřel v domě U Zlatého hada v tehdejší Jezuitské, dnešní Karlově ulici na Starém městě první kavárnu v Čechách. Postupně se rozšířily po celé zemi. Nejvíce jich bylo samozřejmě v Praze. Za první republiky se v kavárnách scházeli spisovatelé, novináři, malíři i básníci. Dodnes se v Praze zachovalo několik kaváren se secesní výzdobou. Za všechny jmenujme alespoň kavárnu Imperial nebo kavárnu v Obecním domě.
(Pössl, Martin: Káva jako životní styl. Grada: Praha 2010, s. 26.)

Pokud jste i vy propadli kouzlu hořkého a voňavého nápoje, připravovaného z kvalitních kávových zrn, a nejste pouze vyznavači instatní kávy ani klasického českého „turka“, publikace Káva jako životní styl vás zaručeně uhrane. Touto knihou se můžete inspirovat – díky užitečným poznatkům, které obsahuje – také k tomu, aby byl váš dopolední či odpolední šálek kávy ještě lahodnější. A nezapomeňte, káva není pouze povzbuzujícím nápojem, jímž se zahání ospalost, únava a včerejší kocovina. Káva je totiž i skvělým společníkem.

Knihu Káva jako životní styl vydalo nakladatelství Grada