České dějiny v kostce

list

„Jsme zemí, která se vždy potýkala s dějinami, dějiny musela obhajovat a také vytvářet.“ (Čapka, F. Dějiny zemí Koruny české v datech. Praha: Libri, 2010, s. 7.) Zároveň by však Česká republika měla být zemí, která na svou minulost nezapomíná, žije s ní a v jejím odkazu a dovede se z ní poučit a vytěžit z ní to nejlepší.

knihaPrávě k tomu nám může být velmi nápomocná nová odborná publikace, kterou čtenářům tento rok přineslo nakladatelství Libri, a to 4. vydání příručky vysokoškolského pedagoga doc. PhDr. Františka Čapky s názvem Dějiny zemí Koruny české v datech.

Výklad začíná v pravěku, tedy v paleolitu, ještě přesněji řečeno v roce 1 000 000 před naším letopočtem, a pokračuje přes slovanské přesídlování, Velkou Moravu, Přemyslovce, Lucemburky, Habsburky až k první a druhé republice, protektorátu, komunistům a počátkům demokracie. Celé dějiny jsou rozděleny na třináct období a ke každému z nich jsou na počátku kapitoly věnované výkladové statě, které vás uvedou do jednotlivých etap, které po nich následují.

Na více než tisíci stranách na nás čekají chronologicky uspořádané události odehrávající se v zemích Koruny české, doplněny tisícovkou ilustrací, mezi kterými najdeme portréty, mapy, pečetě, vyobrazení budov, mincí, znaků a vlajek, módy, architektury, nábytku či technických vymožeností.

Poslední údaj, tedy ten nejnovější, se váže k 31. prosinci roku 2009 a je jím poněkud smutná zpráva o hospodaření České republiky a o rekordním schodku jejího rozpočtu, který činil 192,5 miliardy Kč.

Na závěr najdeme přehled panovníků a prezidentů, počínaje Mojmírem I. a konče Václavem Klausem, přehled vládních kabinetů od roku 1848 až po vládu Jana Fischera z 8. 5. 2009 a také přehled církevních představitelů. Po rejstřících následuje 20 stran doporučené a použité literatury, kterou mohou začít procházet ti, kteří mají zájem studovat českou historii podrobněji.

Text je psán čtivým, lehce pochopitelným a zajímavým způsobem, který nás vtáhne do dob dávno minulých a nastíní nám základy dějin s jejich časovým uspořádáním. Vyhledávání v knize je jednoduché a poslouží nám nejen v případech, kdy se budeme chtít rychle zorientovat v české minulosti.

Výklad je přehledně členěný, důležité pojmy a názvy jsou zvýrazněny tučně, což jsou také některé z důvodů, proč se knihou listuje příjemně. I navzdory svému rozsahu a velkosti Dějiny zemí Koruny české v datech nezaplavují čtenáře kvantem zbytečných informací a údajů, ale snaží se poskytnout základní přehled nejen dějin Čech, ale částečně i událostí, které se odehrávaly ve vedlejších zemích Koruny české – na Moravě, ve Slezsku či na Slovensku v době Československé republiky.

Kdo se rozhodne po knize sáhnout, určitě nebude svého kroku litovat. Jak sám František Čapka praví, příručka by se „měla stát nepostradatelným pomocníkem a informátorem zájemci o historii a také laikovi v běžném každodenním životě. Aktuálně dnes platí, že nemůže ovládat přítomnost ten, kdo nezná minulost.“ (Tamtéž, s. 8.)

Knihu Dějiny zemí Koruny české v datech vydalo nakladatelství Libri