Křížem krážem po moravských a slezských horách

Plánujete si vyšlápnout nebo vyrazit někam na cyklovýlet? Jestliže jste na tuto otázku odpověděli kladně, určitě vám přijde vhod kniha Křížem krážem po moravských horách pěšky i na kole, kde naleznete podrobné tipy na celkem třicet malebných míst, které by stálo za to navštívit.

Kniha, v níž naleznete fotografie i podrobné mapky konkrétních míst, poukazuje na krásy moravských a slezských hor. Zavede vás například na Pálavu, do Moravských a Slezských Beskyd, Javorníků, Chřibů, Hostýnských vrchů, Rychlebských hor nebo Vizovických vrchů.

Praktická knížka Křížem krážem po moravských horách pěšky i na kole je skvělou inspirací jak pro turisty, kteří rádi zlézají vyšší kopce, tak pro cyklisty, kteří milují adrenalinovou jízdu v terénu. Ti zde kromě praktických rad a návodů naleznou také charakteristiku cílových míst, užitečné informace o náročnosti terénu a doporučené trasy, které jsou rovněž zvýrazněny na mapkách.

V příručce se například dozvíme, jak se pěšky nebo na kole dostaneme do nejvýchodnějšího bodu České republiky – tedy na tzv. Trojmezí, kde se stýkají celkem tři státní hranice, a to česká, polská a slovenská. Toto místo je ukryto ve Slezských Beskydech poblíž naší nejvýchodnější obce Hrčavy:

„… Z Gírové pokračuje červená, zelená a nakonec i žlutá pohodovým hřebenovým terénem až do těsné blízkosti polské hranice u Hrčavy. Zde se otevírá obzor směrem na východ a je vidět charakteristické beskydské osídlení na odlesněných hřebenech. V horských osadách se stále žije, obdělávají se pole, staví se tu nové domy a zvelebují stará stavení. Většina samot patří pod obec Jaworzynka, kam za rakouského mocnářství náležela i Hrčava. Státní hranice ji však po roce 1918 oddělila od její přirozené spádové oblasti a na dlouhá desetiletí – zvláště za dob socialismu – izolovala na složitě přístupnou periferii státu. I dnes, zvláště v zimě, je problém se sem dopravit po úzké silničce, na níž platí jednosměrný dopravní režim.
Návštěvníci Hrčavy si nenechávají ujít nedaleké Trojmezí (2 km po žluté značce), které se poslední dobou proměňuje ve velký turistický magnet. Změnila se také jeho podoba. Dříve sem téměř nikdo nechodil, na louce u lesa stály od roku 1995 tři kamenné pylony a turistický rozcestník. Dnes tu od asfaltových cest vedou dlážděné terasovité chodníky a přes rokli s potokem se klene směrem na Slovensko dřevěný most. Také lidí výrazně přibylo, všichni se tu fotí a natáčejí.“

Knihu Křížem krážem po moravských horách pěšky i na kole lze označit za velmi inspirativní praktickou příručku, jež je nejen přehledně uspořádaná, ale i doplněná o velké množství mapek a fotografií konkrétních míst. V knize jsem narazila na řadu míst nacházejících se v moravských a slezských horách, která jsem již sama v minulosti navštívila, a samozřejmě jsem objevila několik zajímavých oblastí, kam bych se rozhodně v budoucnu chtěla podívat.

Knihu Křížem krážem po moravských horách pěšky i na kole vydalo nakladatelství Fragment