Vášně mysli Sigmunda Freuda

kniha

Je tomu dlouho, co jsem otevřela lákavý titul Vášně mysli Irvinga Stona a pustila se do boje s touto 900 stránkovou knihou. Čekal mě boj stejně jako autora knihy, když se pustil do příprav na psaní životopisu jednoho z nejvýznamnějších mužů a vědců v historii, Sigmunda Freuda, a musel se potýkat s nesměrným množstvím knih, dopisů a dalších materiálů. Právě boj možná proto, že sám Freud byl bojovníkem a celá tato kniha to jen dosvědčuje. Jak se můžeme dočíst v doslovu, sám sebe takto popsal i samotný Freud: „Vůbec nejsem mužem vědy, pozorovatelem, experimentátorem, myslitelem. Svým temperamentem nejsem nic než dobyvatel.“

knihaJaký tedy Freud byl? Jaké byly jeho sny, touhy, přání, názory, práce, rodina, manželka, přátelé? Na to všechno nám životopis od Irvinga Stona lehce odpoví. Objemný svazek, který se dostane čtenáři do rukou, obsahuje jednak podrobně líčený Freudův osobní život a následně samozřejmě neméně zevrubný popis jeho práce. Irving Stone přistupuje ke své práci s objektivitou vědce a nikoli románového autora, takže někdy podrobné a nekonečné popisy jednotlivých případů a Freudova boje za prosazení nových a pro většinu veřejnosti i pobuřujících myšlenek a teorií můžou být náročné a únavné. Otázka, jak obsáhnout a přistupovat k natolik složitému a do určité míry i osobnímu tématu pro každého z nás, byla určitě těžkým rozhodováním.

Kniha tak nepředstavuje pouhý životopis Freuda, ale může stejně dobře sloužit jako úvod do psychoanalýzy. Společně s Freudem a jeho jednotlivými případy postupně dospíváme k Freudovým teoriím a pojmům, jako nevědomí, oidipovský komplex apod. Vidíme, s jakým nepochopením jsou jeho názory nejprve uvítány vědeckým světem, ale postupně přijímány a nejen Freudem samotným používány při léčbě pacientů. Můžeme tak pozorovat cestu každého průkopníka a objevitele, který zažívá nezdary a porážky, ale dokáže se z nich poučit a vyhrát.

Vedle vědce Stone představuje Freuda také jako milujícího syna, věrného manžela, chápavého otce a dobrého kamaráda. Setkáme se s jeho zálibami, obavami a pocity, jaké má každý obyčejný člověk.

Vášně mysli Irvinga Stona patří spíše k těžším knihám díky své délce a tématu, ale právě proto také ke knihám velmi obohacujícím jak laiky, tak odborníky. Pokud chcete poznat geniálního vědce, člověka obecně a sami sebe více, určitě neprohloupíte, když tuto „bichli“ otevřete.

Ukázka:

Tvůrčí spisovatelé jsou nesmírně cenní spojenci a jejich svědectví si je třeba vážit, neboť dokážou rozeznat mnoho věcí mezi nebem a zemí, o kterých jsme prostřednictvím naší filozofie dosud ani nesnili. Svou znalostí lidské mysli jsou na míle před námi, obyčejnými lidmi všedního dne, čerpají z pramenů, které jsme pro vědu prozatím neotevřeli… (str. 542)

Knihu Vášně mysli vydalo nakladatelství Jota