Sladká pastva pro oči

ilustrace

Dnes bych vám ráda představila knihu 1000 nápadů na zdobení dortů a dezertů, kterou nedávno vydalo nakladatelství Slovart. Je určena pro všechny, kteří se věnují cukrářství, a to buď profesionálně, nebo ve svém volném čase.

knihaNa více než 300 stranách vám autorky Sandra Salamony a Gina M. Brown představí cukrářské umění prostřednictvím barevných fotografií. Na každém obrázku je zachycen dortík, perníček nebo jiný pamlsek, který se však svým vzhledem podobá nikoliv poživatelné věci, ale uměleckému dílu, které by se mělo vystavit ve vitríně. V knize jsou zachyceny pamlsky všeho druhu – od velikých svatebních dortů po miniaturní dezerty, u nichž je až s podivem, jak je mohl někdo nazdobit maličkými kytičkami, filigránky či jinými ozdobami.

V knize jsou shromážděny fotografie nejexkluzivnějších cukrářských výtvorů. U každého je uvedeno jméno cukráře, případně název pochoutky a země, kde byla vyrobena. Autorky rovněž upozorňují na zajímavé internetové stránky, odkud byly některé snímky převzaty  a kde můžete obdivovat další kousky z tvorby nejlepších světových cukrářů. Pro představu se můžete podívat na tyto odkazy:

Kniha je rozdělena na pět kapitol: elegantní zábava, maminka a děti, svátky, převážně nevážně, svatby a zásnuby. Jak vidíte, naleznete tu inspiraci pro každou příležitost. Nejvíce mě zaujala předposlední kapitola, která řadu z vás pobaví. Na obrázcích uvidíte bizona, vážku, ptačí budku, zamilovaný pár sov... a až za chvíli si uvědomíte, že to vše je k snědku.

Možná si někteří z vás říkáte, jaký je účel této knihy, když obsahuje „pouze“ obrázky bez návodů, jak daného výsledku dosáhnout. Člověk věnující se nějakou dobu pečení a rovněž zdobení bude knihou nadšen, protože pro něj představuje skutečně pastvu pro oči. Především zde získá řadu inspirace; uvidí, co vše je možné v cukrářském světě, a třeba bude chtít některé výtvory napodobit, předčít a třeba i rozvinout do zcela nových výtvorů. A aby se mu to povedlo, autorky alespoň na závěr připojily základní recepty na polevy (máslový krém, ganache, královská glazura, fondán, gumpasta, marcipán).

Upozornění na závěr: pokud se zdobením teprve začínáte, pak se nenechte odradit prvními neúspěchy. Zdobení dortů je skutečným uměním, ke kterému kromě talentu a zručnosti budete potřebovat především velkou dávku trpělivosti. V tom spočívá hlavní nebezpečí této knihy – u některých nezkušených cukrářů může vyvolat náhlý zápal pro zdobení, který může ale brzy pohasnout po prvních neúspěších.

Knihu doporučuji všem, kteří rádi hledají inspiraci a chtěli by zkusit ozvláštnit slavnostní chvíle krásně nazdobeným dortem nebo jinou dobrotou. Samotná tvorba takového výtvoru pro vás bude zábavou a vaše okolí určitě toto snažení ocení.

Malá ochutnávka:

Knihu 1000 nápadů na zdobení dortů a dezertů vydalo nakladatelství Slovart