Encyklopedie Byzance

kniha

Každý, kdo vezme do ruky pěti set padesát stránkovou knihu s výstižným názvem Encyklopedie Byzance a bude mít dostatek sil, aby nejen obdivoval titulní obrázek kostela u sv. proroka Eliáše v Soluni ze 14. století, ale také aby přečetl její přebal, hned zjistí, že tento „encyklopedický slovník středního rozsahu obsahující cca 1900 hesel různé délky se snaží postihnout v co nejširším spektru politické, společenské, hospodářské, církevní a kulturní dějiny Byzance, jež byla pokračováním říše východořímské ve středověku“.

knihaKromě základních informací týkajících se několik staletí přetrvávající byzantské civilizace obsahují jednotlivá hesla slovníku i „medailony významných osobností, důležité historické události, údaje o státní správě, charakteristiky literárních děl a jejich tvůrců, informace o duchovních a náboženských proudech a mentalitě společnosti, hesla z dějin byzantského umění a byzantské architektury i údaje z oblasti každodenního života“.

Autor Vladimír Vavřínek nám ve spolupráci s Petrem Balcárkem a vydavatelstvím Libri předkládá jedinečnou encyklopedii, která mapuje vznik, život i zánik této významné mocnosti v minulosti se rozkládající v oblasti východního Středomoří.

Jednotlivé odborné výklady jsou na některých místech doplněny černobílým obrazovým, mapovým a fotografickým materiálem, který nejen potěší oko čtenáře, ale názorně ukáže, jaký styl, kulturu, víru, či názory na život, svět a každodenní problémy zastávali obyvatelé této země.

Abecedně uspořádané pojmy doplněné na konci knihy heslářem zabezpečují jednoduchou a rychlou orientaci a slibují bezproblémové nalezení veškerých požadovaných informací. Závěr knihy je doplněn výběrovou bibliografií rozdělenou podle témat, kterým se jednotlivé publikace blíže věnují; ta určitě potěší všechny přívržence dějin, kteří se rozhodnou ponořit se do historie Byzance hlouběji a nastudovat si o Byzantské říši něco víc, než nabízí samotná encyklopedie. Publikace totiž ani při své rozsáhlosti nemůže pojmout celou problematiku týkající se Byzantské říše. Tuto skutečnost uznává i sám autor a hned v úvodu svého slovníku píše: „Snažil jsem se v něm postihnout hlavní složky byzantské společnosti, pokud možno v jejich historickém vývoji, ať už to jsou osobnosti a hlavní události politických i církevních dějin, nebo hesla týkající se života hospodářského či kulturního, literatury, architektury, výtvarného umění či mentality byzantského člověka. Nebylo pochopitelně možné pominout vliv Byzance na její sousedy, především na slovanské národy, i když v tomto ohledu si stanovený rozsah díla vynutil značná omezení. Přesto doufám, že předložené dílo přinese českému čtenáři dostatečný soubor základních informací, jinak často jen těžko dostupných.“ (Vavřínek, V. Encyklopedie Byzance. Praha: Libri, 2011, s. 7.)

Věřím, že každému, kdo po knize sáhne, nebude zbývat nic jiného než dodat, že Vladimír Vavřínek doufal správně a opravdu se mu povedlo předložit českému čtenáři dílo, které nejenže přináší více než jenom soubor základních informací, ale doslova probouzí k životu civilizaci dávno zaniklou.

Knihu Encyklopedie Byzance vydalo nakladatelství Libri