Krkonošské speciality

Klasická česká kuchyně v současné době odolává náporu zahraničních pokrmů, které jsou čím dál oblíbenější u českých strávníků všech věkových kategorií. Do popředí se dostává italská kuchyně, francouzská, dokonce i různé asijské kuchyně se všemi svými exotickými chutěmi. Přesto se mezi námi najde poměrně veliké množství těch, kteří dávají přednost tradičním jídlům, jako je bramboračka, knedlo-vepřo-zelo nebo svíčková. Pokud patříte k vyznavačům klasiky, pak byste si neměli nechat ujít kuchařku, kterou letos pod názvem Krkonošská kuchyně vydalo nakladatelství Ikar.

knihaJak už název napovídá, náplní kuchařky autora Jaroslava Vašáka jsou krkonošské speciality. Tento kraj se vyznačuje neúrodnou půdou a drsným klimatem, což se odrazilo i na jídelníčku místních horalů v minulosti. Jejich strava byla složena většinou jen z chleba, sýra, mléka, někdy i másla. Situace se o něco zlepšila po zavedení pěstování brambor, které se staly hlavní složkou jídelníčku nejen lidí v Krkonoších, kteří trpěli velikou chudobou. Za těchto nepříznivých podmínek byli nuceni vymyslet taková jídla, která by nasytila veliké rodiny s co nejmenšími náklady. Je podivuhodné, kolik rozmanitých jídel z obdobných ingrediencí byly krkonošské ženy schopny vymyslet. Ostatně svědectvím je samotná kuchařka, obsahující 300 receptů.

Mezi nimi nalezneme recepty na předkrmy (např. pampeliškové cupánky, tlučeníky), polévky (couralka, houbovačka), omáčky (houbová s rozpeky, jaloucouka), pokrmy z masa (královecké řízky, jílemnická sekaná), přílohy (bramborová bába, cmunda), dezerty (jahelník, pupáky), dokonce i na nápoje (jalovcovka, šiškovka). Každý recept je přehledně strukturován; nejdříve jsou vypsány jednotlivé ingredience a jejich množství, poté postup při přípravě pokrmu. Jediné, co může čtenáři scházet, je obrázková příloha zachycující již hotová jídla. To by se ale negativně odrazilo na objemu knihy a samozřejmě i na její ceně.

Na ukázku jsem vybrala recept na houbovou omáčku:

Modrá (houbová) omáčka
250 g čerstvých modráků (hřibů, kolodějů, hřibů modráků), 1 lžíce hladké mouky, 1 lžíce čerstvého másla, 500 ml sladké smetany, 1 žloutek, sůl, pepř

Houby očistíme, nakrájíme na slabší plátky a necháme podusit ve vlastní šťávě, až se veškerá tekutina vyvaří. Pak postupně přidáme asi 6 lžic horké vody. Připravíme si světlou jíšku z másla a mouky a zředíme ji smetanou. Dobře rozšleháme a přidáme podušené houby. Nakonec přilijeme žloutek rozkvedlaný v troše smetany. Ochutíme a můžeme zjemnit oříškem másla.

(Vašák, J. Krkonošská kuchyně. Praha: Ikar 2012, s. 136.)

Díky receptům můžete oživit krkonošskou kuchyni a obohatit tak svůj jídelníček. Zároveň vám kuchařka dá nahlédnout do repertoáru typických pokrmů Krkonoší, jehož proměny nejen v oblasti gastronomie jsou pěkně popsány v úvodních kapitolách. Oceňuji rovněž připojení gastronomického slovníčku, který (spolu s originálními pojmenováními pro jednotlivá jídla) dává nahlédnout do bohatého lexika severovýchodočeské nářeční skupiny.

Kuchařku vřele doporučuji těm, kteří rádi experimentují v kuchyni a rádi by vyzkoušeli něco z klasické české kuchyně.

Knihu Krkonošská kuchyně vydalo nakladatelství Ikar. K dostání na bux.cz a u všech dobrých knihkupců