Co je to loxodroma?

kalkulacka

Začít recenzi publikace o matematice konstatováním, že matematika je všude okolo nás a že se s ní setkáváme v životě takřka na každém kroku, by bylo velmi otřepané klišé a na tom nemění nic ani fakt, že je to pravda. Přesto existují aspekty běžného použití této vědy, které se okolo nás vyskytují, aniž bychom si to uvědomovali, přesněji řečeno, aniž bychom si uvědomovali, že právě toto je aplikace některého z odvětví matematiky. Pochopit, jaký praktický význam mohou mít teorie, které na první pohled patří do říše nudných akademických ústavů, pomůže kniha Clifforda A. Pickovera Matematická kniha.

knihaAutor si vytknul úkol zachytit ve své knize body významné pro rozvoj matematiky. Už při zběžném listování knihou čtenář pochopí, jak obtížný problém to byl. Když pomineme tak známé a důležité objevy, jako byla Pythagorova věta nebo hodnota čísla π, je toho ještě hodně, co je potřeba uvést. Přestože podtitul knihy zní Od Pythagora po 57.dimezi: 250 milníků v dějinách matematiky, pro první milník autor sáhl výrazně hlouběji do historie, než k pouhému Pythagorovi.  Éru 150 miliónů let před naším letopočtem přiřazuje k mravencům, kteří počítají své kroky, což jim pomáhá při orientaci v terénu. Použití matematiky lidskou civilizací zaznamenává již v roce 100 000 před naším letopočtem a je spojené s použitím uzlů. S rozvojem písma se staly záznamy o pokrocích v matematice průkaznější a jasnější. V této souvislosti si můžeme všimnout jedné fascinující podrobnosti. Matematika se v dávných dobách vyvíjela díky praktickým potřebám – obchodování, vyměřování i zemědělství. A tak se záznamy o principech výpočtů či učebnice staly svéráznou výpovědí o životě a zvycích v té době.

Postupem doby se matematika rozvíjela v mnoha různých směrech a pro autora je stále těžší udržet linii, jež by sledovala vývoj tohoto oboru. Na scénu tak přicházejí hry jako dáma, šachy, piškvorky nebo go, výpočetní pomůcky a tabulky. Kniha neopomíjí ani důležité a známé osobnosti, Pythagora, Aristotela, Platona nebo Hypatii – výraznou vědkyni z pátého století. Matematika byla nepostradatelná i pro námořní navigaci a mořeplavci by se bez ní neobešli, což se samozřejmě nezměnilo ani v našem století, i když nám při těchto činnostech pomáhají moderní přístroje nabité elektronikou.

K navigaci se často používá loxodromická spirála, známá také jako sférická spirála nebo loxodroma, která protíná zemské poledníky ve stále stejném úhlu. Loxodroma se kolem Země ovíjí jako obří had a obtáčí se kolem pólů, aniž jich dosáhne.
Jednou z možností, jak se plavit oceány, je zkoušet cestovat nejkratší trasou mezi dvěma body, tedy po oblouku hlavní kružnice kolem Země. Přestože jde o nejkratší cestu, musí na ní navigátoři podle kompasu neustále upravovat kurz, což bylo kdysi téměř nemožné.
Cesta po loxodromě na druhé straně navigátorovi umožňuje držet příď lodi stále směrem, kterým ukazuje kompas, ačkoliv celá trasa bude o něco delší.
(Pickover, C.A. Matematická kniha. Překlad Petr Holčák. Praha: Argo a Dokořán 2012, str.116)

Matematická kniha není koncipovaná ani jako učebnice historie, ani jako encyklopedie. Každý Pickoverův milník je popsán na jedné stránce, druhá je rezervovaná pro fotografii ilustrující problematiku. Na tak malou plochu se nevejde vyčerpávající vysvětlení pro většinu probíraných bodů. Naskýtá se otázka, v čem spočívá přínos knihy, když se z ní nepoučíme, protože jsou popisy pouze schematické? Autor chce čtenáři ve stručnosti představit celou šíři tohoto oboru. Nemá smysl pokoušet se dopodrobna vysvětlovat všechny principy. Některá z nich jsou pro pochopení jednoduchá. Zákony, jejichž definování trvalo celé generace, se dnes učí na základních školách a málokoho přitom napadá, jak složitá cesta k nim vedla. Jiné matematické teorie uvedené v knize jsou mnohem složitější, a jejich skutečné vysvětlení by zabralo mnoho stran. Zájemce o hlubší pochopení má mnoho možností doplnit si vědomosti pomocí jiných zdrojů. Některé z nich jsou uvedeny v závěru knihy, u každé problematiky jsou uvedeny prameny doplňujících informací.

Publikace Matematická kniha byla vydaná v exkluzivním provedení. Je vytištěna na kvalitním papíru, na kterém vynikají hlavně obrázky. Přestože se nepodařilo najít relevantní vyobrazení ke každému tématu,  celek působí velmi dobrým dojmem. Pokud autor skutečně zamýšlel seznámit čtenáře s krásou matematiky a s obrovskou šíří, kterou tento obor pokrývá, pak se mu to skutečně podařilo.

Knihu Matematická kniha vydala nakladatelství Argo a Dokořán