Jak vystoupit z EU

1 1 1 1 1 (5 hlasů)

Nakladatelství Dokořán vydalo druhé, rozšířené vydání knihy Jak vystoupit z EU ekonoma Petra Macha. Jde o velmi pozoruhodnou knihu, která mne překvapila dvěma momenty: 1/ vychází z autorových tezí, které zveřejnil již v roce 2002 před vstupem České republiky do Evropské unie a v nichž varoval před úskalími tohoto vstupu 2/ na své teze z roku 2002 (Úskalí evropské integrace) navázal o osm let později – tedy roku 2010 – novým zhodnocením, jenž nyní, po dvou letech je stále platné.

Obdivuhodné. Alespoň pro mne (nejsem ekonom), protože mnoho tezí, výkřiků zaručených pravd, kterými nás před vstupem do EU krmila média, a halasně je prezentovali naši vládní představitelé, kteří je mezitím mnohokrát poupravili, přeformulovali, doplnili (lepé řečeno zamlžili), už neplatí.

knihaÚtlá kniha Petra Macha rekapituluje srozumitelně a jasně se znalostí věci vše, co se událo od našeho rozhodného kroku v rámci evropské integrace. Poukazuje, že jsme se stali nesamostatnou jednotkou, které musí Brusel radit naprosto ve všem – třeba i v tom, jak se má jmenovat výrobek, či do které kategorie to či ono zařadit (narážím na kauzu Pomazánkové máslo a zařazení minerálních vod jako je Zaječická do příslušné kategorie – musíme Evropě jasně zaškatulkovat, zda naše minerální vody jsou potravina či lék).

Od našeho vstupu do EU se v našich zákonodárných sborech řeší zákony nutné, unií nařízené, které jdou velmi často proti zdravému rozumu, a zákony naše – české. O unijních se nediskutuje, trpně se odhlasují, však to tak v Bruselu chtějí a jak bychom vypadali, kdybychom je nepřijali, o našich se vedou bouřlivé debaty, které jsou veskrze zavrženíhodné.

Od teze o úpadku demokracie pak Petr Mach rozebírá jednotlivé kroky vlády a jednotlivých ministrů až po dnešní dny. Ukazuje úskalí přerozdělování a nastiňuje naše možnosti jako státu. Připomíná momenty, kterými jsme prošli, a jmenovitě představuje ty, kteří za rozhodnutími stáli a jak hájili zájmy občanů České republiky v rámci unie. Podotýkám, že jde o velmi smutné čtení. Hlavně proto, že řada informací nám byla předkládána poněkud jinak, než se nyní ukazuje a na některé záležitosti bylo (pravděpodobně) vyhlášeno dokonce tabu.

Nedozvěděla jsem se o moc víc, než bych znala či předpokládala. Autor jen utřídil střípky znalostí, dal jim směr a navedl mne k dalším úvahám. Proto jsem přečtením této knihy řadě záležitostí porozuměla mnohem lépe, pochopila některé události a udělala si obrázek o lidech, jimž jsem možná kdysi věřila a na základě jejich prezentací i se rozhodovala.

Jsem euroskeptik od samého začátku, proto je mi kniha Jak vystoupit z EU blízká, přesněji názory autorovy. Dává mi naději, že onen krok lze udělat, dává mi naději, že by bylo možné prosperovat bez Bruselu. Podporuje mé přesvědčení, že nezůstaneme v izolaci, když nebudeme poslušnou součástí velkého celku, a tlaky okolí zvládneme.
Je také nutné vyzdvihnout styl, kterým své teze ekonom Petr Mach podává – jasný, srozumitelný, uchopitelný a pochopitelný i nám, kdo se v ekonomické terminologii a ekonomických tezích až tak často nepohybují a řadě věci tolik nerozumí.

Plně souhlasím s názorem Miroslava Ševčíka, který je publikován na přebalu knihy: „Kniha je užitečným průvodcem občana po stále méně průhledném procesu, v němž politici a úředníci rozhodují o každodenním životě člověka. Měl by si ji přečíst každý, kdo se o politiku, právo a ekonomiku aspoň trošku zajímá, ať už si přeje pravomocí pro Brusel více, nebo méně.“

Co víc dodat? Přečtěte si ji. Ujasníte si názory, i když nebudete se všemi autorovými dedukcemi souhlasit. Jsou před námi velká rozhodování, mnohé volby. Stojí za to, se rozhodovat se znalostí věci. Máme totiž jako občané jedinou šanci – vědět a volit tak, aby technokraté měli méně volné ruce, tedy zodpovědně. Ale bez informací – a v dnešní době se spíš dozvíme, jaký bude další díl nekonečného seriálu, s kým má poměr kdejaká hvězdička, než jasné a srozumitelně formulované informace o ekonomice státu, se nepohneme vpřed. A jde hlavně o náš život, chceme-li, aby byl k žití a důstojný.

Petr Mach (*1975), ekonom a politik, předseda Strany svobodných občanů. Získal doktorát v oboru finance na Vysoké škole ekonomické v Praze. Byl poradcem prezidenta Václava Klause a ředitelem Centra pro ekonomiku a politiku. V roce 2000 tuto spolupráci ukončil a založil Stranu svobodných občanů. V současné době vyučuje ekonomii na Vysoké škole ekonomie a managementu v Praze. Odborně se zabývá především otázkami daňové a měnové teorie. Je autorem knih Úskalí evropské integrace (2002) a Jak vystoupit z EU (2010 a 2012) a mnoha odborných i populárních článků.

Knihu Jak vystoupit z EU vydalo nakladatelství Dokořán