Fascinující svědectví na vysoce odborné úrovni

1 1 1 1 1 (6 hlasů)

Kniha, která šokuje. Kniha, která odhaluje. Kniha, která vysvětluje. To je novinka na poli odborné literatury, kterou představilo v lednu letošního roku nakladatelství Grada. Psychologie sériových vrahů je kniha Andreje Drbohlava, specialisty na extrémní formy behaviorální patologie a psychopatologie. Představuje výsledek dlouhodobého výzkumu sériových vrahů a přináší základy psychologie a behaviorální patologie společně s mnoha příběhy samotných aktérů děsivých činů.

PhDr. Andrej Drbohlav se dlouhodobě věnuje výzkumu psychologických jevů, které směřují k násilným činům sériových a masových vrahů. V knize Psychologie sériových vrahů s podtitulem 200 skutečných případů brutálních činů sériových vrahů současnosti představuje tuto problematiku v širokém spektru. Autor knihu rozdělil na dvě části. První část přináší podrobný rozbor psychologie sériových vrahů, kde autor podrobně vysvětluje rozdíly mezi násilníky a také mezi kategoriemi, do kterých bývají řazeni, vyvrací mýty, které kolují společností a slouží k jakémusi škatulkování těchto zvrhlých osobností a mnohdy – hlavně díky krimi literatuře – z nich vytváří i negativní hrdiny s geniálními mozky.

knihaKniha byla napsána z několika důvodů. První, který autor uvádí, je studijní materiál k přednáškám na vysokých školách. Má být pomůckou studentům, stejně jako profesorům a dlouholetým odborníkům. Má poskytovat jakousi prevenci proti násilným činům a vyzývat k ostražitosti. Autor je přesvědčen, že oběti sériových vrahů dělají mnohdy stejné chyby a tím dávají podnět k tomu, aby se staly obětí násilného činu. První část této knihy jistě všechny požadavky splní. Tím nechci říci, že druhá část – Encyklopedie sériových vrahů, by tyto požadavky nesplnila. Právě naopak.

Druhá část přináší čtenáři abecední seznam všech sériových vrahů, českých i světových, a na jejich životopisech dokazuje, co autor shrnuje v první části knihy. Součástí abecedního seznamu je tabulka uvedená v úvodu u každého vraha, kde autor shrnuje počet obětí, rok narození, formu vražd, lokalitu, věk, kdy se vrah dopustil prvního činu a dobu, po kterou vraždil. Dále uvádí typ vraha a typ oběti a nakonec uvede trest, který si odsouzený vyslechl u soudu. Na rozdíl od první části bude ta druhá bližší i čtenářům-laikům, které zajímá problematika vražd a kriminálních činů.

Dovolím si nyní půjčit slova, která při hodnocení knihy použil soudní znalec a univerzitní pedagog PhDr. Slavomil Hubálek: „Fascinující, provokativní, odporné a zároveň úchvatné, neboť se to týká lidské agresivity, tedy toho, co máme všichni společného se zvířaty. Každý z nás je schopen zabít, ale většina z nás to neudělá.“ Tato slova skutečně vyjadřují pocit, který bude čtenář po přečtení knihy mít. Co se honí hlavou někomu, koho míjíte po ulici? Může být vrahem? Dokázal by něco takového spáchat? Ať už budete tuto knihu používat jako student, odborník na psychologii, nebo si ji přečtete ze svého zájmu jako laik, budete fascinovaní, šokovaní a uchvácení. Doufejme jen, že v této knize čtenář nenajde „inspiraci, respektive vzor k napodobování,“ jak píše ve svém úvodu ke knize JUDr. Miroslav Antl.
(Andrej Drbohlav, Psychologie sériových vrahů. Praha: Grada, 2013. s. 9.)

Pro zájemce o tuto problematiku autor provozuje také webové stránky www.seriovivrazi.cz, kde můžete nahlédnout pod pokličku tohoto tématu. Zjistíte, kdo je autor a čím se zabývá, přečtete si typologii vrahů a budete si moci o knihu zasoutěžit.

Knihu Psychologie sériových vrahů vydalo nakladatelství Grada