Svaté války v jednom svazku

V letech 1951-1954 napsal sir Steven Runciman - syn v Česku nepříliš oblíbeného vikomta Waltera Runcimana - třísvazkovou syntézu dějin křížových výprav A History of the Cruasades. Trvalo přes 50 let, než se někdo pokusil o podobný heroický výkon a shrnul moderní bádání o křižáckých bojích. Oxfordský profesor středověkých dějin Christopher Tyerman si tu práci dal a jeho kniha God's War: A New History of the Crusades vyšla i v České republice pod názvem Svaté války: Dějiny křížových výprav.

knihaPrvní fakt, který si každý čtenář uvědomí, ještě než vůbec otevře samotnou knihu, je ten, o jak obsáhlý svazek se jedná. Tisícistránková kniha budí respekt a počet stran slibuje nepřeberné množství informací pro každého, kdo bude ochoten pustit se do čtení. V tomto ohledu práce Christophera Tyermana rozhodně nezklamává, protože popisuje události od první křížové výpravy v 11. století až po křížové výpravy v pozdním středověku. Nevěnuje se však pouze těmto náboženským a kulturním střetům, ale umně vykresluje též jejich pozadí, události, které k nim vedly, a často bolestné následky. Dočteme se tedy o církevní propagaci boje proti nevěřícím, přípravách samotných výprav, obtížích, s nimiž se setkávali křižáci během putování do neznámých a naprosto cizích zemí, dále o diplomatických vztazích a nuancích tehdejší mezinárodní politiky i samotných krvavých bojích. Je vskutku úctyhodné, kolik se toho při čtení Tyermanovy knihy dozvíme.

Obsáhlost a fundovanost knihy je její nejsilnější stranou, ale paradoxně i největší slabinou. Čtenář, který nikdy nestudoval křížové výpravy, bude zahlcen stovkami jmen a událostí, v nichž se může snadno ztratit. Stejně tak zamrzí, že díky tématu knihy – popisu a studiu všech křížových výprav – připomínají Svaté války jakýsi sprint na maratónskou vzdálenost. Mnoho osobností a událostí, kterými se kniha zabývá, by si zasloužilo vlastní monografii, a ne jen několik řádků. V případě, že čtenáře něco zaujme – což se stává poměrně často – je tedy odkázán na samostudium, nebo se musí smířit s faktem, že se již více nedozví. Je samozřejmě pochopitelné, že Christopher Tyerman nemohl dopodrobna rozepsat vše, co by si čtenář přál – v takovém případě by kniha namísto tisícovky měla minimálně deset tisíc stran, přesto často zamrzí, že se čtenář nedozví více, protože kniha pádí kupředu a je nutné probrat ještě pár dalších století.

Přestože se jedná o odborný text, jsou Svaté války psány poměrně čtivým jazykem. Při snaze o maximální objektivnost sice autorova slova nevtáhnou tak, jako u zaujatějšího autora, přesto se čte kniha celkem lehce.

Tyerman neopomněl ani českou stopu a na několika místech zmiňuje roli Čechů. Nakladatelství Lidové noviny se však s těmito zmínkami nespokojilo a do českého vydání přidalo i text Křížové výpravy v českých dějinách od historika a vědeckého tajemníka Centra medievistických studií Pavla Soukupa, což je zajímavý bonus pro tuzemské čtenáře.

Svaté války obsahují též mapy, které pomáhají orientaci, a barevnou obrazovou přílohu s dobovými vyobrazeními ze středověkých kronik a dalších historických zdrojů. Samozřejmostí jsou i poznámky na konci knihy, obsáhlý seznam použité literatury, výběrová bibliografie, seznam vládců a rejstřík.

Svaté války: Dějiny křížových výprav lze tedy doporučit všem, kteří mají zájem o syntézu tohoto vzrušujícího výseku euroasijské historie a nebojí se konfrontace s obsáhlým textem přetékajícím informacemi. Paradoxně však mohou čekat, že čím více se toho z knihy Christophera Tyermana dozvědí, tím více toho budou chtít znát o tom, co se do knihy již nevešlo.

Knihu Svaté války: Dějiny křížových výprav vydalo nakladatelství Lidové noviny