Kritická edice dvou erbovníků ze 17. století

erb

Že se nakladatelství Academia věnuje vydávání odborných publikací a edičně zpřístupňuje čtenářům různá historická díla, o tom už naši pozorní čtenáři jistě četli. Nyní však předkládám recenzi na novinku - a to na zcela jedinečnou edici dvou erbovníků, kterou připravila PhDr. Martina Hrdinová, Ph.D. Čtenář/student/badatel tam má jedinečnou možnost prohlédnout si erby téměř tisícovky českých, moravských a slezských šlechtických rodů, které dosud nebyly nijak zpřístupněny.

knihaNebudeme zde hodnotit, zda byla kniha psána čtivě a poutavě, neboť se jedná o odbornou literaturu a navíc kritickou edici. Pro ty, kteří by tápali v názvu "kritická edice" prozradím, že kniha kromě kopií dvou erbovníků obsahuje především odborný kritický rozbor a doprovodný text. Díky tomuto doprovodnému textu je tak vhodná nejen pro profesionální, příp. amatérské badatele, ale i pro studenty či zájemce o heraldiku, kteří dosud nemají s rozborem erbů takové zkušenosti.

V prvních kapitolách autorka sleduje, jaké heraldické rukopisy byly dosud zkoumány, na jaké prameny se mohou badatelé obracet a s čím erby v jednotlivých heraldických pramenech srovnávat. Velmi podrobně pak přináší popis, technický stav a zpracování dvou zkoumaných erbovníků, díky místu lokace nazývaných jako erbovníky Dírenské. Vzhledem k tomu, že se ve svém výzkumu dopracovala u obou děl až k jejich autorům - Kryštofu Vilému Harantovi z Polžic a Bezdružic (autor prvního erbovníku) a Václavu Ignáci Vratislavu z Mitrovic (autor druhého erbovníku), přináší zájemcům také podrobné životopisy obou zmíněných šlechticů. V životopisech pak sleduje nejen jejich životní kroky, ale především se zaměřuje nato, kde se zmínění šlechtici dostali prvně k erbům a heraldice, jak vznikal jejich zájem a první kroky, které je nasměrovali až k vytvoření takto rozsáhlých erbovníků.

V další kapitole, která se věnuje doprovodnému textu a kritickému rozboru, autorka sleduje, jaké mohly být prameny vzniklých erbovníků a z čeho mohli jejich autoři čerpat. Následuje prosopogrfická analýza a konečně kontakty druhého z autorů- Václava Ignáce Vratislava z Mitrovic s dalšími heraldiky a genealogy, které mohly ovlivnit jeho tvorbu.

První třetinu tvoří výše zmíněné doprovodné texty a kritický rozbor erbovníků. Druhou třetinu knihy vyplňují seznamy pramenů a literatury, obrázků a grafů, jmenný a místní rejstřík pro textovou část a dvě přílohy věnované rekonstrukci jedné z částí erbovníku a popis lokalit, kde Kryštof Vilém Harant pobýval. Poslední třetina je konečně věnována oběma erbovníkům, které jsou badateli zpřístupněny tak, jako by je studoval přímo v archivu. Všechny zobrazené erby jsou doplněny vysvětlivkami, umístěním, atd. Pro lepší orientaci pro badatele, kteří hledají pouze konkrétní rody je součástí edice i CD, kde si badatel vyhledá rody podle abecedy, nebo podle podrobnějšího vyhledávání. Odpadne mu tak složité listování knihou, případně vyhledávání v rejstříku. Na CD má navíc ke každému rodu umístěné všechny erby, které jsou v obou edicích zobrazené a má tak možnost všechny zobrazené erby jednoho rodu srovnat. Rovnou získá také odkaz na další možné studium daných erbů či šlechtického rodu.

Doufám, že jsem naše čtenáře neodradila podrobným popisem výtisku, ale u kritické edice tomu jinak nemůže být. Navíc představit tak jedinečné dílo čtenářům v pouhé krátké recenzi je téměř nemožné. Recenze totiž nemůže vyjádřit celkové grafické zpracování a kvalitu celé edice. Pokud vás tedy zajímá problematika šlechtických rodů či erbů, nebo jste jen zvědaví, jak edice erbovníků vypadá, určitě vezměte tuto knihu do ruky. Zklamaní jistě nebudou laičtí čtenáři, ani odborníci.

Knihu Erby ctihodné šlechty slavného Království českého vydalo nakladatelství Academia