Přírodní zahrady

kvetiny

Na zahradě si můžete zarelaxovat, nadýchat se čerstvého vzduchu či sklízet zdravé, čerstvé ovoce a zeleninu. Jak založit skutečnou přírodní zahradu podle vlastního přání, naleznete cenné rady a návody v knize Přírodní zahrady – 35 nápadů jak vytvořit nový životní prostor od Heike Boomgaardenové, Bärbel Oftringové a Wernera Olliga. Knihu vydalo nakladatelství CPress.

knihaKniha obsahuje deset kapitol, v nichž najdete rady a podněty, jak vytvořit skutečnou přírodní zahradu, v níž se budou cítit dobře jak lidé a rostliny, tak i živočichové. První kapitola – Půda je život vás nabádá, abyste si někdy hrábli oběma rukama do teplé, živoucí zahradní prsti. Druhá kapitola – Voda v zahradě poukazuje na to, že voda je základním elixírem života. Bez modrého zlata by na Zemi neexistovaly rostliny, zvířata ani lidé. Svou osvěžující a uklidňující stránku ukazuje voda v poklidném rybníce nebo v bublajícím potůčku. Třetí kapitola pojednává o Výrobních materiálech. Čtvrtá kapitola – Přírodní utváření zahrady vás vybízí, abyste si vytvořili na vlastní zahradě ráj pro lidi i zvířata. Pátá kapitola – Zdravá zahrada, zdravý člověk ukazuje, že zdraví začíná ve vlastní zahradě. Šestá kapitola – Ovoce a zelenina hovoří o těchto lahodných plodech. Sedmá kapitola – Ovoce vás přesvědčí, že není nic lepšího, než si vypěstovat křupavá jablka bez nasazení chemických prostředků. Osmá kapitola – Květinové záhony a okraje říká, že květiny jsou důležitým prvkem na zahradě, protože jsou také cenným zdrojem nektaru a pylu pro mnoho druhů hmyzu. V deváté kapitole je zmínka o Stromech a keřích, které se starají o čerstvý vzduch. A závěrečná desátá kapitola – Příroda hledá balkón a terasu pojednává o balkónových a terasových květinách.

Cílem nás všech je vytvořit z každé zahrady malý biotop, jenž by svou rozmanitostí rostlin přitahoval ptáky, drobná zvířata a hmyz. Rostliny jsou základem veškerého života na Zemi, živí nás, čistí vzduch, vodu a půdu. A hlavně vnášejí do našeho života barvy. Musíme učinit vše proto, abychom zachovali jejich krásu.

Kniha 35 nápadů jak vytvořit nový životní prostor je plná zajímavostí, cenných rad a nápadů. Neměla by chybět v knihovně žádného zahrádkáře či milovníka přírody. Zahrada je nevyčerpatelným zdrojem síly pro tělo i duši.

„Pummerer vzal plevel jako lobelku,
Kontryhel, podražec a sedmikrásku,
Plevely s názvy krásnějšími než to býlí,
I než květák či bílé a modré zelí,
Než kapusta, kedlubna a petržel,
Ba veselejšími: penízek a kokrhel,
Kokoška, kakost, krabilice, divizna…
A tak to býlí na byliny povýšil
A do své zahrady je zasadil.
(Vida, jak Pummerer jazyk zná)“
(BOOMGAARDENOVÁ, Heike a kol.: Přírodní zahrady – 35 nápadů jak vytvořit nový životní prostor. Brno: CPress, 2012.)

Heike Boomgaardenová – vystudovala zahradnictví na vysoké odborné škole v Gelsenheimu a svými praktickými zkušenostmi shromažďovanými po mnoho desetiletí si osvojila obsáhlé teoretické a praktické znalosti týkající se zahrady, které předává jako odbornice vystupující v televizi a v rozhlase, a nyní i jako autorka, dále širší veřejnosti.

Bärbel Oftringová – je diplomovaná bioložka, redaktorka a nakladatelka, která vede přírodovědné semináře na základních školách a zveřejnila již četné knihy o přírodě a zahradách pro malé i velké. Její knihy byly přeloženy do mnoha jazyků a byly několikrát nominovány na ceny za literaturu faktu pro mládež.

Werner Ollig – je zemědělský inženýr, který vede Zahradní akademii Porýní – Falc na DLR Rheinpfalz v Neustadtu. Napsal rovněž řadu publikací a přednášek.

Knihu Přírodní zahrady – 35 nápadů jak vytvořit nový životní prostor vydalo nakladatelství CPress