Jak se stát guru v Adobe Photoshop

V letošním roce vyšly v nakladatelství CPress dvě knihy od uznávaného „Adobe Photoshop-guru“ Scotta Kelbyho, který se, mimo jiné, psaním knih o fotografování zabývá již 14 let. A tak není divu, že se Digitální fotografie v Adobe Photoshop CS6 a Digitální fotografie v Adobe Lightroom 4 může stát pokladem pro každého uživatele těchto programů (kdo váhá, zda nemalé peníze stojí za koupi licence, může využít Shareware verze a ozkoušet si je po dobu 30 dnů).

knihaPrvní otázka, která nás napadne, je, čím se tyto publikace liší od množství jiných podobného zaměření? Na to se hledá odpověď překvapivě lehce. Nehledě na konkrétní tituly je to autorův přístup. Nejen, že je vynikajícím učitelem a z jeho návodů a doprovodných textů sálá nadšení předat svoji zkušenost dál, ale přesvědčí nás, že ovládat „kouzla“ je stejně lehké jako ovládat základní postupy a povzbuzuje nás svojí pochvalou nebo humorem. „Původní objekty zůstanou ještě chvíli na svém místě, dokud z toho bude Photoshop v tranzu. (Dělám si legraci. Dokud bude Photoshop provádět své výpočty.)“ (283) Právě tento humor nás žene dál a naše nadšení sdílíme, přestože nepřímo, s autorem samotným.

České čtenáře o to víc potěší, že se autor často vyjadřuje k českým překladům a české klávesnici. „Pokud čtete českou verzi této knihy, pak jste v názvu této kapitoly určitě poznali známý český pořad o vaření s názvem ,Pod pokličkou'“ (35; Surový materiál).

Mimoto může být text interaktivní, stačí zabrousit na stránku Kelbytraining.com a v příslušném odkaze, na který nás v úvodu knihy autor upozornil, najdeme videotutoriály k jednotlivým kapitolám. K tomu také fotografie, se kterými autor návody předvádí a díky kterým si můžeme jeho postupy okamžitě vyzkoušet a vidět stejné výsledky, kterých dosáhl i on.

Knihy jsou samy o sobě přehledné a velice srozumitelné „Oprava chromatických aberací (těch barevných lemů kolem obrysů)“ (92) – graficky jsou jednotlivé kroky popsány v levém sloupci s tučným vyznačením důležitých zkratek a slov, v pravé části jsou poté fotografie programu nebo výsledku úpravy. Na obrazový materiál by se v několika případech hodila lupa, ale to je snad jediná vada na kráse těchto publikací.

Dalším kladem jsou konečné ocásky každé kapitoly, a to Zabijácké tipy, ve kterých nás autor upozorňuje na různé „vylepšováky“, o kterých nemusíme ani vědět, přitom nám mnohonásobně ulehčí práci a čas. „Pamatujte: Ten, kdo umře se znalostí největšího počtu tipů, vyhraje!“ (17)

Nyní se hledáčkem našich fotoaparátů zaměříme na jednotlivé tituly. Digitální fotografie v Adobe Photoshop CS6 (464 stran) se nezaobírá základy, jak bývá u tutoriálů k tomuto programu obvyklé. Není tak knihou výhradně pro začátečníky, ale také pro pokročilé, kteří chtějí své znalosti prohloubit. Musíme si ale uvědomit, že se jedná o úpravy digitálních fotografií a ne fotografiku.

Hned na úvod nás tedy nečeká detailní popis palety Adobe Photoshopu (AP), autor nás přímo hodí do vody, a to do zásuvných modulů Mini Bridge a Camera Raw. Ty jsou co do nabídky úprav podobné jako Lightroom 4, akorát že jsou přímo propojeny s AP a nemusíme fotografie nikam exportovat a dva programy mezi sebou propojovat. Teprve v 5. kapitole, po 140 stranách, se dostáváme k úpravám mimo tyto moduly. Kniha ale stejně není seřazena popořadě, jak nás sám autor upozorňuje v úvodní kapitole 7 věcí, které byste měli vědět ještě před čtením knihy.

Nadchnout nás můžou návody na opravu problémů s objektivy; vyrovnání perspektivy padajících věží aj.; efektivní redukce šumu a „kouzla“ jako odstranění části fotky a zaplnění vzniklé mezery pomocí funkce Výplň podle obsahu (například, když vyfotíme člověka a v pozadí se pohybuje ještě někdo další, tak ho snadno odmažeme); odstranění odrazů v brýlích; módní odbarvení pleti, které vídáme na obálkách časopisů; „Rozostření clony a pole (aneb jak napodobit vzhled 85 mm f/1,4)“ (317) nebo třeba práce s videem.

Kniha Digitální fotografie v Adobe Lightroom 4 (504 stran) je nedocenitelná. Provádí nás od importu (nahrání fotografií) až po export uličkami plnými překvapení nad možnostmi, které nám tento program může nabídnout. Kniha je tak přínosem i pro ty, kteří s programem pracují už delší dobu.

Na rozdíl od Adobe Photoshop CS6 má Lightroom nespornou výhodu, a to sekci Book, Slideshow, Print a Web. Nejen, že své fotografie můžete upravit po stránce obrazové, ale také si můžete připravit vlastní fotografickou knihu, prezentaci, volby pro tisk dle vašich představ nebo náhledy a export na webovou stránku.

Potěšit vás na této knize může nespočet tipů na profesionální rámečky; hromadná aplikace metadat nebo klíčových slov na fotografie, která vám ušetří mnoho času při hledání konkrétních snímků; typy na využití katalogů a kolekcí; pokročilá redukce šumu a ostření; opětovné propojení fotek; jednoduché metody na vylepšení snímku pomocí štětce, se kterým můžete odstranit i skvrny a drobné nedostatky pleti, aniž byste museli fotku posílat do AP. Přesto je zde i jedna kapitola zasvěcená přechodu do Photoshopu (a tvorbě HDR, panoramat atd.), a tak se nabízí používat dvě recenzované publikace v opačném pořadí. Na konci každé kapitoly vás opět čekají skvělé Zabijácké tipy.
V závěru těchto knih je autorův osobní pracovní postup.

Cena těchto novinek nakladatelství CPress (672 Kč za jednu) je sice vysoká, ale pochopitelná. Navíc – náklady za koupi se vám jistě vrátí ve výsledcích.

Knihy Digitální fotografie v Adobe Photoshop CS6 a Digitální fotografie v Adobe Lightroom 4 vydalo nakladatelství CPress