Londýn, stručně a výstižně?

m

V letošním roce vydalo nakladatelství CPress hned několik průvodců od jedné z největších a nejprestižnějších vzdělávacích vědeckých institucí na světě - National Geographic. Mimo celé státy (příkladem Chorvatsko, Irsko, Skotsko) se zaměřila na hlavní města, jako je Vídeň, Barcelona, Berlín nebo třeba Londýn.

kPrůvodce po Londýně je útlý, díky malému formátu dobře skladný, tedy ideální pro turisty. Město je rozděleno do deseti částí a ke každé této části najdeme v publikaci rozkládací mapu. Ta je vytištěná na tvrdém papíře, takže se nemačká a je praktická i za větrných podmínek. Autoři publikace tímto způsobem efektivně využili prostor – na zadní straně mapy je úvod k celé oblasti s tipy na restaurace, kavárny, umělecká centra, bary, kluby a možnosti nákupů, které se zde nachází. Po stranách rozevřené mapy umístili ilustrační fotky s popisky a doplnili tipy na galerie a muzea. U většiny míst můžeme najít orientační cenu, otevírací dobu, telefonní číslo a několik informací, které by nám měly vysvětlit, proč toto místo máme navštívit. Samotná mapa je rozdělena na 24 čtverců označených písmeny a čísly jako šachovnice (A-D vodorovně, 1-6 svisle) a jednotlivá místa pak nesou přesné lokální údaje (př. National Gallery C1). Problém v orientaci by mohl nastat, kdybychom se potřebovali častěji dívat na vnější stranu mapy (tedy mapu složit) a pamatovat si předchozí místa. Je tak lepší mít po ruce tužku a nalezené místo si na plánku trvale zaznačit.

Hned na prvních stranách se dozvíme o deseti místech, které musíme vidět (Hyde Pak, National Gallery, Notting Hill, Tate Britain a Tate Modern nebo British Museum). Dále narazíme na Londýn prakticky, tedy užitečné internetové stránky, adresy s informačními centry, významné události podle měsíců, převod měrných jednotek nebo měny, otevírací doby obchodů, muzeí atd., místa pro sportování, tipy na výlety nebo třeba stručné informace o architektonických slozích Londýna. Na konci publikace najdeme deset skvělých způsobů, jak objevovat Londýn jinak, což se blíží mapám use-it, které začínají být v oblibě. Kladem je jistě i příloha o dopravě a ubytování v Londýně a síť metra.

Po shrnutí všeho, co publikace nabízí, se nám možná zdá, že právě ona nám pomůže v orientaci po hlavním městě Anglie nejlépe. Navíc, když všechna místa autoři vyzkoušeli na vlastní kůži – jak tvrdí na zadní straně knihy, ale i samotné popisky míst nás v tom utvrzují. Po prolistování nás ale může bít do očí jedna zarážející věc – proč má průvodce od National Geographic zrovna takovouhle podobu? Díky NG poznáváme svět, díky NG se můžeme účastnit fascinujících výprav a číst o fascinujících místech a lidech – a najednou je tu průvodce od NG, který láká na: Památky, nákupy, restaurace a zábavu. Kvůli velice konkrétním informacím (někde jména šéfkuchařů, telefony atd.) nemůžeme knihu považovat ani za nadčasovou nebo trvale hodnotnou.

Londýn – průvodce s mapou je výstižný, stručný a ideální pro turistu, který chce poznat jak kulturní, tak nekulturní tvář města, ale přitom se nechce utopit v množství informací. Není však výjimečný a nepostradatelný, jak bychom mohli od National Geographic čekat. Cena 212 Kč.

D – Islington / King´s Cross / Camdem
Sever Londýna, jak jej popisuje Dickens, zůstal už jen vzpomínkou: na východě, v nové bohémské čtvrti podél Upper Street v Islingtonu, se to hemží trendovými butiky, restauracemi a bary; na jihu podnítila prestižní British Library a nádherné nádraží St Pancras nový rozmach starého průmyslového předměstí Kingś Cross. Na severozápadě leží Camdem Town, jehož živé trhy a hudební scény přitahují jak milovníky přehrabávání se v krámcích, tak noční ptáky. Podél kanál, který teče k zoo, leží ulice lemované viktoriánskými domy vedoucí ke klidnému kopci Primrose Hill, zatímco na severu najdete Hampstead se silně venkovským kouzlem a s velmi honosnými sídly ukrytými v lesích.

(GRANGE, Anne-Lucie. Londýn: průvodce s mapou. 4. vyd. Překlad Barbora Antonová. V Brně: CPress, c2013)

Knihu Londýn: průvodce s mapou vydalo nakladatelství CPress