Recenze: Odborná literatura

Přesvědčujte a ovlivňujte pomocí příběhů

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
lidi

Pracujete s lidmi? Chcete jim vnuknout určitou myšlenku či čin? Potřebujete, aby vám zaměstnanci a kolegové naslouchali? Americká podnikatelka Annette Simmons zná řešení - co takhle přilákat jejich pozornost vyprávěním příběhů? Příběhů, které se mohou zarýt do paměti hlouběji, než tisíce hodin napomínání a vysvětlování.


knihaAutorka si v knize Přesvědčujte a ovlivňujte pomocí příběhů klade za cíl naučit manažery, obchodníky a podnikatele troše lidskosti a také se jim snaží ukázat, jak získat důvěru ostatních, přitáhnout pozornost a v neposlední řadě své podřízené a spolupracovníky motivovat a inspirovat. Proto se soustředí i na rozluštění důvodů, proč by vůbec mělo stát za to čtenáři důvěřovat. Zaměřuje se proto na jeho hodnoty i na formu, jakým způsobem může čtenář své poselství předat ostatním.

Z knihy jasně čiší, že ji autorka věnuje podnikatelským duším, které bývají tak trochu necitelné, zaměřené na tvrdá fakta. A proto jim Annette Simmons jasně připomíná, že lidé touží po pocitech, které jim věci přinášejí, ne po věcech samotných. Příběhy mají podle ní vzbuzovat hlavně emoce, ale zas tak úplně nezáleží na tom, zda jsou stoprocentně pravdivé, stačí, když jsou uvěřitelné. Přesto si nedokážu moc dobře představit, že mohou autorčiny rady pomoci některým falešným a manipulativním lidem získávat důvěru ostatních – ještě že tak! Důvěra podle mě souvisí s čestným a férovým jednáním, ne s vyprávěním vyšperkovaným příběhů. Navíc se řada podnětných myšlenek v textu úplně ztrácí.

Publikace Přesvědčtuje a ovlivňujte pomocí příběhů je zkrátka rozvleklá a formulování myšlenek neobratné. Celá kniha by se dala velmi jednoduše zkrátit do dvaceti stránek kvalitního textu, proto jsem se při jejím čtení občas neubránila pocitu ztráty času. Stylem psaní i jazyka mi tato publikace připomíná knihy Roberta Kiosakiho, ve kterých je sice dobrá myšlenka, ale pohřbená hluboko pod kameny nestrukturovaných žvástů. Rozhodně to tedy není žádný literární zážitek. Navíc byla kniha zjevně šitá horkou jehlou – objevují se v ní překlepy (místo ovoce ovce, str. 21; místo občanskou občasnou, str. 55), gramatické chyby (čísli, str. 29), ale i číslování stran shledávám podivným – jednou je dole, podruhé nahoře, občas na straně rovnou dvakrát (str. 81).

Autorka v knize často zdůrazňuje pojem subjektivní pravdy, až mi trochu připadá, že se snaží otupit hranice pravdy a lži ve prospěch lži. A to není zrovna dobrá vizitka ani pro autorku, ani pro knihu – i když nevím, jak to v podnikatelském prostředí ve skutečnosti vypadá, jestli je pohrávání si s pravdou doopravdy v tomto dravém prostředí spíše ctnost. Každopádně občas Annette Simmons své argumenty podkládá nepodloženými informacemi, které si často sama vymýšlí, a pak s nimi operuje. A to mi připadá přinejmenším mimořádně neprofesionální.
Abych nebyla jen negativní, líbí se mi, že se autorka snaží do podnikatelského sektoru (a nejenom do něj) přinést znovu otázku emocí, přičemž odmítá neživý systém analyzování fakt a dat. Je škoda, že si mezi sebou tak málo vyprávíme příběhy, které přináší poučení a vzbuzují emoce. A možná to je jedna z nejpodstatnějších myšlenek, které jsem si z této knihy odnesla. Je důležité zajímavé a podnětné momenty našeho života zaznamenávat a předávat je jako zkušenost dál.

Jako další pozitivum této příručky vidím to, že je zde věnován velký prostor pro nácvik. Autorka prázdnými stranami s instrukcemi nabádá čtenáře, aby průběžně plnili různé úkoly, díky nimž si mohou schopnost vyprávět příběhy osvojit v co nejkratším čase. A to je určitě vhodná metoda pro procvičování čtenářových literárních schopností a dovedností.

Kdybych měla v krátkosti zhodnotit tuto knihu, řekla bych: „Myšlenka dobrá, ale zpracování poněkud žalostné.“ Pokud si ji čtenář koupí, může v ní najít poučení a inspiraci, ale jen za předpokladu, že se nenechá odradit spoustou balastu a nudných výroků autorky, ve kterých propaguje svou maličkost.

Knihu Přesvědčujte a ovlivňujte pomocí příběhů vydalo nakladatelství ComputerPress

Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení