Kdo by se nechtěl kamarádit se Scottem Kelbym?

Vnést do naučné knihy nezaměnitelný rys autorství není tak běžné. A to i v knihách, které netvoří kolektiv autorů. Scottu Kelbymu se to ale daří znamenitě. Jeho knihy se prodávají nejen pro jeho fundovanost a profesionalitu v oblasti fotografie, ale také pro přístup ke čtenáři a humor. Tam, kde byste se chytali za hlavu a raději hodili foťák do kouta, vám dá Scott Kelby uklidnění, přinutí vás se zasmát a zase se vrátit k hledáčku. V nově přepracované knize Digitální fotografie 2 k vám dokonce přistupuje jako ke svému kamarádovi, který ho poprosil o radu. Míru kvalitních informací to nesnížilo, vlastně naopak, Scott Kelby tím svým čtenářům prokazuje, že lépe by jim poradit nemohl.

knihaKdyž knihou listujete a autora neznáte, možná vás napadne, že je to jedna z těch desítek podobných knih, které omílají dokola stále ty stejné informace pro začátečníky a mírně pokročilé, přitom dohromady nenaučí nic. Jakmile se začtete, nakrabacené čelo se vyrovná a vy instinktivně šaháte po tužce na zatrhávání a z kousků důležitého dokumentu si děláte záložky. Nejen, že je seznam rad dlouhý jako Epos o Gilgamešovi, k tomu Scott Kelby přidává odkazy na užitečné stránky; doporučuje fototechniku ve třech stupních jak pro amatéry, tak profesionály, kteří si neváhají připlatit – tedy levnou, středně drahou a drahou; hýří vychytávkami; nic zdlouhavě nevysvětluje ani čtenáře nezahlcuje informacemi o úhlu dopadu světla, výpočtu DOF apod. Vše probíhá na principu: „Ty Scotte, jak jsi udělal tohle a tohle?“ „Jednoduše, takhle a takhle.“ Nedodává už proč, což ale není ani cílem této publikace – říká nám jak.

Hned po chvále Scotta Kelbyho, musíme ocenit i české editory nakladatelství Zoner Press, kteří nešetří radami speciálně pro české čtenáře. Ty vkládají k textu jako poznámky – o dostupnosti dané fototechniky u nás, přepočet ceny na koruny, odkazy na rady na českém webu nebo v česky vydaných knihách atd. Také se nám může líbit bonusová kapitola fotoreceptů od PHOTON EUROPE.

A teď k samotnému obsahu. Publikace je rozdělena do devíti kapitol, například Používejte blesk jako profíci, Jak si vybudovat studio, Jak fotit portréty jako profíci, věnuje se i krajinářské fotografii, makru, svatbám, fotografování na cestách a profesionálním tipům, jak získat lepší fotky. U každé kapitoly je Scottův klasický úvod, následuje co strana, to rada (např.: Jak udělat světlo bleskem měkčí, Vytvoření efektu větru pomocí ventilátoru, Poučka „slunce za zády“ není správná, Odstraňujeme odlesky na vodní hladině, Fotografujte při špatném osvětlení bez zvýšení ISO, Zázračná doba pro skvělé snímky města, Proč byste měli vypnout autofokus atd. atd.). Rada je doplněna vždy o ukázkovou fotografii, v mnoha případech se jedná o fotku typu ,Jak to být nemá´ a druhou, ,Jak je to správně´. Rady jsou svým širokým zaměřením vhodné jak pro začátečníky s digitální zrcadlovkou, kteří se nenechají odradit prvními kapitolami o externím blesku a studiu, tak pro pokročilé. Profesionálové si zde také mohou najít perličky, o kterých nevěděli.

Díky Digitální fotografii 2 se můžete naučit triky, jak zlepšit svoje fotografie a možná i svůj přístup k fotografování. Jak se přestat trápit a jednoduše – což neznamená bez námahy a úsilí – se zdokonalit. Pokud vám chybí nějaký ten zkušenější kamarád, zasvěcenější fotograf, který by vám poradil, seznamte se se Scottem.

Ukázka:

Jak fotit portréty jako profíci
Náročnost naší práce spočívá v tom, že nás neobklopují nádherně vypadající modelky, (…). Ani nápad, my většinou skončíme u focení přátel, z nichž mnozí (na stupnici krásy) patří mezi Mr. Beana a Křemílka s Vochomůrkou. (…) Využití dramatického nasvícení je klíčové; souslovím „dramatické nasvícení“ je ovšem myšleno nasvícení prakticky nulové. Čím méně tyto „nefotogenické“ lidi nasvítíte, tím lepší výsledek dostanete. Vlastně si vzpomeňte na snímky siluet nebo fotografie pořizované v noci a na vzdálenost 100 až 200 metrů – všichni na tu dálku vypadají dobře.
(KELBY, Scott. Digitální fotografie 2. Brno: Zoner Press, 2014. s. 89. ISBN 9788074132698.)

Přepracované vydání Digitální fotografie 2 vydalo nakladatelství Zoner Press