Co se skrývá za slavnými obchodními názvy

prase

Jarním krajem se na fichtlu řítí nadšený motorista. Oblečen v teplé jégrovky, na hlavě posazenou bekovku, hladce oholen žiletkou, v puse si cumlá hašlerku…

knihaNebo trochu jinak: Jarním krajem se na motocyklu značky Fichtel & Sachs řítí nadšený motorista. Oblečen do teplého bavlněného oblečení firmy Gustav Jäger, hlavu mu před větrem chrání slušivá a nadčasová pokrývka pražské firmy Andreas Beck. Díky ostrým břitům vynálezce Gilletteho je hladce oholen. Svěží dech motoristovi zajišťují dražé označené příjmením slavného herce Karla Hašlera.

Vzrušující příběhy skryté ve významu slavných obchodních názvů a značek
Odkrývání skrytých významů a minulosti všeobecně známých obchodních značek je až nečekaně vzrušující. V nejednom případě se na světlo dostávají zcela neznámé a přitom velice zajímavé příběhy. Někdy jsou to jména zakladatelů, jindy promyšlené novotvary odkazující na charakter firmy nebo výrobku.

Často jde o návrat do voňavých časů staré rakousko-uherské monarchie nebo do éry masarykovské první republiky. Slavné retro značky najednou prezentuje Oldřich Nový, Adina Mandlová a další dobové hvězdy. Jindy je to až překvapivě povedená invence propagačních pracovníků státních firem z období stalinismu i socialismu. Díky názvům Benzina, Kara, Narex a dalším úspěšně přetrvala až do současnosti. Kdo by si třeba pomyslel, že název Kara je odvozen od karakulské ovce a významně souvisí s původním sortimentem podniku?

Autoři knihy Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky shromáždili přes 350 příběhů slavných značek z domova i z ciziny. Zatímco historie některých zahraničních je všeobecně známá, minulost celé řady tuzemských názvů doposud zůstávala pozapomenuta. Autoři publikace proto museli pátrat v archivech, v dobovém tisku i mezi různými sběrateli. Příběhy českých názvů díky tomu v knize nakonec převažují a to je jenom dobře. Čtenář se dozví například zcela neznámé informace o historii a významu značek Astrid, Bon Pari, Česká Kanada, Deli, Duritka, ESKA, Francovka, Izolepa a mnoha dalších.

Retro značky, které přežily do současnosti
Díky pečlivému výzkumu se autorům podařilo složit bohatou mozaiku hmotné tuzemské spotřebitelské kultury 20. století. Vůbec poprvé je v knize zveřejněna i skutečná a nepřikrášlená historie takových názvů, jako například ETA nebo Kinedryl. Zajímavé jsou informace o počátcích tuzemské konzumace Coca-Coly v 60. letech 20. století. Publikaci doprovází bohatá obrazová příloha, složená z dobových reklam, firemních letáků i z ochranných vzorů jednotlivých značek.

Na jednu stranu na vás z knihy dýchá příjemná nostalgie a pohodová reklama z meziválečného období či z éry socialistické normalizace. Na druhou stranu při čtení knihy světu obchodních značek začnete i více rozumět jako spotřebitelé. Záleží jen na vás, zda budete knihu číst spíš jako vzpomínku na staré časy retro reklamy, nebo jako praktickou spotřebitelskou příručku. Kniha Jak vytvořit atraktivní obchodní název… dává čtenáři k dispozici obě možnosti.

Vedle toho míří i na čtenáře, kteří se z hlediska svých zájmů nebo profese snaží promyšlený obchodní název sami vymyslet. Autoři publikace přehledně shrnují všechny myslitelné postupy tvorby názvu. Fungování marketingové komunikace je v tomto smyslu opět zajímavé i pro řadového spotřebitele.

BAUER, Zdeněk. Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky: Tvorba názvu / obchodního jména krok za krokem. 1. vyd. Praha: NZB, 2014, 360 s. ISBN 978-80-9042-727-3.