Radmila Zrůstková: Zdravě a syrově

zena

Setkání s knihou Zdravě a syrově – ovšem také s její autorkou – ve mne jako v rozmlsané osobě a knižním milovníkovi zanechalo velice silný dojem. Vitariánství totiž paní Radmila Zrůstková nepojímá jako dietu nebo nějaký fanatický styl, ale jako rozpustilou cestu do světa fantazie, chutí a vůní.

knihaMnohdy naprosto netušených. A přitom nemusíme chodit nikam daleko, většinu ingrediencí najdeme doma v ledničce nebo ve spíži, a tak máme téměř okamžitou možnost si cokoliv vyzkoušet. Od špenátu po pohanku, od banánů k mangu a také od slunečnicových semínek k chia semínkům. Rozpětí jsou různá a neskutečně fascinující. Co chvíli jsem při čtení měla chuť knihu odložit a utíkat do kuchyně!

V knize je řada informací o osobním životě a cestě autorky, ale hlavně více než stovka receptů ze syrové stravy. Nejde jen o zeleninové a ovocné saláty a smoothie, jak by se mohlo zdát. Zaujalo mne marinování semen i žampionů, fakt, že namočená semena chutnají naprosto jinak, jednoduché tvoření krémů jako základů pro slaná i sladká jídla. Při dokonalém pročítání je znát, že postupy jsou dost často stejné a jen se mění malé základy, příchutě apod… což ovšem dává tomuto nesmírně jednoduchému stravovacímu stylu velké možnosti.

S autorkou jsem vytvořila několik rozhovorů a například pro web Čajovna U modré kočky mi řekla dost zásadní věty:

„Raw food mě velmi ovlivnilo a posunulo. Ale nejen ono. Každý máme svou cestu, zažíváme mnoho zkušeností, a záleží jen na nás, jak s tím naložíme. Mně se život obrátil od depresí a únavového syndromu k maximální radosti ze života, každého dne, každé hodiny a každého okamžiku. Živá strava v tom sehrála velkou roli, ale největší roli jsem v tom sehrála já sama, protože jsem nechtěla být obětí. Proto jsem začala vidět, že krásnější den mi může udělat barevný motýl, kterého pozoruji v letu, rozkvetlá růže nebo sedmikráska, smějící se dítě, nádherně zelená tráva, letící pták... Je tolik důvodů, proč být v životě šťastný. A není žádný důvod, řešit věci, které nemohu změnit, a pokud si jich nevšímám, tak můj život neovlivňují.“

A za tím vším stojí jednoduché recepty a lehká jídla, která nezatěžují tělo, ale posilují jej, která nezatěžují duši, ale nechávají ji růst a cítit se lehce. Ještě dodám, že autorka k raw food přišla i díky své nemoci, cukrovce, takže její vzlet ke zdraví pro ni musel být ještě o to působivější.

Pochutnáte si na celé knize
Na konci knihy je přehled používaných surovin, superpotravin, které nemusí být ještě úplně známé. Učarovala mi chia semínka, která se dají použít nejen k výrobě raw pudinku, ale také ke klíčení. V posledních dnech jsem zjistila, že podobné vlastnosti bobtnání a neutrální chuti mají i lněná semínka – a nemůžu se nabažit ovocných pudinků s nabobtnalým lnem… A to je právě to, oč autorce šlo: probudit vaši fantazii, tvořivost a v neposlední řadě – zvídavost!!! Radmila Zrůstková vše korunuje nefalšovaným vánočním menu s řízečky, které vytvořila z avokáda. Závěrečné názory odborníků a přátel paní Radky už jen dokreslují fantastickou cestu, na kterou vás raw food dostane. Určitě je to podle mého názoru kuchařka a kniha, kterou ocení každý milovník dobrého jídla a pití, ať už je vitarián, nebo není. Protože je to zářivý a úžasný kus do puzzle lidské existence, která tak ráda tráví čas v kuchyni a u dobrých plných talířů!

lideO autorce: Radmila Zrůstková je výtvarnice a návrhářka. O zdravý životní styl se zajímá desítky let a po vlastní mimořádné zdravotní zkušenosti se dlouhodobě s nadšením věnuje raw food stravování. Žije v Okrouhlé u Nového Boru, kde má svůj ateliér a organizuje kurzy syrové stravy a společenské večeře.Přiznám se, že na jednu takovou večeři nebo dokonce kurz bych se ráda přihlásila. Moje tvořivá kuchyňská duše by se vyřádila. O to víc, že při tomto vaření nemusíte vůbec zapínat sporák!

ZRŮSTKOVÁ, Radmila. Zdravě a syrově, změna je život a dobré jídlo je radost. Vyd. 1. Praha: Eminent, 2014. 201 s. ISBN 978-80-7281-477-0.