Zmizelá Plzeň

Nakladatelství Paseka přidalo do své edice Zmizelé Čechy novou publikaci. Jedná se o práci věnovanou městu Plzni, přičemž první díl zahrnuje její historické jádro. Kniha je zpracována třemi autory, kteří se podobné tématice věnují již dlouhou dobu. Tomáš Bernhardt, Petr Domanický a Jana Domanická působí jako kurátoři sbírek, pohybují se v oblasti památkové péče či publikují monografie a odborné články především na téma architektury v období 19. a 20. století. Nakladatelství tím vsadilo na autory kompetentní k sepsání kvalitního svazku.

knihaStejně jako všechny knihy z edice Zmizelé Čechy i tato má nejprve textovou část zabírající 62 stran. Rozdělena je na dva časové úseky. Prvním je období od počátků historie města Plzně do roku 1850, čehož se chopil Tomáš Bernhardt a poskytl tak čtenáři podrobný, avšak nikoli vyčerpávající popis plzeňských dějin a architektonického seskupení. Následuje část sledující období od roku 1850 až do současnosti. Jejími autory jsou Jana a Petr Domaničtí a nevěnují se příliš historii města, nýbrž architektuře jako takové. Důvod časového rozdělení je jasný – od poloviny 19. století se už pohybujeme v architektonické historii města, kterou lze doložit na dobových fotografiích, které pak budou autoři podrobně předkládat a čtenářům v obrazové části. Můžeme se tedy seznámit nejen s architektonickým rozložením města, ale především velkou přestavbou, kterou si v této době prošlo, stejně jako řada jiných měst středověkého rázu. Obětí se stalo hradební okleštění města i historické budovy, které musely dát přednost novým, výstavnějším a modernějším stavbám, stejně jako městskému parku. Sledujeme proto první snahy o ochranu památek, poznáváme důležité osobnosti, jako např. Ladislava Lábka, atd. Textová část na mě udělala opravdu dobrý dojem a přesvědčila mě, že držím v ruce kvalitní publikaci.

Tento dojem pak umocnila i obrazová část, jež představuje čtenářům Plzeň od prvních zobrazení a plánků z 18. století. Na časové ose pak přibývají fotografie zbořených i nově postavených domů, tu a tam se mihnou tehdejší obyvatelé a dohromady se vám před očima tvoří představa zmizelé Plzně. Zda byla hezčí ta původní, za kterou mnoho uvědomělých Plzeňanů živě, leč mnohdy marně bojovalo, nebo ta současná, kde se mísí nejnovější moderní stavby spolu s činžovními domy, poštou či divadlem vzniknuvším v nejhektičtější stavitelské době přelomu 19. a 20. století, o tom už rozhodněte sami. Pomohou vám k tomu staré fotografie, kvalitně zpracované popisky a snad i procházka po Plzni, kterou bych určitě doporučila jako konfrontaci. Knížku si přitom můžete držet v ruce a dohledávat fotografie ulic, ve kterých se právě nacházíte. Je pro tento účel velmi vhodná, neboť formát A5 je do ruky akorát a nezatěžuje příliš v tašce.

BERNHARDT, Tomáš, Jana DOMANICKÁ a Petr DOMANICKÝ. Plzeň I.: Historické jádro. 1. vyd. Praha - Litomyšl: Paseka, 2014. ISBN 978-80-7432-449-9.