Ekonomickým expertem snadno a rychle?

ekonom

Ekonomika. Magické a navýsost mocné slovo moderní doby. Určuje směr vývoje celého světa, rozhoduje o úspěchu či neúspěchu politiků ve volbách a z velké části ovlivňuje i štěstí jedinců. A také jí, jen tak mimochodem, patrně nikdo pořádně nerozumí, přestože se tisíce lidí tváří že ano. Vydat nepříliš obsáhlou knihu, která by vysvětlila její fungování, shrnula mnohasetletou historii, včetně představení několika nejvlivnějších směrů, a ještě navíc by ji pochopila většina čtenářů, se zdá být přinejmenším troufalé. A přesto se o to publicista Michael Goodwin a ilustrátor Dan E. Burr pokusili a společně vytvořili komiksové dílo s výstižným názvem Ekonomix a podtitulem Jak funguje (a nefunguje) ekonomika.

knihaPokud bychom Ekonomix hodnotili pouze podle obalu, museli bychom se automaticky domnívat, že před sebou máme minimálně geniální dílo. Tučně zvýrazněná slova v citátech významných (a průměrnému Čechovi nic neříkajících) jmen ji vynášejí do nebes, přisuzují jí Nobelovu cenu, místo mezi stovkou nejvýznačnějších knih pro každého člověka či vyšší důležitost než má doktorát z ekonomie. I citát megastar české ekonomie Tomáše Sedláčka na přebalu se o ní vyjadřuje velmi pochvalně. Pochopitelně vše slouží k co největšímu prodeji knihy a zisku vydavatele, ale svým způsobem to i dobře ilustruje některá pravidla trhu.

Po úvodu a předmluvě - nikoho patrně nepřekvapí, že jsou oba texty velmi pochvalné - se čtenář konečně dostane k samotnému komiksu. Se způsobem i účelem vyprávění seznámí krátký prolog. Kreslené alter ego Michaela Goodwina a vypravěč v jedné černobílé osobě v něm nezastírá, že je vše bráno z jeho úhlu pohledu i to, že se v prvé řadě zaměřuje na Spojené státy americké.

Kniha je psána chronologicky a její vyprávění začíná u vzniku podnikání, ekonomické nadvlády Holanďanů v 17. století a muže, jenž se pokusil se jí postavit – Jeana-Baptiste Colberta. Ten je prvním významným teoretickým ekonomem či praktickým hospodářem (v jeho osobě obojí) z celé řady dalších, s nimiž nás kniha seznámí. Na takřka třech stech kreslených stranách se dostaneme až ke stále aktuální krizi. Čím více se kniha blíží k současnosti, tím více prostoru danému období věnuje.

Goodwinův výklad podtrhuje vynikající kresba Dana E. Burra. Ten sice šetřil tahy tužkou, ale přesto se mu podařilo každý načrtnutý problém podtrhnout výstižnou či vtipnou kresbou. Výbornou práci též odvedl na portrétech významných osobností v čele s takovými jmény jako Adam Smith, Karl Marx či John Maynard Keynes. Velké hlavy s menšími těly nemají daleko ke karikaturám, ale spíše než by zesměšňovaly, vystihují rysy tváře těchto velikánů hospodářské vědy i dalších, převážně politiků a ekonomů. Ostatně decentní a vkusný humor je silnou zbraní tohoto díla a vhodně pomáhá zapamatovat si i pochopit informace, které Michael Goodwin tak zapáleně prezentuje.

Již zmíněný postoj autora hraje v Ekonomixu velmi důležitou roli. Goodwin se k němu přiznává hned na začátku, a jakmile se kniha přiblíží současnému stavu světové ekonomiky, ještě jednou se připomene, protože v tu chvíli je již způsob jeho nahlížení nepřehlédnutelný. Ne každému může být sympatický jeho nesouhlas se soustředěním bohatství v rukou malé části společnosti či obhajobou progresivní daně, ale kniha díky vyhraněnému, avšak nijak radikálnímu názoru ještě získává na zajímavosti. Její součástí je na konci též sada opatření, jež by - dle autora - přispěly k oživení světové ekonomiky a větší rovnosti při rozdělování světového bohatství.

Kniha je vědomostmi doslova nacpaná k prasknutí, což je, vezmeme-li v potaz, že se jedná o komiks, který již ze své vlastní podstaty neobsahuje příliš textu, husarský kousek. Obrazem i slovem se však maximálně snaží zpřístupnit toto vědění co nejširšímu okruhu čtenářů, čemuž pomáhají i občasné odkazy k dříve vyřčenému a také slovníček pojmů na jejím konci. Přesto se nejedná o knihu zcela pro každého a osoba bez alespoň základní orientace v ekonomickém názvosloví může na mnoha místech ztratit nit a neporozumět autorovu sdělení či jeho odůvodňování.

Ekonomix tedy není neskutečně geniální dílo, které i z analfabeta udělá doktora hospodářských věd a jejíž autor by od švédské Královské akademie věd obdržel jedno z nejprestižnějších ocenění na světě. Jedná se „jen“ o výborný vzdělávací komiks, který je ideálním odrazovým můstkem pro studium ekonomie, hrubým shrnutím teorie i praktického využití této vědy či doplněním pro ty, kteří se již ve výše zmíněném orientují. A také je to, jen tak mimochodem, skvělá zábava, jež potěší každého čtenáře, který se nebojí přemýšlet a číst knihy s obrázky a bublinami.

BURR, Dan E. a Michael GOODWIN. Ekonomix. 1. vyd. Praha: Paseka, 2014, 304 s. ISBN 978-80-7432-492-5.