Běda ženám, kterým muži vládnou!

kralovna 100x100
Nakladatelství Alpress vydalo další novinku, která zaujme především milovníky české historie. Tentokrát je to kniha Běda ženám, kterým muži vládnou, v níž se autor zabývá údělem českých šlechtičen, které musely žít v područí svých manželů a byly vydány napospas jejich rozmarům. Podařilo se některým ženám ze slavných rodů prosadit svou? Nebo se všechny dočkaly trestu v podobě uvěznění, poslání do kláštera či dokonce smrti? Odpovědi nejen na tyto otázky se dozvíte v nové knize Felixe Krumlowského...

Jméno tohoto autora možná některým z vás není neznámé. Tento novinář a spisovatel zaměřující se nejen na literaturu faktu, ale i na historické a detektivní romány, má na svém kontě již kolem devadesáti knih, přičemž mnohé z nich vydal pod nejrůznějšími pseudonymy. Jeho pravé jméno zní Jan Bauer, takže Felix Krumlowský je pouze krycí jméno, které zvolil podle latinského adjektiva „felix“, tj. „šťastný“, a podle města Český Krumlov, ve kterém dle vlastních slov prožil šťastné mládí spojené s prvními láskami i s literárními začátky.

beda zenam kterym muzi vladnou obalVraťme se však ke knize samotné. Jak již bylo zmíněno, v jednotlivých kapitolách se autor zaměřuje na osudy českých panovnic a šlechtičen, které se zapsaly navždy do historie naší země. Některá jména těchto žen jsou všeobecně známá (např. svatá Ludmila, Božena, Eliška Rejčka aj.), jiná naopak na hodinách dějepisu jen stěží uslyšíte. Kdo z vás například ví, kdo byla Anna z Foix, Polyxena z Pernštejna či Barbora Celská? Dá se říci, že až do poloviny 20. století jsou celé dějiny v rukou mužů. Všeobecně se přijímá názor, že ženy, přestože pocházely z mocných rodů, stojí spíše na okraji všeho dění. Nejde ale pouze o zkreslení faktů? Krumlowský říká: „ženy sehrávaly v historii významnou, byť ne vždy zcela zřetelně viditelnou roli. Ať už pasivně jako objekty sňatkové politiky, v níž byl mistrem nad mistry především náš Otec vlasti Karel IV., nebo aktivně jako živé svědomí svých otců a manželů. Vždyť ne nadarmo se říkává, že muž je sice hlava rodiny, ale žena krk, který tou hlavou otáčí.“ (S. 7)

Kniha začíná vyprávěním o svaté Ludmile, kterou zavraždila její snacha Drahomíra. Řekli byste si, že tento příběh je všeobecně znám. Krumlowský jej však dokáže podat čtivým způsobem a navíc příběh doplňuje řadou nových poznatků. Tak například o Ludmile na základě antropologických výzkumů říká, že byla vysoká 168 centimetrů – na tehdejší dobu tedy byla skutečně vysoká – a že měla výrazný předkus. „Můžeme si ji tedy představit jako vytáhlou a s poněkud vyceněnými zuby. Co však nepobrala na kráse, dohnala, jak už to tak bývá, na bystrém rozumu.“ (S. 12) Autor se však zabývá i mnohem důležitějšími věcmi, než jak ona mučednice vypadala. Na dalších stránkách se můžete dočíst, jaké měla vlastnosti a proč vlastně byla zabita. Nezajímavou je také otázka, zda ji zavraždili Vikingové, kteří mohli být členy Drahomířiny družiny, a proč vrahové zvolili jako způsob smrti uškrcení. Krumlowvský tak čtenáři přibližuje teorie nejrůznějších badatelů, ať už těch, kteří patří mezi skutečné odborníky, nebo těch, kteří se spíše pohybují na úrovni hypotéz. Na závěr každé kapitoly je připojen i stručný přehled nazvaný Kdo byl kdo a krátké shrnutí Co se dělo ve světě, kde jsou dle jednotlivých roků zaznamenány důležité události, k nimž došlo v cizích zemích v době života ženy, o níž daná kapitola pojednává.

Dalšími ženami, o nichž se můžete v knize dočíst mnoho zajímavého, jsou například Judita Durynská, Adléta a Konstancie, Markéta Babenberská, Kunhuta Haličská, Anna, dcera Karla IV., a mnoho dalších. Kniha je uzavřena kapitolou o Alžbětě Stuartovně, zimní královně, a v úplném závěru naleznete i seznam použité literatury, která vám může být nápomocná při dalším studiu.

Tuto zajímavou publikaci doporučuji všem, kteří se zajímají o dějiny naší země a o postavení žen v minulých staletích. Můžete se těšit nejen na mnoho historicky podložených informací, ale také na zajímavé vyprávění čerpající z pověstí a nejrůznějších hypotéz, které jsou často zajímavější než suchopárné líčení „pouhých“ hodnověrných faktů.

Knihu Běda ženám, kterým muži vládnou vydalo nakladatelství Alpress.