Recenze: Carol Vorderman – Spolu to zvládneme - matematika

Víte, s tou matematikou je to složité. Většinou člověk dojde k jedinému – k čemu mi to všechno bude? Kdy v životě použiju rovnici o dvou neznámých? Vždyť jsou to všechno kraviny, kraviny, kraviny, kterými nás mučí ve školách a chtějí potom nějaké výstupy z toho, že jsme probranou látku pochopili. Ale my jsme ji skutečně nepochopili, nebo pochopili, ale nechápeme, proč jsme to všechno pochopit měli. A to je ve zkratce celá matematika. Prostě mučení čísly. Nazdar!

knihaA teď se na to podívejme trochu jinak. Jsme lidé. Dobrý den. Lidé už tak nějak mají v povaze, že se šťourají prsty i tam, kde by to jiného živočicha jakživo nenapadlo. Neslouží to k přežití, nepotřebuju to. Hotovo, utrum. Ale právě díky matematice jsme tam, kde jsme. Ne, ne v prde…, ale na výsluní pro život značně překvapivé civilizace, která má volanty a propisky a toaletní papír a rozvodová řízení. Díky vývoji matematiky jsme se začali věnovat něčemu čistě praktickému a zároveň čistě abstraktnímu. Začali jsme se zabývat hypotetickými problémy, jejichž vyřešení nás dovedlo k praktickým postupům jak si ten život, alespoň trochu, ulehčit… nebo ztížit, to už jak se na to kdo koukne.

A proto je matematika jednou z královských vědních disciplín. Dává možnosti, nepopisuje, otvírá dveře do nových dimenzí.

Jak je pravidlem prakticky u všeho – základy jsou většinou nezáživné. Učili jste se na klavír? Kriste, ty stupnice, to do nekonečna opakované trýznění prstů a pozornosti. Naprostá většina právě na stupnicích, tedy na základech, pohoří. Je to na ně příliš… no… nudné. Ale ze stupnic pomalu vyroste Chopinova Etuda Op. 10 No. 1 in C major. Ze základů vyroste nadpozemská krása.

Myslíte, že je to s matematikou jiné? Není. Není a není. I matematika, když se prokoušete základy, začne získávat nesmírně vzrušující prvky, nad kterými se orosíte blahem. Myšlení může být nádherné.

Carol Vordermanová (podle jména pro některé sestra, ne-li rovnou manželka Voldemorta) připravila „učebnici“ matematiky. Základů matematiky, kterými když se prokoušete a najdete v nich trochu zalíbení, odevzdají vás do oblastí, kde se matematika stává vášní. V knize Spolu to zvládneme – matematika jsou názorně a velmi pěkně ukázané základy matematiky. Od algebry, přes geometrii až po statistiku nebo trigonometrii.

Velkým plusem je obrázkový doprovod. To, co v klasických učebnicích matematiky musíte pochopit z holého textu a příkladů, tady pochopíte v čase mnohem kratším díky názorným a skutečně promyšleným obrázkům. Názornost obrázků není daleka od Komenského školy hrou. Proč neučit trochu hravěji. Tedy tak, aby dítě pochopilo.

Přesto budete ke knize potřebovat nějakou klasickou sbírku úloh. A to kvůli nedostatku cvičných úkolů. Kniha Spolu to zvládneme vysvětluje, ukazuje. Dokáže pomoci s nepochopenou látkou. A to velmi úspěšně. Ale aby došlo ke skutečnému sžití, je potřeba cvičit, cvičit, cvičit. Jako na ten klavír. Ne z každého se stane Chopin. Ale rozhodně každý může pochopit a zvládnout základy matematiky. Je to krásná věda. Skutečně ano.

VORDERMANOVÁ, Carol. Spolu to zvládneme - matematika. Vyd. 1, Praha: Slovart, 2015, 264 s. ISBN 978-80-7391-223-9.