Recenze: Odborná literatura

Recenze: Denisa Hejlová – Public Relations

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
kniha

Muž nervózně pokleká před svou vyvolenou. Žádá ji o ruku a přitom otvírá malou krabičku, ve které se oslnivě leskne prsten s briliantem. Žena se slzami štěstí v očích řekne své ano a on jí na prst nasadí prsten jako slib věčné lásky. Diamanty jsou totiž věčné a stejně věčná bude bezpochyby i jejich láska.


knihaKdyž se řekne public relations, většina laické veřejnosti neví, co si pod tímto pojmem představit. Možná jej někde slyšeli, ale je pro ně natolik neuchopitelný, že jej jednoduše neřeší. Jiní si public relations spojují především s mediální komunikací. A pro velkou část lidí je to prostě synonymum propagandy a manipulace. Málokdo si však uvědomuje, jak hluboce public relations, či také vztahy s veřejností, zasahují do života každého z nás. Dokonce i za tak romantickou záležitostí, jako je rituál žádosti o ruku, stojí dokonale propracovaná, systematická a dlouhodobá komunikační kampaň firmy De Beers. Ještě v roce 1939 bylo v USA osazeno diamanty pouze 10 % zásnubních prstenů. Roku 1990 už tvořily briliantové prsteny 80 % amerického trhu se zásnubními prsteny. Dnes je samozřejmé, že se zasnoubené ženě skví na prstě alespoň malý diamant. A to je pouze jeden jediný příklad. PR kampaně totiž ve skutečnosti stojí za velkým množstvím našich názorů a vzorců chování, aniž bychom to vůbec tušili. 

Nakladatelství Grada vydalo čerstvě knihu Public relations doktorky Denisy Hejlové, která i přes svůj mladý věk stihla nasbírat mnoho cenných zkušeností a v oboru patří k uznávaným autoritám. Kniha je právem označována jako komplexní publikace, která na českém trhu doposud chyběla. Denisa Hejlová si dala skutečně záležet na tom, aby čtenářům pomohla nahlédnout do oblasti public relations ze všech možných úhlů pohledu. 

Kniha je rozdělena do pěti hlavních oddílů. Čtenář se do problematiky dostává seznámením s historií PR. Kniha je výjimečná v tom, že přináší také cenné poznatky o vývoji public relations na území českého státu. Druhý oddíl se věnuje teorii. Pojem public relations nemá jednu globálně uznávanou definici. Teoretici ani praktici se ve skutečnosti dosud neshodli na tom, co to PR vlastně je. Denisa Hejlová tedy pomáhá čtenáři pochopit problematiku v celé šíři, předkládá hlavní přístupy a modely, vysvětluje, jakým způsobem public relations chápou jednotliví autoři i organizace. Ve třetí části se čtenáři mohou těšit na povídání o strategii a taktikách v PR, o možnostech měření a nástrojích, které se v PR používají. Předposlední část je věnována jednotlivým oblastem public relations, jako jsou například interní komunikace, issues management, celebrity PR nebo produktové PR. V poslední části si pak autorka klade otázku, jakou roli PR hraje ve společnosti. Zabývá se také etikou, která je v tomto oboru velmi důležitá, a představuje neetické a manipulativní praktiky, s nimiž je možné se setkat. 

Celá kniha je proložena velkým množstvím případových studií, zajímavých grafů a důležitých výzkumů. Autorka také nezapomíná odkazovat na relevantní zdroje, ze kterých se čtenáři mohou o každém tématu dozvědět víc. 

Knihu Public relations ocení především studenti vysokých škol, pracovníci PR a tiskoví mluvčí, ale líbit se bude i všem zvídavým čtenářům, kteří by se o této oblasti rádi něco dozvěděli. Ačkoli se jedná o odbornou knihu, používá autorka Denisa Hejlová srozumitelný jazyk a veškeré cizí pojmy se snaží alespoň několika slovy dovysvětlit, takže textu je snadné porozumět. Publikace je přitažlivá především díky velkému množství skutečně zajímavých informací. Autorce se podařilo vytvořit knihu, která je velmi komplexní a jde do hloubky, ale přitom zůstává přehledná a srozumitelná. A já nemůžu jinak, než chválit, chválit a chválit. 

HEJLOVÁ, Denisa. Public Relations. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015, 256 s. ISBN 978-80-247-5022-4

 

Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení