Recenze: Melissa Hartwigová, Dallas Hartwig – Whole30

Vzdát se na měsíc průmyslově zpracovávaných jídel, chutných sladkostí, jídel, k nimž máme skoro milostný vztah, je doopravdy hrozná představa. Děsivá, možná až paralyzující. Ale co když to pomůže zlepšit zdraví, zhubnout, lépe se vyspat? A k tomu vám to dodá konstantní hladinu energie, zlepšení nálady a nárůst sebedůvěry? Nestojí to za zkoušku? Nechcete zjistit, proč kniha zastánců zdravého životního stylu manželů Hartwigových Whole30 obletěla svět?

knihaKdo četl knihu Jídlo na prvním místě, tuší, čeho se bude kniha Whole30 týkat. Jde o rozpracování jednoduchého, leč geniálního nápadu – návratu ke zdravému stravování našich předků. V krátkosti jde o třicetidenní program, během nějž musíme říct ne všem průmyslově zpracovávaným potravinám, obilovinám, luštěninám, sóje, cukru, veškerým sladkostem, mléčným výrobkům, alkoholu i rostlinným olejům. A co budeme jíst místo toho? Jídlo, skutečné jídlo.

Program Whole30 však není dieta, rychlé krátkodobé řešení nebo třicetidenní zkouška silné vůle. Není to ani program redukce hmotnosti. Cílem Whole30 je změnit váš život. Jak ukázaly zkušenosti absolventů programu, Whole30 od základu mění to, jak přemýšlíte o své stravě, o svém těle, o svém životě. Ve Whole30 jde o mnohem, mnohem víc než jen o jídlo.

Za šest let existence programu, představeného poprvé v knize Jídlo na prvním místě, nasbírali autoři nepřeberné množství zkušeností, odpověděli na tisíce dotazů a poznali všechna úskalí, která mohou účastníky Whole30 potkat. Ve své nové knize Whole30 – Třicetidenní restart, který vám přinese zdraví a svobodu v jídle manželé nabízejí detailní návod, jak zvládnout tuto cestu životní proměny.

Kniha Whole30 je psaná jasným, čtivým jazykem. Dá se rozdělit do několika částí V první se seznámíte s programem Whole30, v další části se dozvíte, jak máte získané rady aplikovat do svého života. Ve třetí části se naučíte vařit z povolených surovin a připravovat chutné recepty. Vše je doprovázeno kvalitní a poutavou infografikou a ilustracemi jídel, nad kterými chuťové pohárky umírají rozkoší.

V knize se dozvíte, co přesně program Whole30 obnáší a co od něj můžete očekávat. Co člověk může jíst a co by neměl a proč, jak se může zbavit špatných stravovacích návyků a jak se motivovat k těm správným. Jak nakupovat kvalitní suroviny a jak si připravit jídlo na celý týden do školy, do práce, ale i na dovolené. Také vám přinese návody ke kuchařským technikám, několik jednoduchých receptů na zpracování základních surovin a přes stovku dalších receptů ze složitějších ingrediencí. Čeká vás zábavné experimentování s vařením, s jídlem, se skutečným jídlem.

Příliš kvalitní popis důvodů, proč se tímto směrem zdravého stravování vydat, však nečekejte, je to spíš rozšíření a praktická aplikace poznatků zmiňovaných v první knize manželů Hartwigových Jídlo na prvním místě. Proto bych doporučila si nejprve přečíst tuto publikaci. Komu ovšem nevadí přeskočit vědecké studie, dlouhé debaty o konkrétních přínosech a nevýhodách určitého typu potravin a chce se rovnou pustit do zdravého stravování, může samozřejmě začít s touto knihou. Mně by ovšem nestačila, potřebuji prostě vědět, proč mám jíst zdravě, ne jen že mám jíst zdravě. Navíc kniha Jídlo na prvním místě je asi jediným zdrojem informací, po kterém jsem byla schopná říct „fuj“ při pohledu na čokoládu. A vydrželo mi to minimálně měsíc. A to se mi ještě nikdy nestalo. Nikdy.

Na celém systému stravování se mi líbí, že už nikdy nemusíte počítat kalorie a přemýšlet, co je skutečně zdravé. Principy jsou totiž skutečně jednoduché. Vaše strava se bude především skládat z masa, zeleniny, ovoce a kvalitních tuků. Vše je povoleno, dokonce v jakémkoliv množství, protože popravdě, skutečné jídlo zasytí a nemáte potřebu ho do sebe cpát hlava nehlava, jako je tomu například u sladkostí. A za recepty si rovněž autoři zaslouží jedničku. Pokrmy jako jsou polévka z máslové dýně, lososové koláčky či vepřové kotlety s kořeněným jablečným pyré jsou lahodné. Navíc vzhledem k omezeným kategoriím surovin celý plán stravování docela přinutí člověka, aby se naučil vařit a experimentovat s chutí a vůněmi. Za mě velké plus.

Někdo by si možná řekl, že zásady popisované v kuchařce jsou příliš striktní. Kdo však už přečetl knihu Jídlo na prvním místě, chápe důvody, proč by se měl rozhodnout pro tento typ stravování. I mě tato kniha silně ovlivnila. Nikdy bych nevěřila, jak silné účinky může mít skladba mého jídelníčku na můj organizmus, zdraví a taky překvapivě náladu. Řada potravin je při zásadách popisovaných v obou knihách vyřazena z jídelníčku proto, že zvyšuje hladinu cukru v krvi, způsobuje systémové záněty v těle nebo obojí. A možná tato strava zlepší vaše dlouhodobé zdravotní obtíže, nebo díky ní dokonce vymizí. Povedlo se to mnohým. Zmírnily se jim alergie, ekzémy, záněty a mnohá další onemocnění. A to za zkoušku rozhodně stojí. Alespoň mně ano.

Základní myšlenkou knihy je, že jakékoliv průmyslově zpracované suroviny, cokoliv s přídatkem cukru, pěstované za pomocí chemikálií nebo chované za hrozných podmínek, není zdravé. A to rozhodně není novinka. Přesně takto jídávali naši předkové, prababičky a pradědečkové, kteří nebýt infekčních nemocí mívali opravdu tuhý kořínek, zatímco dnešní generace je stíhána jedním chronickým onemocněním za druhým. Anebo si jich možná jen více všímáme, kdo ví. Každopádně mám pocit, že znovu objevujeme to, na co jsme jako lidstvo zapomněli. A určitě bychom si měli vzpomenout.

Pestrobarevná publikace plná zajímavých informací naučí čtenáře hlídat si kvalitu potravin. Naučí ho zajímat se o to, odkud potraviny pocházejí. Určitě si dokážete představit, že vajíčka z drůbežárny, kde jsou kuřata napíchána růstovými hormony a antibiotiky, asi doopravdy nebudou nejzdravější. Popravdě celá myšlenka těchto knih mě okouzlila. Trochu jsem tomu propadla a nejsem jediná. Ale že by se ze mě stal po přečtení striktní fanatik, to ne, děkuji pěkně. To, co mi tato kniha skutečně dala, je naučit se myslet zdravě o své stravě. Přesvědčila mě o tom především v kombinaci s předchozí knihou Jídlo na prvním místě, která skutečně vysvětluje, proč by se mělo jíst tak, jak je to navrženo v třicetidenním plánu. Ono to totiž dává smysl. Prostě dává. Přesvědčte se sami.

Hartwigová, Melissa a Dallas Hartwig. Whole30: třicetidenní restart, který vám přinese zdraví a svobodu v jídle. Vyd. 1. Brno, Jan Melvil Publishing, 2015, 432 s. ISBN 978-80-87270-76-9.