Recenze: Kolektiv autorů – Kniha náboženství - Velké ideje jednoduše vysvětlené

Proč žijeme a umíráme? Kdo nám pomůže zodpovědět složité otázky života? Jedním z hlavních zdrojů už od dávných dob je náboženství. Od prvotních představ k moderním směrům v náboženství nás provede kolektiv autorů nakladatelství Knižní klub (ediční řada Universum), kteří se nebojí hledat souvislosti. A to v publikaci Kniha náboženství vydané v roce 2015.

knihaV roce 2015 vyšla již šestá kniha z řady přehledových oborových publikací nakladatelství Knižní klub, které se věnovalo filozofii, psychologii, politice, ekonomii, vědě a nyní obsáhlému tématu náboženství. Kolektiv devíti autorů, mezi kterými je například přední biblista v USA Michael Googan, rabínka Shulamit Ambalu nebo Neil Philip, který se věnuje mytologii a folkloru, si klade za cíl jednoduše vysvětlit velké ideje. Nemůže však na ploše 352 stran dojít k přílišnému zjednodušení na úkor informativnosti?

Proč téma náboženství je pochopitelné. I dnes, kdy je svět zřejmě mnohem materialističtější než kdy dřív, uvádějí více než tři čtvrtiny lidstva, že mají nějaké náboženské přesvědčení. Zdá se, že náboženství je nutnou součástí lidské existence, stejně důležitou pro život jako třeba schopnost používat jazyk. Ať už jde o intenzivní osobní zkušenost – vnitřní uvědomění si boha –, nebo o způsob nacházení významu a smyslu, získání výchozího bodu pro veškeré životní snažení, ve všech případech se zdá být náboženství zásadní na osobní i společenské úrovni. (Str. 12)

Kniha se skládá z několika kapitol, kdy největší prostor je věnován pěti nejrozšířenějším náboženstvím – hinduismu, buddhismu, judaismu, křesťanství a islámu. Přesto je kniha napěchovaná zajímavými informacemi o prvotních, starověkých a klasických představách a o moderních směrech. Kapitoly se skládají z podkapitol, které nesou název jako od zručného copywritera. Například Proč tu jsme?, Proč umíráme?, Bohové požadují krev, Žijeme v rytmu vesmíru, Rituály nás spojí s minulostí, Ctnost není seslána z nebe, Nenásilí je zbraní silných, Nemůžeme říci, jaký člověk je, Judaismus je náboženství, ne národnost, Kde byl Bůh během holokaustu?, Vědecký pokrok nevyvrací Bibli, O Bohu lze přemýšlet, ale nelze ho pochopit, Všechny víry jsou si rovny a další. Tyto názvy naštěstí nejsou samoúčelné, ale autoři je naplňují odpovídajícím obsahem, který uspokojí každého zvědavce.

Čím je kniha velmi cenná, je hledání souvislostí a podobností mezi jednotlivými náboženstvími napříč historií. Na začátku každé nové kapitoly autoři odkazují na jiné kapitoly, které s daným náboženstvím či otázkami, které si klade, souvisejí. K tomu si může čtenář v rámečku přečíst, co určitému náboženství či stupni jeho vývoje předcházelo a co následovalo – tedy jaký má vliv a dopad, popřípadě hlavní zdroj náboženských příběhů, hlavní osobnost nebo hlavní událost.

Autoři se nevyhýbají složitým myšlenkám a otázkám, namísto přílišného zjednodušení naopak sytí čtenáře velkým množstvím informací. Ona jednoduchost tkví jednak v umění zdůraznit to nejpodstatnější a zároveň nejzajímavější a vystříhat se zbytečných podrobností, nacházet souvislosti, ale také v perfektním grafickém provedení knihy.

Výraznou roli hraje barva (se kterou autoři bohužel nepracují na symbolické úrovni), přehledné členění jednotlivých kapitol s použitím malých fotografií a maleb z ilustrativních důvodů, zdůrazněné citáty a diagramy, které ukazují nejdůležitější myšlenku náboženství či jeho vývojového stupně. Potěší nápadité a jednoduché grafické obrázky, jako je například oko se zeměkoulí místo čočky a podobně.

Obsah je tím perfektně propojen s formou a kniha se stává přehledným a uceleným zdrojem základních informací o myšlenkách jednotlivých náboženství a může dopomoci k pochopení souvislostí a potřeb věřících. Věřící si můžou rozšířit obzory a ateisté či agnostici by se mohli inspirovat unitářským univerzalismem, jehož členové uznávají potřebu duchovního a náboženského rozměru života a věří, že se jednotlivci mohou učit ze všech světových náboženství. Kladou větší důraz na humanistické hledání pravdy a smyslu v tomto životě, než na víru v nejvyšší bytost a spásu v posmrtném životě. (…) Pro unitářské univerzalisty tvoří základ náboženské víry osobní zkušenost, svědomí a rozum. (Str. 321)

Kniha náboženství - Velké ideje jednoduše vysvětlené
Autor Kolektiv autorů
Nakladatelství Universum