Recenze: Chriss Voss – Nikdy nedělej kompromis a zlepši život svůj i druhých

Patová situace. Jednání. Vy a váš protihráč. Nikdo nechce ustoupit, nikdo nechce ztratit svou hru. Každý chce prosadit své záměry, naplnit své motivace, vyhrát. A ani jednomu se to patrně nepodaří. Pokud jeden z hráčů nepoužije některou ze zásad z knihy Nikdy nedělej kompromis od předního světového konzultanta a dlouholetého vyjednavače FBI Chrisse Vosse. Určitě i vy občas musíte jednat, smlouvat a vyjednávat – v osobním či pracovním životě. Získejte, co chcete, a dejte i své protistraně to, co chce. Dejte jí najevo, že jí rozumíte, že ji chápete. Jak? To vás naučí právě tato kniha.

knihaNikdy nedělej kompromis je příručkou plnou vyjednávacích technik, které prokázaly funkčnost v mnoha situacích – od osvobození rukojmích až po milionové fúze. A nyní si tyto zásady můžete osvojit i vy, ve své práci, při kariérním postupu, při přesvědčování vlastních dětí. Kniha je navíc protkána skutečnými napínavými situacemi, které se přihodily autorovi knihy během jeho funkce hlavního vyjednavače FBI.

Kniha Nikdy nedělej kompromis naučí čtenáře, jak používat metody aktivního naslouchání, zejména zrcadlení, mlčení a hlas nočního DJ. Také vysvětlí, jak zklidnit situaci a vyvolat v protějšku pocit bezpečí, aby se nebál odhalit a my poznali, co doopravdy potřebuje. Čtenář se také dozví, proč je „ne“ tím nejlepším začátkem, a zbaví se mýtů s tímto slůvkem spojených. Dále se naučí, jak lze přimět druhou stranu k e-mailové reakci, a dokonce ukáže způsoby, jak si poradit s agresivním protivníkem, který se uchyluje k urážkám.

Kniha Nikdy nedělej kompromis je velmi zajímavou učebnicí, která má mnoho aplikací v reálném životě. Zpočátku mi trochu vadilo, že je napasována do stylu kriminálek a FBI, protože jsem chtěla znát techniky a umět je co nejrychleji použít. Ale posléze jsem si uvědomila, že bez dobrých příběhů by se mi dané techniky hůře zapamatovávaly a uplatňovaly. Navíc jsou příběhy z reálných únosů a vyjednávání napínavé a čtivé. Současně autor knihy Chriss Voss používá nejenom příběhy ze svého života vyjednavače FBI, ale také i úspěchy svých studentů z nejrůznějších obchodních jednání.

V představovaných technikách pak nalézám otisk z řady psychologických i psychoterapeutických poznatků. Například metoda zrcadlení působí velmi dobře v terapii, ale i při odhalení toho, co člověk, který proti vám stojí, doopravdy chce a potřebuje. Není to o získání neférové výhody, ale je to o domluvě, o vyřešení sporu či konfliktu, který vysává energii obou protihráčů. Je to o nalezení bodu, se kterým mohou oba souhlasit a díky kterému zároveň získají to, co potřebují  uznání vlastních potřeb a přání.

Kniha zpočátku uvede čtenáře do situace, kdy musí Chriss Voss vyjednávat před akademickými špičkami o životě a smrti svého syna. Autor zkrátka dobře ví, jak zaujmout přímou řečí i představováním příběhů ze skutečného života, na jejichž základě postupně odhaluje techniky a dovednosti, které vedou strany v konfliktu k vytouženému cíli – k dohodě. Osvojením technik navíc může čtenář získat výhodu, může docílit toho, že touto dohodou získá to, co doopravdy potřebuje, aniž by se protistrana cítila ošizena. Příručka Nikdy nedělej kompromis zároveň paradoxně učí, jak být při jednání otevřenější, dotýkat se pravd, odhalit sebe i druhého a zároveň vyjít z jednání jako vítěz.

Kniha postupně představuje jednotlivé techniky – například zrcadlení, parafrázování druhého, nebo jakého obratu je možného při vyjednávání docílit, pokud druhou stranu čtenář přiměje říci „ne“ či „je to tak“. Opravdu přínosný je autorův pohled na slovo „ne“, které slouží jako začátek vyjednávání, ne jako konec diskuse. Myslím, že kdybychom na toto slovo takto nahlíželi všichni, ušetříme si spoustu frustrace a naopak vyřešíme mnoho ze svých obtíží. Za každou kapitolou autor navíc shrnuje ty nejdůležitější informace z knihy, proto se informace lépe pamatují. Zároveň je na konci knihy připraven drobný tahák sestávající z otázek, které je potřebné promyslet a v modifikované verzi použít během jakéhokoliv typu vyjednávání.

Podtrženo a sečteno je kniha dobrým pomocníkem ve skutečném životě. Není potřeba být vyjednavačem FBI, aby mohl čtenář získané informace využít. Vyjednávání totiž používáme všichni, ať už se jedná o dohody s kolegy v práci nebo s partnerem o tom, jak budeme trávit víkend. Mně samotné kniha pomohla vyřešit spor, který se vlekl už řadu let. Tím, že jsem použila některé z technik, jsem se při rozhovoru dostala tak daleko jako nikdy předtím, docílila jsem souhlasu u protistrany a oboustranného smíru.

Knihu bych proto doporučila všem, kteří se potřebují naučit vyřešit spory, získat na svou stranu protihráče, mají zájem o psychologii a vyjednávání, i těm, kteří si chtějí zlepšit své mezilidské vztahy. Pro milovníky krimi je pak už jen třešinkou na dortu, že mnoho příkladů je vysvětleno na případech ze zákulisí fungování FBI.

Nikdy nedělej kompromis a zlepši život svůj i druhých
Autor Chriss Voss
Překlad Eva Nevrlá