Recenze: Petr Ryska – Praha Neznámá

Město veliké, jehož sláva hvězd se dotýkati bude. Praha stověžatá. Matička měst. Město tak zaplněné turisty, že Čecha a češtinu skoro nepotkáš. Praha vždy dostávala mnoho přezdívek a odjakživa se k ní pojila nejrůznější klišé. Prakticky každý z nás aspoň jednou navštívil Karlův most, Pražský hrad, Petřín, Vyšehrad či „Václavák“, a tak máme pocit, že Prahu důvěrně známe. Praha Neznámá je však kniha, která svého čtenáře už po několika stránkách přesvědčí, že Prahu vlastně nezná ani trochu. Vydejte se na toulky s autorem Petrem Ryskou a objevte Prahu plnou polozapomenutých míst a příběhů – Prahu Neznámou.

knihaPříběh Prahy Neznámé se začal psát už před mnoha lety, když se Petr Ryska začal vydávat na své průzkumné výlety rodnou Prahou. Z dětského dobrodružství se postupně stal celoživotní koníček. V květnu 2013 si pak autor uvědomil, že je škoda nechávat si všechny zážitky jen pro sebe, a založil blog Praha Neznámá. O několik měsíců později se z blogu staly stejnojmenné webové stránky a úspěch byl na spadnutí. Web Praha Neznámá se setkal s mimořádně pozitivním ohlasem a čtenáři sami se začali dožadovat také knižního vydání. A díky nakladatelství Grada se ho v letošním roce konečně dočkali.

Kniha Praha Neznámá je koncipována jako netradiční průvodce, který v devíti kapitolách představuje devět zcela odlišných tváří Prahy. Můžete znovuobjevit zašlou slávu Barrandovských teras a nechat se dojmout jejich nenávratným chátráním. Zjistíte, že ve Střešovičkách se nachází vesnické domečky, které jakoby z oka vypadly těm ze Zlaté uličky, jen za jejich prohlídku po vás nikdo nebude chtít vstupné a vyhnete se davům turistů. Přišli jste už na to, že hned pod přeplněnými hradčanskými ulicemi se skrývá tak trochu neobjevený Nový svět, který je právem považován za nejmalebnější místo Prahy? Že ne? Pak byste to měli rychle napravit, protože právě zde se v minulosti odehrála celá řada tajemných i děsivých příběhů.

Praha však umí být ještě víc různorodá! V Hostavicích a Dolních Počernicích můžete nalézt třeba dřevěné povalové chodníky jako na Šumavě. Na Slatinách se setkáte s nebývalou bídou původní dělnické kolonie. Luxusní Ořechovka vás pro změnu zavede do světa přepychových vil projektovaných nejlepšími architekty své doby. Bohnice mají na svém území jeden tajuplný hřbitov, a kdo si myslí, že Praha je znečištěné přeplněné město, ten by měl navštívit Klánovice, snoubící v sobě luxus vilové čtvrti a krásu divoké přírody.

Praha Neznámá je jednoznačně jednou z nejlepších knih, která se mi v tomto roce dostala do rukou. Velmi příjemně se čte, ale přitom si zachovává vysokou informační hodnotu. Dobrodružná cesta napříč Prahou vás zkrátka bude bavit od začátku až do samotného konce. Všechny kapitoly jsou sestaveny jako návrhy vycházek. Autor vám přesně poradí, kudy se vydat, a během cesty můžete „poslouchat“ jeho vyprávění o jednotlivých domech, sochách, parcích, atd. Pokud nemáte zrovna čas vyrazit na popisovaná místa osobně, díky bohatému obrazovému materiálu můžete všechny procházky absolvovat z pohodlí svého domova.

Pokud patříte – stejně jako já – mezi milovníky našeho hlavního města, pak vám knihu Praha Neznámá určitě vřele doporučuji.

Název knihy: Praha neznámá
Autor: Petr Ryska