Recenze: Brendon Burchard – Náboj

Byla asi velká výzva přeložit tuto knihu a zachovat v ní náboj. Jiskru atomového výbuchu, esenci života, český ekvivalent pro „The Charge“ je opravdu „náboj“. Snad je to pro nesporný talent autora, snad pro úžasný nápad, snad je to pouhá jednoduchá pravda, která je tak snadno pochopitelná a založená na prostém fungování lidského mozku, že u této knihy budete mít pocit neustálého bouchání do stolu. Je to tak a tak! Chápete? No jasně, vždyť ani jinak to být nemůže!

knihaKnih o osobním rozvoji je mnoho: jen málo ale nejsou opisy!

Co jsem jako první na této knize ocenila, byl fakt, že autor vychází ze zcela specifického základu – z neurologie. Ze zákonitostí, na kterých pracuje náš mozek a podle kterých funguje. To se nedá ničím obejít. V anotaci autor píše: Žít Nabitý život si žádá velký kus z vás. Při plánování svých dnů a aktivování pohonných sil musíte být vědomější. Musíte znovu odvážně vyrazit do světa a usilovat o hledání větší radosti a nadšení. Musíte se povznést nad své vlastní nedostatky. Musíte projevit své vyšší já. A když to všechno uděláte, tam, ve světě bohatém na volby a výzvy a plném strachu a svobody, pak projevíte své největší dary a váš život se stane jednou velkou oslavou. Svět určitě oslaví vaše úsilí. Poslouchejte. Tam někde vás volá osud. Buďte odvážní a připravte se… Je čas zase získat náboj.

Možná to na první pohled zní jako ty staré známé motivační záležitosti, ale ve zkratce tady je opravdu řečeno vše. A to bez nějakých vytáček nebo zbytečných řečí kolem. Přímý a jasný návod, který je v podstatě nekompromisní. Náš mozek opravdu funguje na principu jisté motivace, která se v něm projevuje energeticky nebo chemicky, jednoduše řečeno, pokud náš mozek zleniví smutkem a rezignací, pracuje jinak a k dobrému životu nás nedovede. A je to jako zlenivělý sval nebo ztučnělé břicho. Chceme-li s tím něco udělat, nepomohou nám kouzla a čáry, ale tvrdá píle a práce, vedená přesně tam, kde potřebujeme. Proto autor rozdělil knihu do deseti oblastí, z nichž si můžete projít každou, ale také můžete vybírat jen ty, které vás nejvíce pálí. Určitě bych ale doporučila přečíst si knihu celou, protože tak snadněji pochopíte celý princip. I mozek je jako lidské tělo a i když máme někde nedostatky, na které se víc zaměřujeme, tak je třeba se věnovat tělu celému, v tomto případě mozku.

Jaké jsou ty motory, ty náboje?

Vlastně jsou velmi jednoduché, podělím se s vámi o jeden, který je shodou náhod také o dělení (str. 222):

„A konečně, svou tvořivost si nenechávejte jen sami pro sebe. Ukazuje se, že jedním z nejskvělejších způsobů, jak probudit k životu vlastní kreativitu, je větší sdílení. Podělte se o svou práci a získáte zpětnou vazbu. Další důležitá věc je víc mluvit o tom, co vás na okolním světě fascinuje. Vysvětlujte lidem, proč máte rádi určité značky a výrobky, a ptejte se jich, proč mají nebo nemají rádi ty své. Naše vlastní přednosti a osobitost objevujeme právě ve sdílení názorů s druhými lidmi. To je důležitý bod. Spousta lidí touží najít své jedinečné místo ve světě, ale jedinečnost není něco, co můžeme „najít“; je to něco, co můžeme jen „sdílet“. Těžko vstoupíte do místnosti, rozhlédnete se a řeknete: „Tak tady jsem, a jsem jedinečný.“ Spíš vstoupíte do místnosti, dáte se do řeči s hloučkem lidí a během SDÍLENÍ objevíte vlastnosti a pravdy o vaší podstatě. Právě tohle je ta nejvíce naplňující a posilňující součást tvůrčího vyjádření – podělit se se světem o to, kdo jste.“

Autor knihu obohatil o velmi kvalitní terapeutickou část. Každá kapitola je protkána nejen jednoduchými pochopeními, které má náš mozek rád, ale také otázkami, které jsou na tělo a vyplatí se u nich posečkat. Některé jeho otázky dokonce poskytují prostor v knize, kam si můžete zapsat odpovědi. To doporučuji, protože ve chvíli čtení jste v jakémsi „transu“ a plném zaujetí, napadají vás odpovědi z hloubi duše, nemanipulujete jimi…  Nabízí řešení, nabízí cvičení, nabízí různé metody, jakými můžeme v podstatě velmi lehce zlepšit své vnímání světa i přemýšlení. To nás potom následně dovede i k lepším zítřkům.

Jednoznačně musím tuto knihu kvůli její praktičnosti! Měla by to být učebnice života, podklad pro práci psychologů. Naše představy se velmi liší od toho, jaká je realita – jak opravdu fungujeme a překvapilo mne, že to opravdu nevím – a mám pocit, že to neví ani řada psychologů. Tohle je výzkum, tohle je kniha, která je položena na opravdovém základě fungování člověka. Někdy jsem měla dojem, že čtu návod k použití lidského mozku.

A pokud někdo toto téma tak bravurně zvládl, tak klobouk dolů!

Brendon Burchard si to rozhodně zaslouží.

O autorovi:

Brendon Burchard je zakladatel Experts Academy a autor bestselleru Zlatá vstupenka. Díky své životní filozofii, kterou předává, se stal jedním z nejlepších motivačních a marketingových trenérů a jeho knihy, videa, on-line kurzy a vystoupení každý měsíc inspirují téměř dva miliony lidí po celém světě. Brendon Burchard měl to štěstí, že dostal svoji „zlatou vstupenku“ – druhou šanci na život – poté, co přežil vážnou autonehodu. Svůj život zasvětil pomoci druhým znovu objevit životní náboj a jejich jedinečné životní poslání. Jako jeden z nejžádanějších trenérů současnosti vystupoval spolu s Jeho Svatostí dalajlámou, Deepakem Choprou, Marianne Williamsonovou, Davidem Bachem, Brianem Tracym, Debbie Fordovou a dalšími. Mezi jeho klienty patří lidé náležející ke špičce korporátního světa i světa celebrit a jeho semináře navštěvují manažeři a podnikatelé z více než padesáti zemí. www.brendonburchard.com

Náboj
Autor Brendon Burchard
Překlad Petra Polsen