Recenze: Virginie Duplessyová – Dokonalá matka je mýtus

5

Dnešní svět chce po matkách, aby byly perfektní. Musí umět dobře vařit, péct, postarat se o domácnost, umět zabavit své potomky, připravit jim dokonalé oslavy narozenin, kupovat jen ty nejkvalitnější hračky a přitom být krásnou manželkou a příjemnou hostitelkou. Není to ale na jednoho člověka trochu moc? Kniha Virginie Duplessyové Dokonalá matka je mýtus je příručkou pro všechny matky, které potřebují zvednout sebevědomí.

Dokonalá matka je mýtusAutorka ve své knize otevírá téma, o kterém většina žen mluví jen potichu, anebo vůbec. Postupně odkrývá tajemství toho, jak by se měla každá žena zachovat, když se setká s touto rádoby dokonalou matkou, a jak zachovat klid ve chvílích, kdy jsou její nervy na pochodu. Každá žena, která je matkou, ví, že i když se snaží ze všech svých sil, nelze být dokonalou. Někdy je to dané naší povahou, jindy osobností našeho andílka, v dalším případě musíte soutěžit s perfektní tchyní. Na konci dne se ale po tom všem shonu otočíte za sebe a poznáte, že důležitější než doma upečený koláč nebo perfektně uklizený dům je fakt, že vám vaše dítě poprvé řeklo, že vás má rádo, nebo se konečně naučilo samo jíst. Nikdo není dokonalý, a i když se mnohé z nás o to snaží, často končí zoufalé a samy, protože se s nimi buď nikdo nechce bavit ze strachu, že by mohlo být jejich mateřství a přístup k výchově shazováno, nebo se jejich manžel necítí ve sterilním domě jako doma a odejde za jinou. Nepřestávejte se snažit být tou nejlepší mámou, ale nepřehánějte to.

Spisovatelka Virginie Duplessyová je také matkou, a tak má zkušeností dost a dost. Ukazuje matkám, že ne všechno je zlato, co se třpytí. Poradí maminkám, které se cítí neschopné a zoufalé, především tím, že nakoukne pod pokličku toho tajného receptu údajných dokonalých matek. Upéct domácí koláč totiž není tak těžké, jak se na první pohled zdá. Uklizený domov nemusí být jen zásluhou nás samotných, ale bez ostychu si můžeme najmout profesionály, a perfektní make-up nemusí být vždy zárukou krásy.

Kniha zajisté pobaví všechny ženy, které si občas připadají nedokonalé. Možná jim příručka pomůže uvědomit si, že po světě nechodí dokonalí lidé, ale lidé, kteří mají své problémy a chyby. Dokonalost často vede k závisti a touha po bezchybnosti může vést rovnou do blázince. Proto si pamatujte, že vaše dítě vás miluje takovou, jaká jste. Je mu jedno, že nemáte upravené vlasy, sladěné oblečení či uklizenou kuchyň. Váš potomek totiž touží jen potom, abyste tu pro něj vždy byla, když potřebuje, pohladila ho, pochválila, políbila, vzala do náruče a usmála se na něj ve chvílích, kdy on to potřebuje.

Doporučuji všem úžasným matkám, které potřebují zvednout sebevědomí. Pamatujte, nejste na to samy. Každá z nás má občas chvilku, při které by sama potřebovala obejmout a pochválit za to, jak skvělou mámou je.

Ukázka
Hlídání se v jídle během těhotenství
Špinavá nespravedlnost?! Ne, nestydatá lež! Dokonalá matka je taky naprosto imunní vůči všem doporučením. Samozřejmě, že nekouří, nebo na to alespoň nemá chuť. Totéž platí o alkoholu!!! (Zdá se, že jí nechutná!) Když jsme my přestaly kouřit, okamžitě jsme přibraly deset kil a slintáme před každým řeznictvím. (A hop, na zadku máme ještě o dvě kila navíc!)
Ve skutečnosti si myslím, že dokonalá matka lže a že v noci vstává, dává si šampaňské, kouří doutníky a jí k tomu sýr a salám z farmářských trhů. (Str. 80)

Autor Virginie Duplessyová
Název Dokonalá matka je mýtus