Recenze: Matěj Černý, Marie Peřinová – 111 míst v Praze, která musíte vidět

Věděli jste, že je v Praze lanovka ve stylu Jamese Bonda? Nebo kde se dá najíst jako za „totáče“? Že se bubenečské čističce říká „Podělanej Karlštejn“? Jak se dostal Sputnik ze Stromovky na Babu? Že je v Praze hotel pouze s jedním pokojem a ještě ke všemu sedmdesát metrů nad zemí? Ne? Všechny tyto zajímavosti a ještě mnohem více jich máme možnost objevit v knížce 111 míst v Praze, která musíte vidět, kterou vydalo nakladatelství Paseka. A už první pohled na růžový obal s fotografií plastiky Davida Černého „Kůň“ napovídá, že tentokrát se jedná o trochu jiného průvodce, než běžně vídáváme na pultech knihkupectví.

111-mist-v-praze-ktera-musite-videtKaždému ze sto jedenácti popisovaných míst jsou věnovány dvě stránky – jedna stránka obsahuje text, druhá fotografii, pod kterou najdeme informaci, jak se na dané místo dostat, otevírací dobu a upozornění, co zajímavého je k vidění v blízkém okolí.

Autory publikace jsou Matěj Černý a Marie Peřinová. Oba vystudovali žurnalistiku a pracovali v nevládní organizaci Člověk v tísni. Zatímco Matěj Černý se v Praze narodil a dětství prožil na Malé Straně, Marie Peřinová přišla do Prahy v roce 1998. Spojuje je láska k zajímavým, méně známým zákoutím Prahy. A také smysl pro humor, který probleskuje mezi řádky celé publikace:

Pokud patříte k milovníkům starých filmů s Jamesem Bondem, ukrývá pro vás Praha jeden tajný tip. K okouzlení z těchto snímků totiž nepřispívá jen šarm Seana Conneryho, uhrančivá krása jeho partnerek a prohnaná zlotřilost padouchů, ale i tehdy futuristické a dnes už přece jenom úsměvné technické vymoženosti. Chcete-li mít pocit, že jste se ocitli v 60. letech a vaše skutečné já slyší na jméno 007, pak projížďku lanovkou NH na Smíchově považujte za svou povinnost. (Str. 86).

Této výzvě jsem nemohla odolat a na projížďku lanovkou vyrazila. Zajímavé je, že když jsem o tomto místě mluvila s dalšími rodáky z Prahy, o takové lanovce nikdo nevěděl. Po chvilce hledání se mi ji podařilo skutečně objevit a s lehkým mrazením v zádech vyjet nahoru na Mrázovku. Odměnou za odvahu mi byl pohled na Prahu lišící se od notoricky známých pohledů, ať již z Petřína, Žižkovské věže či Pražského hradu.

A pokud nám při našich vycházkách vyhládne či překvapí žízeň, i v tomto případě najdeme v knize tipy, kam vyrazit. Na rozdíl od běžných průvodců zde ale dostaneme tip například na vynikající štrúdl z paneláku, osvěžovnu čtvrté cenové kategorie, která si zachovala svou atmosféru, nebo lidovou jídelnu, jež nejen cenami připomíná dobu minulou.

Velmi užitečná je také mapka Prahy, kterou najdeme na posledních stránkách knihy. Jsou tam číselně označená a zakreslená jednotlivá místa, takže získáme lepší představu pro plánování procházek podle rad popsaných v knize. Při čtení a prohlížení obrázků mne napadla i další místa, která by se do publikace hodila, takže předpokládám, že autoři v budoucnu přijdou i s dalšími podněty, kam může zvídavý turista i obyvatel Prahy zamířit.

Publikace působí na čtenáře velmi dobře také z estetického hlediska. Vtipný text je vhodně doplněn fotografiemi, které přibližují atmosféru méně známých pražských zajímavostí. 111 míst v Praze, která musíte vidět je kniha, kterou bych doporučila všem, kteří se rádi toulají po Praze, poznávají nová místa a zajímá je i jiný než klasický úhel pohledu na naše hlavní město.

Název: 111 míst v Praze, která musíte vidět
Autoři: Matěj Černý, Marie Peřinová
Nakladatelství : Paseka