Recenze: Jiří Mazánek – Rozpravy o tantře: Duchovní základy i praktická cesta

5

Tantra – slovo, o jehož významu má v dnešní době prakticky každý člověk západního světa zcela jasnou představu. Ve většině případů se však tato představa omezuje na jakýsi nadpozemsky krásný sex, který nabízí jako bonus pocit propojení s duchovnem. Mnoho lidí si také vzpomene na tantrické masáže, kdy si člověk může zakoupit nevinně se tvářící rozkoš a uvolnění. Tento obraz tantry bohužel pomáhají tvořit také mnozí duchovní učitelé, kteří pod heslem „nabízej to, co zákazník chce“ začali tantru vykládat jako starobylou nauku o sexu. Sexuální energie skutečně hraje významnou roli, jenže jak už to tak bývá, ono to s tou tantrou není tak jednoduché. Díky publikaci Rozpravy o tantře zkušeného učitele jógy a tantry Jiřího Mazánka však může nyní do tajů této starobylé nauky nahlédnout i český čtenář.

rozpravy-o-tantreTantru lze chápat dvěma způsoby. Především jako nit či vlákno, které spojuje velké množství oddělených postupů a procesů v jeden celek. Všechna tato cvičení a postupy mohou existovat odděleně, ale teprve propojí-li se navzájem, dostávají zcela jiný význam a dosahují jiných výsledků. Jednodušeji řečeno se tantra snaží „pochopit mnohem více“. Dále si lze pod tantrou představit pavučinu, která symbolicky propojuje veškerá vlákna a umožňuje uvědomování si všeho, co se kdekoli v této pavučině děje. Jde tedy o jakousi symboliku nadvědomí, kosmického vědomí, uvědomění si skutečnosti, že sice každý máme své individuální vědomí, ale zároveň jsme součástí celku.

Už na pouhé definici tantry můžeme vidět, že se nejedná o nic jednoduchého. Tantra je ve skutečnosti velmi složitá holistická neboli celostí cesta, na kterou se nemůžeme vydat bez pomoci gurua, duchovního učitele. Cílem této disciplíny potom v žádném případě není sexuální či jiné uspokojení sebe sama, ale osvícení ve smyslu probuzení, spásy či vymanění se z pout omezeného lidského vnímání. Pro tantru – jako indickou nauku – je samozřejmě typická práce s čakrami.

Kniha Rozpravy o tantře určitě není pro žádného senzacechtivého čtenáře. Naopak se jedná o poměrně náročnou literaturu. Troufám si tvrdit, že se za chvíli začnete ve všech těch pojmech a cizích slovech ztrácet obdobně jako já. Pokud vás však zajímají orientální nauky, chcete se dozvědět více třeba o tom, jaký význam má jóga nebo jak to s těmi čakrami vlastně je, bude vás tato kniha bavit.

Naše tělo, aby mohlo žít v projeveném světě, musí být vybaveno orgány vnímání (džňánéndrije), které na tyto vjemy reagují. Obvyklá reakce je ta, že se nechávají vjemy strhnout a v mysli tak vznikají přání. Když se nemohou z různých důvodů tato přání naplnit, vzniká v nás nespokojenost, naštvanost, smutek či stres. Toto vše samozřejmě zabraňuje ovládnutí mysli a duchovní cestě jako takové. Proto je prvním úkolem dokázat rozlišovat to, co je pro nás důležité, a tím ostatním se nezabývat: to znamená nereagovat na to svými vnitřními smysly (džňánéndriji). Reakce našich smyslů se totiž dále přenáší do orgánů činnosti (karméndrijí), které následně začnou nesprávně a pro nás zbytečně jednat.
Podle této schopnosti rozlišovat podstatné od nepodstatného vybírá guru žáky a určuje, zda jsou vhodní pro cestu tantry. Žáci se následně dělí do více skupin. Pro některé není tantra vhodná vůbec a takoví by se jí neměli zabývat, protože by jen posilovali žádosti svých smyslů a tím by si spíše uškodili. Bohužel je právě těchto zájemců o tantru nejvíce. Další žáci se budou zabývat především tělesnými cvičeními, aby ovládli své tělo a očistili orgány činnosti. Tím se zvětší jejich životní energie (prána) a časem budou schopni přistoupit k soustřeďování.
Pouze ti, kteří zcela ovládnou svou mysl a nejsou strhávání jejím chtěním, mohou pod vedením gurua cvičit v páru s šakti. Skutečný guru (sat guru) totiž nikoho jiného k takovým cvičením nepřipustí. (Str. 26 - 27)

Název knihy: Rozpravy o tantře: Duchovní základy i praktická cesta
Autor: Jiří Mazánek
Nakladatelství: Grada Publishing, a. s.