Recenze: Martin Gregora, Miloš Velemínský ml. – Nová česká kniha těhotenství a mateřství

5

Na trh se dostala Nová česká kniha těhotenství a mateřství, jejíž autory jsou dva odborníci v oblasti těhotenství, porodnictví a mateřství – MUDr. Martin Gregora a MUDr. Miloš Velemínský, Ph.D. Oba autoři již mají na svém kontě několik odborných publikací s podobnou tematikou a hlavně mají velké praktické zkušenosti, které do svých prací vkládají. Tato kniha je toho důkazem. I když se zdá, že je opravdu komplexní, není ve všech oblastech tak podrobná, jak by mohla být.

Nová česká kniha těhotenství a mateřstvíTuto recenzi píšu nejen z pohledu čtenáře, ale především matky dvou dětí, která některé informace má (teoretické i praktické) a další stále hledá.

Kniha je rozdělena na několik částí, které obsahují několik kapitol. Začíná logicky těhotenstvím, pokračuje porodem a kapitolou, která se věnuje těhotenským problémům a komplikacím, následuje šestinedělí, péče o novorozence a dítě doma v kojeneckém věku a následně ve věku 2-4 let. Kniha dokonce zachází až do věku šesti let dítěte a věnuje se jeho rozvoji, stravě, růstu a přípravě na školu. Jako opravdu velmi cennou vnímám přílohu Domácí lékař, v níž najdeme všechny (soudím z pohledu laika) dětské nemoci, se kterými se můžeme v tomto období setkat, také jejich příznaky a kdy je můžeme očekávat.

Jak už jsem psala dřív, některá témata (většina) jsou popsány velmi podrobně, a jsou navíc doprovázena pečlivými fotografiemi a nákresy. Některá jsou zase naopak na můj vkus příliš strohá. Jako matka dvouleté dcery a tříměsíčního synka, navíc jako žena, která teprve nyní kojí delší dobu, jsem se těšila na podrobné informace ke stravě kojící matky. Čeho se vyvarovat, co naopak jíst, jak dlouho trvá, než se dostane do mléka to, co sním, a také nějaké recepty. Tady jsem bohužel narazila. Kapitola zde sice je, ale obsahuje jen informace, které najdeme na lecjakém webu o mateřství. Podrobnější rady však chybí, což mě mrzí. Také tématu nošení dětí v šátku a nosítkách se autoři příliš nevěnují. Oceňuji sice, že toto vůbec do knihy zařadili, ale jako matka, která nosí často a ráda, bych ocenila, aby zde bylo více rad pro maminky, které v tom ještě tápou. Když vidím, kolik chyb některé maminky dělají při výběru nosítek, šátků či úvazů. Tohle by mohlo být určitě podrobnější, neboť je to oblast, která může i ohrozit zdravý vývoj páteře a kostí dítěte.

Jako matka a masérka oceňuji pasáž věnovanou masážím miminek. Je tady podrobně popsáno s bohatým obrazovým doprovodem, jak dělat správně masáže pro dobré spaní, jak předcházet kolikám, atd. Zde kniha nahradí některé samostatné publikace věnující se stejnému tématu.

Celkově musím hodnotit knihu velice kladně. Až na několik mých výtek podle mě popisuje velmi podrobně, avšak čtivou a pochopitelnou formou nejdůležitější etapy v životě ženy, ve které nejvíce tápeme, hledáme, ptáme se a pochybujeme. Najdeme zde cenné rady pro těhotenství, vývoj plodu, těhotenská vyšetření a jejich důležitost, správné stravování a cvičení v těhotenství, informace k porodu, kojení (až na tu stravu), atd. Jsem však přesvědčená, že knihu ocení především maminky novorozenců a prvorodičky. Najdeme zde totiž krásně nafoceno a s citem a pochopením popsáno vše, co je třeba s novorozencem dělat. Ať už je to několikrát zmiňované kojení, ale také spaní, uspávání, koupání, mazání a masáže, správná manipulace, správné polohování a další.

Velmi kladně hodnotím také část věnující se stravě kojenců, batolat a starších dětí, a to od prvních příkrmů. Najdeme tady, jak začít s příkrmy, co dítěti dávat, jak mu stravu správně vyvážit, kolik by měl přijímat tekutin v určitém věku, kolik potřebuje dítě mléka a mléčných výrobků pro dostatečný zdroj vápníku, a to až do školního věku.

Jako bonus bych ráda vypíchla informace, které mě navíc hodně zaujaly a četla jsem je jako první – koupání a plavání miminek. Téma, které jsem sice zjišťovala už u dcery, ale nakonec jsem se k tomu neodhodlala, ale se synem bych to ráda napravila, a pak také poruchy spánku. Se spánkem má dcera bojuje dodnes a syn už začíná mít spánek rovněž komplikovaný, proto jsem úplně jako první hledala rady v této otázce. A jak to dopadlo? Nějaké informace jsem získala a především zjistila, že chyba je hodně na mé straně, ale na něco jsem odpověď samozřejmě nedostala a stále tápu. Inu, žádná teorie nemůže nahradit praxi.

Tuto knihu bych rozhodně doporučila všem nastávajícím maminkám, protože ji ocení na opravdu dlouhou dobu. Po odborné stránce je myslím vystavěná velmi dobře, i když některá témata (nošení a manipulace s dětmi) mi přišla převzatá z jiné literatury (konkrétně Něžná náruč rodičů, ze které se objevují i některé použité fotografie). Kniha je však naprosto jedinečná jako komplexní dílo a ušetří maminkám mnoho času a tápání v mnoha oblastech těhotenství, porodu i mateřství.

Název knihy: Nová česká kniha těhotenství a mateřství
Autor: Martin Gregora, Miloš Velemínský ml.
Překlad: