Recenze: Joel Fuhrman – Žijte bez diety

5

Dieta. Slovo vyjmuté v tomto případě z titulu knihy Žijte bez diety, jejímž posláním není zázračně snadné zhubnutí, na rozdíl od jiných, v nichž je tento termín také ústředním tématem. Možná proto je její název trochu zavádějící. Ba, mohl by i některé čtenáře, starající se o své zdravé tělo v přímé souvislosti s tím, co jí, i odradit. To by ale byla velká škoda. Ať již z čiré zvědavosti, zájmu změnit dosavadní jídelníček nebo skoncovat s nesmyslnými dietami, čím více lidí si ji přečte, tím lépe.  Uvědomí si, jak dlouho se zbytečně trápili nadbytečnými kilogramy i nemocemi. Uvedou-li navíc nově poznanou teorii v praxi, zbaví se jich a zpět získají své zdraví.

zijte-bez-dietyPublikaci napsal, co se znalostí lidského těla a jemu prospěšných výživových komplementů týče, odborník na slovo vzatý. Joel Fuhrman. Doktor s 25letou odbornou praxí. Celosvětově uznávaný specialista v terapii onemocnění prostřednictvím nutričně vyvážené stravy. Autor celé řady knih a článků, v nichž se intenzivně zabývá touto problematikou. Jejími příčinami, řešeními a především prevencí chorob vznikajících vlivem špatně zvolené stravy i životního stylu. Jako prezident Nadace pro výzkum výživy pravidelně vystupuje v mnoha televizních i rozhlasových pořadech. A to nejen v Americe, která je stále jeho domácí základnou. V té započal svou průkopnickou tezi s nutritariánskou skladbou jídel. Jeho koncept výživy se stal pevným životním návykem, nejen pro část obyvatel této země, ale i ostatních na světě.

Na co se konkrétně můžeme těšit, pokud začneme dle nutritariánského systému jíst a žít?
Každopádně na pokrmy obsahující a plně pokrývající svými mikro živinami (vitamíny, minerály a fytochemické látky) i makro živinami (tuky, sacharidy, bílkoviny) naši nutnou denní potřebu kalorií. Veškerá jídla jsou ze surovin a potravin plných aktivních složek. Tudíž není žádoucí je dlouze tepelně upravovat. Jsou snadno dostupné, pokud budeme upřednostňovat kvalitu před kvantitou.  Denně si dopřejeme čerstvou a křupavou zeleninu ve formě oblohy na talíři či salátu ke každému hlavnímu jídlu. Krátce podušená bude hvězdnou součástí hlavních jídel. Porce luštěnin v polévce, jako pomazánka, forma dipu či samostatný chod. Rozličné druhy ořechů a semen ve stavu in natura 2 jsou ideálním zdrojem tuku pro náš kardiovaskulární systém. Houby, cibuloviny. Další dílky putující do skládanky zdraví. Především coby bojovníci proti rakovině. Čerstvé ovoce s dostatkem vlákniny a přírodní šťávy plné vitamínů a látek podporujících imunitní systém. Není nutné pít džus. Obsahuje jen přemíru přidaného cukru a čerstvou ovocnou šťávu v něm nenajdete. O vysoké hodnotě již známých, škodlivých, tzv. prázdných kaloriích nemluvě. Lépe je sníst plod celý i se slupkou. Samozřejmě u takových, které jsou jedlé. Konzumací této svrchní části získáme pro sebe ty nejcennější složky podporující lidské zdraví. K přípravě jednotlivých pokrmů nám postačí minimální počet jednotlivých druhů ingrediencí. O to více v pokrmech vynikne jejich přirozená chuť a vůně. Už nebudeme chtít jíst, vařit a především žít jinak!

Joel Fuhrman nám v knize Žijte bez diety do detailů ozřejmí pozitivní vliv těchto plodin i dalších surovin a přísad. Z hlediska nutričního i terapeutického. Kniha je psána velice srozumitelně a poutavě, přestože se jedná o literaturu odbornou. Pro všechny její nové čtenáře se může stát dobrým rádcem na cestě za zdravím. Budeme-li se stravovat převážně rostlinnou výživou, žádné nemoci si na nás nepřijdou. Zvítězíme nad obezitou, vysokým krevním tlakem, diabetem, metabolickými syndromy, autonomními poruchami apod. Uvedené choroby jsou bohužel součástí značně dlouhého seznamu těch nejvíce rozšířených ve společnosti 21. století. Dokazují úroveň naší péče o tělo. O jeho fyzickou i psychickou stránku. Jsou vizitkou všech, kdo jimi trpí.

Není toho třeba, jestliže začneme ihned s nápravou. Jak? S knihou Žijte bez diety. Využijeme autorovy doporučené rady, tipy a vzory jídelníčků s konkrétními pokrmy ve svůj prospěch. Toto jsou jen některá z hlavních témat, kterým se Joel Fuhrman bude v rámci celého obsahu knihy detailně věnovat. Vyvozuje závěry přínosné pro ty, kteří se chtějí vymanit z věčného kolotoče diet a nemocí. Dokladuje vše studiemi, výzkumy i zdravým selským rozumem. Nikomu nic nevnucuje. Záleží na každém jednotlivci, jak naloží se svým zdravím a životem.

1.    Jíme, abychom žili, a ne naopak.
2.    Závislost na jídle.
3.    Odvykli jsme si jíst vědomě.
4.    Nadbytek nekvalitní stravy způsobující podvyživená obézní těla.
5.    Pravidelná fyzická aktivita.
6.    Psychický trénink, pozitivní přístup v životě.
7.    Naslouchat sami sobě, řeči svého těla.
8.    Zapomenout na zdraví poškozující diety, vzorce, tabulky, plány a programy.

Žijte bez diety je volným pokračováním předchozího titulu Jez, abys žil. Vřele jej doporučuji i s ostatními publikacemi od tohoto autora. Řadím ho k mnoha dalším odborníkům a specialistům, lidem znalých svých oborů. Takovým, kteří svými vědomostmi, zkušenostmi a dovednostmi pomáhají lidské populaci, potažmo celému světu. V případě Joela Fuhrmanna žít bez diety, v plném zdraví co nejdéle.

Název knihy: Žijte bez diety
Autor: Joel Fuhrman, MD
Nakladatelství: Mladá fronta, a.s.